Page 224 - kayseride_ticaret_ve_sanayi
P. 224

Kadir Dayıoğlu

            Kargo (ton,%)
              Hava           2016                    2017               Değ. (16/17)
              Limanı  İç     Dış   Toplam    İç      Dış    Toplam   İç    Dış  Toplam
             Kayseri   370      9      379    380        8      388   3,0  -13,0   2,0
             Türkiye  81.587  951.356  1.032.943  75.254  1.180.969  1.256.334  -7,8  24,1  21,6
            Kaynak: www.dhmi.gov.tr
               Yük trafiğine gelince (Kargo isim değiştirdi, 2018); İçeride 16.981; dışarıda 6.988 ton
            yük taşınmış. Toplamı ise, 23.969 ton olup 11. Konumdayız. Artışlar sırasıyla yüzde 5 ve
            yüzde 14 olup genele baktığımızda yüzde 8’lik bir artış söz konusu. Ülke toplamındaki
            değişim ise, yüzde 8,8.





                             Ticari Uçak Başına Yolcu Sayısı ya da Doluluk
               2017 yılı doluluk oranında ülke ortalaması, ticari uçak başına 152 kişi iken bu sayı
            Kayseri’de, ticari uçak başına ortalama, 150 kişi oldu.

               29. ENERJİ
               Enerji konusuna girmeden önce, 19.yy’ın başlarına gidip, Türkçü Gazeteci Yunus
            Bekir’in bir girişiminden söz edeceğim. Amaç birlikteliği bakımından, 1930’larda
            üretime geçen Bünyan’a bir hidroelektrik santrali kurma fikrinin 1900’lerin başında
            ama gerçekleşemeyen düşüncenin ürünü olmasın? Hüseyin Cömert ve Yaşar Elden
            tarafından hazırlanan “Türkçü Gazeteci Yunus Bekir” (Laçin Yayınları, Haziran/2018,
            2. Baskı) isimli biyografi çalışmasında şu bilgiye rastlıyoruz:
               Yunus Bekir’in; “…Fransa’dan Almanya’ya da gittiği ve oradaki fabrikaları gezdiği
            hatta çalışıp para kazandığı da bilinmektedir.” “Buralarda gördüklerini ve öğrendikle-
            rini, 1909 yılında Kayseri mutasarrıfı mümtaz bir şahsiyet olan Muammer Bey ve Kay-
            seri’nin diğer ileri gelenleriyle birlikte yaptıkları projeleri hayata geçirmeye çalışırlar.
            Bu projeler arasında Kayseri’nin aydınlatılması da bulunuyordu. Bunun için Bünyan’a
            yaptırılacak hidroelektrik santralinden üretilecek elektrikle, Kayseri’nin aydınlatılması
            sağlanırken, diğer yandan Kayseri-Bünyan arasında elektrikli trenle yolcular taşınarak
            ulaşım kolaylaştırılacaktı.
               Bu amaçla Bünyanlı İbrahim Bey santralin inşaa edileceği yer ile Bünyan suyunun
            çıktığı Pınarbaşı mevkii arasındaki, su yatağında bulunan özel şahıslara ait araziyi
            satın alarak 1913 yılı itibariyle 20 bin altın lira gibi büyük bir meblağı sarf etmişti. 1914




            224
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229