Page 67 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 67

[538] 58 / DÜĞ                     KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    posuna, yürüşüne bakmaktır. Kız odaya   yarak  yeni  akrabalarının  ellerini  öper.
                                    girip  el  öper,  su  verir.  Arkasını  dönme-  Gelinden küçük kayınbirader ve görüm-
                                    den geri çekilir, bekler. Görücüler, bu es-  celerin de eteği öpülecektir. Bu hareket,
                                    nada, tepeden tırnağa kızı süzerler. Kızı   erkeğin  ailesine  saygılı  olmanın  ilk  gös-
                                    eğer beğenmezlerse bir bardak suyla yeti-  tergeleridir.  Her  eli  öpülen,  geline  bir
                                    nilir, beğenirlerse diğer kadınlar da ince-  şeyler takar. Büyük kahvede oğlan evin-
                                    lemeyi derinleştirmek için su isterler. Su   den  birisi  bardak,  fincan,  kaşık  ve  saire
                                    içildikten sonra evden ayrılırlar. Görücü-  alıp cebine koyar ve damada götürür. Bu-
                                    lere  sudan  başka  herhangi  bir  ikramda   na ‘ağız tadı’ denir. Damat ağız tadını ge-
                                    bulunulmaz.                          tirene bahşiş verir. Kız tarafı ise bu olayı
                                    Kız  uygun  bulunursa,  oğlan  tarafından   engellemek için önleyici tedbirler alırlar,
                                    yaşlı bir akraba kadın, kız annesine kızla-  şüphelendiklerinin üstünü ararlar.
                                    rını  beğendiklerini  söyleyerek  araştırma   Ertesi gün kız, kendi akrabalarına ‘dünür
                                    yapmaları için gerekli bilgileri verir. Kız   gezmesine’ götürülür. Burada, kıza veri-
                                    tarafı da damat adayını ve aileyi çevreden   len giysiler, takılar gösterilir. Düğünden
                                    soruşturur. Bu dönemde de kadınlar ara-  bir süre önce de ‘düzen görmeye’ gidilir.
                                    sında görüşme sürer. Ancak, kız konuk-  Bu, oğlan tarafının kıza yaptıracağı elbi-
                                    lara  görünmez.  İlk  sözün  erkek  tarafın-  seler demektir. Bu elbiseler; yazlık, kışlık
                                    dan  gelmesi  beklenir.  Görücüler,   entari, manto, rop, kostüm vs.dir.  Bun-
                                    “N’oldu, dünürümüzü salalım mı?” diye-  dan sonra da yakınlara çeyiz, kına ve dü-
                                    rek kararı öğrenmek ister. Olumsuz du-  ğün günleri duyurulur.
                                    rumlarda kızımız küçük denir. Talep uy-  Düğün, kalın (Eski Türklerde kız kaçıran
                                    gun bulunur ve olumlu yanıt verilirse dü-  boy'un cezadan kurtulmak için kız tarafı-
                                    nürlük için gün belirlenir.          na verdiği mal. Eski Türklerde, evlenme,
                                    Söz  kesmeye,  yakın  erkek  akrabalar  gi-  kız kaçırma ve yağma etme yolu ile olu-
                                    der.  Yaşlı  erkeklerden  biri,  babasından   yordu. Evlenmenin barış içerisinde yapıl-
                                    kızı ister. Bu görüşme neticesinde kız ba-  ması  kalın  ödemekle  gerçekleşiyordu)
                                    basının olumlu yanıtı alınarak sadece bir   göndermekle  başlar.  Kalın,  düğün  ola-
                                    kahve içilip söz kesilir,  nişan ve şerbet   yında her iki tarafta eş zamanlı cereyan
                                    günleri  belirlenir.  İlk  aşamadaki  bu  te-  eden törenleri içerir. Kalın, gelin olacak
                                    maslar, iki aile ve o ailelerin yakınları ta-
                                    rafından bilinen bir gelişmedir. Asıl kah-  kıza  ve  yakınlarına  erkeğin  verdiği  para
                                    ve içme olayı, yani ‘büyük kahve’ bu aşa-  ve armağan olarak tanımlanır. Kalın ola-
                                    madan sonradır.                      rak  gidecek  hediyeler  nakışla  işlenmiş
                                    Büyük kahveye, iki ailenin eş-dost, konu-  çok güzel bohça ve şaselere konur. Kah-
                                    komşu  bütün  tanıdıkları  davet  edilir.  İ-  valtıdan sonra aile ileri gelenleri ve yakın
                                    mam da bu ikinci görüşmeye çağrılır. Kız   komşular kalının hazırlandığı odada top-
                                    evinde cereyan eden bu olay, mutlaka ge-  lanırlar. Hoca efendi dua eder ve eşya kız
                                    ce gerçekleşir. Oğlan evi, kız evine önce-  evine götürülür. Kız evinde kalın olarak
                                    den veya beraberlerinde kahve, şeker ve   gönderilen  eşyalar  birer  birer  açılarak
                                    konuklara  sunulmak  üzere  hazırlanmış   gösterilir. Öğleden sonra hanımlar topla-
                                    ikramlar götürür. Oğlan tarafında söz bi-  nır, çeyize bakılır ve eğlenilir.
          XIX. asır sonlarında gelin ve                                  Gelin salı günü hamama götürülür. Ha-
          damat kıyafetleri         len tecrübeli bir büyük, kızın babasından
          (S. Cıngıllıoğlu koleksiyonu)  ya da diğer yaşça büyük aile ferdinden kı-  mamın adı bir kâğıda yazılıp sabuna ya-
                                    zı ister. Bu olaydan sonra, kız babasının   pıştırılarak davetlilere gönderilir. Bu da-
                                    ya da yakınının  “kahveyi getirin” emriyle   ğıtımı ‘okuyucu’ adı verilen kadınlar ya-
                                    teklif kabul edilmiş ve kız verilmiş olur. İ-  par. Bunun karşılığında okuyucuya, para,
                                    mam  tarafından  dua  edilir.  Kahveden   sucuk, yağ, pekmez, pirinç, bulgur gibi ö-
                                    sonra  konuklara  limonata,  şerbet,  kura-  teberi verilir. Bu hamamlar, Kadı Hama-
                                    biye  gibi  ikramlarda  bulunulur.  Nişan-  mı, Hunat Hamamı ya da Selâtin Hama-
                                    lanma merasimi (şerbet içme), kadınlar-  mı’dır.  Gelemeyecek  olanlar  sabunu  al-
                                    ca ayrıca yapılır. Kız, kaynanadan başla-  mazlar. Çünkü sabunu alıp da gelmemek
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72