Page 128 - kayseri-medeniyetlerin-besigi
P. 128

KAYSERİ | MEDENİYETLERİN BEŞİĞİ
                128
                      KAYSERI | CRADLE OF CIVILIZATION


                   HASAN BABA–ALI BABA EFSANESI                                           HASAN BABA–ALI BABA LEGEND
                   Hasan ve Ali adlı iki veli, iki ayrı dağda münzevi bir hayat yaşamak-  Two men named Hasan and Ali live a hermit life on two separate
               tadır. İkisi de kerametlerini birbirine göstermek isterler. Yaz mevsiminde   mountains. They both want to show their miracles to each other. In the
               Hasan sarığını dağın karı ile doldurur, Ali de bir havluya kızgın korları   summer season, Hasan wraps his wig with mountain snow, Ali puts a towel
               koyar. Birlikte, şehirdeki kadınlar hamamına giderler. Ali’nin ateşleri   and fire inside. Together, they go to the women bath in the city. Ali's fires
               havluyu yakmaz ama Hasan’ın sarığındaki karlar, kadınları hamamda      do not burn the towel, but the snow in Hasan's wig starts to gain access
               çıplak bir vaziyette gördüğü için erimeye başlar. Bunlar öldükten sonra   because he sees the women naked in the bath. After they die, the two
               yaşadıkları dağlar, adlarıyla anılır.                                  mountains were called by their names.
                   Bu efsanenin başka bir varyantı ise şöyledir.                          Another narration of this legends is as follows:
                   Hasan Dağı’nda yaşayan bir münzevi veli, Kayseri’de kunduracılık       A reclusive guardian living in Hasan Mountain takes a gift to his
               yapan veli arkadaşına yaz mevsiminde mendiline doldurduğu karı         friend who is a shoemaker in Kayseri, filling his handkerchief with snow
               hediye olarak götürür. Mendili, dükkanın tavanına asar. Kunduracı da   in summer. The handkerchief hangs on the shop's ceiling. The shoemaker
               kendi mendiline kor koyar, kar dolu mendilin yanına asar. Dükkana      also puts on his own handkerchief, hanging it next to the snow–filled one
               gelen kadın müşterilerden birinin açılan bacağını gören dağda yaşayan   and fills it with fire. The snow of the man coming from the mountain
               velinin mendilindeki karlar erimeye başlar. Kunduracı da ona: “Dağ     begins to melt when he sees one of the female customers coming to the
               başında yaşayan insanın kendini muhafaza etmesi, nefsine hakim olmasının   store. The shoemaker also tells him; “It is said that the person living on
               kolay olduğunu, zor olanın şehirde kendini muhafaza etmek olduğunu.”   the mountain maintains himself, that it is easy to dominate the soul, and
               söyler. (Bu efsanenin değişik varyantları; Niğde Hasan Dağı, Muğla Çiçek   that the hard one is to keep himself in the city.” (Different narrations of
               Baba, Antep Kurban Baba, Elazığ Şarık–Şivan Efsaneleridir.)            the legend are; Niğde Hasan Mountain, Muğla Çiçek Baba, Antep Kurban
                                                                                      Baba, Elazığ Şarık–Şivan)
                   KEREM ILE ASLI
                   Anadolu’da XVI. yüzyıl sonrasında hikâyeci aşıklar, halkın sanat,      KEREM AND ASLI
               edebiyat ihtiyacını karşılıyorlardı. Köy köy geziyor. Köy odalarında,      In Anatolia, after the sixteenth century, storytellers meet the art,
               düğünlerde, kahvehanelerde sazları eşliğinde hikâyeler anlatıyorlardı.   literature needs of the people. They visit the villages. In village rooms, at
               Bunlar; bazen önceden hazırlanan, bilinen, yaşanan olaylardan olduğu   weddings, in coffeehouses, they talk accompanied by instruments. These
               gibi, anlık anlatılanlardan da oluyordu. Anlatılan hikâyelerden beğe-  were sometimes pre–existing, known, live events, as well as instant. The
               nilenler, zamanla destanlaşmıştır.                                     acclaimed stories become legendary over time.
                   Halk hikâyeler geleneği, aslında sevgi hikâyeleri ve aşıkların yaşam   The tradition of the people's stories, in fact, stories of love and life
               öyküleriydi. İşte Kerem ile Aslı efsanesi de bunlardan birisidir.      stories of lovers. This is one of them in Kerem and Aslı.
                   Kerem ve Aslı hikâyesinin farklı anlatımları bilinmektedir. Bun-       Kerem and Aslı story are told differently, it is included also in books.
               lardan birisi şöyledir:                                                Here is one of them:
                   İsfahan Beyi’nin, oldukça zengin olmasına rağmen bir çocuğu            Isfahan beyi, despite being quite rich, does not have a child. And he
               yoktur. Ve bu duruma çok üzülmektedir. Komşusu Ermeni keşişin de       is very upset about this situation. His neighbor Armenian monk has no
               çocuğu yoktur. Bir gün beyin ve keşişin hanımları birbirlerine üzüntü-  children either. One day wives of the monk and the bey express their
               lerini dile getirirken, yaşlı bir zat yanlarına gelir ve onlara iki fidan verir.   sadness to each other, an elderly person comes to them and gives them
               Fidanları dikerler ve büyüyen fidanın birinde bir elma meydana gelir.   two saplings. They plant the seedlings and one of the growing seedlings
               İki komşu kadın elmayı bölüşüp yerler ve adakta bulunurlar. Çocukları   comes to an apple tree. Two neighboring women split apples and make
               olursa, birbirleriyle evlendireceklerdir. Aradan çok geçmeden ikisinin   a wish. If they have children, they will marry each other. Soon both have
               de biri kız biri oğlan çocukları dünyaya gelir. İsfahan Beyi oğluna Mirza   children. Isfahan Bey's son is named Mirza Khan, and daughter of the
               Han, keşiş de kızına İsa Gülü adını koyar.                             monk is named as İsa Gülü.
                   Aradan zaman geçer ve çocuklar büyümeye başlar. Keşiş hanımının        Time passes and children start to grow. Because of the promise given
               verdiği sözden dolayı, beyin kızına talip olacağını düşünür ama kızını   by the lady of the monk, she thinks that they will request her daughter
               vermek istemediği için, gizlice İsfahan’ı terk eder.                   for marriage but because she does not want to give her daughter, she
                   Mirza Han’ın yanına arkadaş olarak Sofu adlı bir kişi seçerler ve   secretly leaves Isfahan.
               ikisi her yere birlikte giderler. Mirza Han, rüyasında gördüğü bir kıza    They choose a person named Sofu as a friend to Mirza Khan and they
               aşık olur. Bir gün Sofu ile ava giderler ve bir kuş vurur. Vurduğu kuş bir   go together everywhere. Mirza Khan falls in love with a girl she sees in
               evin bahçesine düşmüştür. Kuşu almak için girdiği bahçede rüyasında    her dream One day, Sofu goes to work and hits a bird. The bird he hit fell
               gördüğü kızı görür. Kıza, “Rüyamda gördüğüm kızın aslısın sen.” der.   into a house garden. He sees the girl he sees in his dream when he goes
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133