Page 30 - kayseri-medeniyetlerin-besigi
P. 30

KAYSERİ | MEDENİYETLERİN BEŞİĞİ
                30
                      KAYSERI | CRADLE OF CIVILIZATION


               Anitta, M.Ö. 19. yüzyılın sonundan M.Ö. 18. yüzyılın ilk yarısına      “Anitta is a powerful ruler of Central Anatolia from the end
               kadar Orta Anadolu’yu yöneten güçlü bir hükümdardır. Hitit             of the 19  century until the first half of the 18  century B.C.
                                                                                                                                     th
                                                                                               th
               kraliyet yazıtlarının en eskisi kabul edilen Anitta Metni’nde,         Anitta text, the oldest of the Hittite royal inscriptions, chrono-
               Asur Ticaret Kolonileri Çağı’nın önemli askeri ve siyasi olaylarını    logically describes the important military and political events
               diğer bir deyişle Kullara şehrinden gelen bir hanedanın üyeleri        of the Assyrian Trade Colonies, in other words the conquests
               olan Pithana ve Anitta’nın Orta Anadolu’daki fetihlerini krono-        of Pithana and Anitta, members of a dynasty from Kullara, in
               lojik bir şekilde anlatmaktadır. Hikâye, bu iki hükümdara rakip        Central Anatolia. The story is focused on the tough struggles of

               krallıklar olan ve Pithana ve Anitta tarafından yenilgiye uğratı-      Nise, Zalpuura, Pu–Rushhatum, Shalatiwarane Hatti, which
               lan Neşa, Zalpuura, Puruşhattum, Şalatiwarane Hatti’ye karşı           were defeated by Pithana and Anitta, two ruling rival king-
               zorlu mücadelelerine odaklanmıştır. Koloni Çağı’nın sonundaki          doms. In addition to shedding light on the political situation in
               dönemde Anadolu’daki siyasi duruma ışık tutmanın yanı sıra, bu         Anatolia at the end of the Colonial Age, it is also important that
               olaylar Hitit Krallığı’nın kurulmasını açıklayan gelişmelere de        these events draw attention to developments that explain the
               dikkat çektiği için önemlidir.”                                        establishment of the Hittite Kingdom.”







               Asur’a göndermişlerdir. Oradan da kumaş ve tunç getirmişlerdir. Tüc-   are commercial materials, with a kind of broker mentality. According to
               carlar Anadolu’ya mal getirdikleri gibi Anadolu’dan da mal götürerek   the tablets, It is estimated that the tin is not from the Assyrian origin,
               ve ticarete malzeme olan ürünlerin karşılıklı nakliyesini yaparak –bir   but it was coming from a place other than Assyria, probably from the
               nevi komisyoncu anlayışıyla– bu ticaretten kazanç sağlamışlardır.      Afghanistan region. Likewise, fabric and textile products that have an
               Tabletlerden anlaşıldığına göre; kalayın Asur kaynaklı olmadığı,       important place in trade were called by the names of the cities in which
               Asur’un dışından bir yerden, muhtemelen Afganistan bölgesinden         products are produced or belonged to – like subar fabric, subatu kind and
               geldiği tahmin edilmektedir. Aynı şekilde, ticarette önemli bir yeri   Akad fabric – means that these products are collected from Mesopotamia,
               olan kumaş ve dokuma ürünlerinin, üretildiği ya da ait olduğu şehrin   North Syria and other neighboring regions and marketed to Anatolia.
               adı ile –Subar kumaşı, Subatu cinsi Akad kumaşı gibi– anılması, bu         In Kültepe, there four floors of structure existed between 2500–1650
               ürünlerin Mezopotamya, Kuzey Suriye ve diğer komşu bölgelerden         B.C. Fourth floor is the oldest and founded on the main land while 1a and
               toplanarak, Anadolu’ya pazarlandığına işaret etmektedir.               1b are the newest showing two different phases. Second and third floors
                   Kültepe’de M.Ö. 2500–1650 yılları arasında oluşmuş olan dört yapı   do not belong to the long lasting cities. Especially second floor where the
               katı mevcuttur. Bunlardan IV.’sü en eskisidir ve ana toprak üzerinde   written samples were found (950 –850 B.C.) is typical of a well structured
               kurulmuştur. En yenisi de iki aşama gösteren Ia ve Ib katlarıdır. IV. ve   commercial city.
               VII. katlar uzun ömürlü şehirlere ait değillerdir. Özellikle yazılı vesi-  The city covers a larger area. The houses of the city are bigger and the
               kaların bulunduğu II. kat (M.Ö. 950–850), tam teşekküllü bir ticaret   internal organizations are more detailed. The houses are made of stone,
               şehri için tipiktir.                                                   the walls are made of mud–brick and the roofs are flat. The majority of
                   Şehir daha geniş bir alanı kaplamaktadır. Şehrin evleri daha       them have 3–4 rooms and include a large hall.
               büyük ve iç teşkilatları da daha geniştir. Ev temelleri taştan, duvarlar   Within the period that Assyrians lived in Anatolia, their cases with
               kerpiçtendir ve damları düzdür. Evler çoğunlukla 3–4 odalıdır ve geniş   the locals were carried out by the king of the city and the disagreements
               salonları vardır.                                                      between themselves (Assyrian merchants) were taken care by the karum
                   Asurlu tüccarların Anadolu’da yaşadıkları süre içinde yerlilerle   centres. If the courts in the colonies failed in concluding the cases, the
               olan davalarına oturdukları şehrin kralı, birbirleriyle olan anlaşmaz-  case was sent to the Kanesh Karum and if that failed as well, the case
               lıklarına da kurmuş oldukları Karum daireleri bakıyordu. Eğer, koloni-  was sent to Assyria. City assembly in the Assyria used to come together
               lerdeki mahkemeler bu davaları sonuçlandıramazsa, Kaniş Karumu’na      in the rooms of “Sacred Hamrum” and take a decision. The decision of
               gönderilir. Kaniş Karumu da meseleyi çözemezse Asur’a gönderilirdi.    the assembly was sent to Kanesh Karum in the form of a document. The
               Asur’da şehir meclisi “Kutsal Hamrum” odasında toplanarak karara       proof to the existence of the “Hamrum” rooms can be found in some texts.
               varırlardı. Meclisin kararı bir belge olarak Kaniş Karumu’na gönderi-  In one of these it says: “The decision was made in front of the sword in
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35