Page 17 - İbrahim Tennuri
P. 17

İbrahim Tennûri | hayatı ve eserleri
            mış. Yolda bir yerde konakladığı esnada bir rüya görür. Rüyasında Akşemseddin’in
            suretinde birisi geliyor. Arkasına önü dikilmiş bir cübbe başında taç altında peştamal.
            Sonra sıcak bir tandırın üzerine oturmuş,- Sen dahi kabzı gidermek için böyle yap,
            demiş. Bunun üzerine babam, orada hizmetini gören Hace Ahmet Dede’ye bir tandır
            kızdırıp içinde ateş yaktırmış. Tandır işi tamam olduktan sonra onun üzerine işaret
            edildiği gibi oturmuş ve ter dökmüştür. Aynı anda o kabız hali gitmiş; yine gönül
            açıklığı alemi gelmiştir. Sonra şeyhin huzuruna gidip gördüğü rüyayı ve yaptıklarını
            şeyhe anlatır. Şeyh de:
               —Bundan sonra bunu terk etmeyiniz. İçlerinin temizlenmesi için dervişlere ele
            bu usulü uygulayınız.! diye tasvip eylemişlerdir. Bu tavsiyeden sonra kendisine inti-
            sap edenleri de sıcak tandıra oturtmak, üzerlerini bir şeyle örtüp, onlara testi testi
            su içirerek terletmek suretiyle içlerini temizleyerek teslike başlatmış ve bu sebeple
            kendisine “Tennûri” denilmiştir. 15



                                        Ye tiştiği Çe vr e
               Maddi durumu iyi bir aileye mensup olan İbrahim Tennûri düzenli bir eğitim gör-
            müştür. İlk tahsilini Sivas’ta gördükten, sonra düzenli bir medrese eğitimi görmek
            için Konya’ya gitmiştir. 16

               Orada hocasının ölümüne kadar bütün ilimleri tahsil etmiştir. Hocasının vefatından
            sonra Müderris olarak Kayseri’ye dönmüştür. Şeriat ilimlerine vakıf olduktan sonra
            Şeriat-Tarikat ve Hakikat prensibini nefsinde uygulamaya çalışan Tennûri manevî ilim-
            leri tahsil için Ak Şeyh’e intisap etmiştir. Böylece mükemmel bir mutasavvıf olmuştur.

               Şairlik yönünden ise Tennûri’nin Mevlânâ’nın Mesnevi’sini, Âşık Paşa’nın Garip-
            nâme’sini ve Mahmut Şebusterinin Gülşen-i Râz’ını okuduğunu ve bunlardan etki-
            lendiğini eserlerini incelerken açıkça göreceğiz.









            15   Şeyhü’l -İslam Sadetin Ef. Tacü’t -Tevarih: Raşit Efendi Kütüphanesi T. Y. No: V. 250 a Mecdi: Şakaik
               Tercümesi: c. 1 syf: 247 -248
               Kalkan. Emir: Çağlar Boyunca Kayseri Şairleri Kys: 1988 syf :13 Satoğlu. Abdullah; Başlangıçtan
               Bugüne Kadar Kayseri Şairleri 1962 syf: 19 Karabulut. Ali Rıza: Şeyh İbrahim Tennûri ve Güzar - ı
               Ma’nevî. Kayseri 1978 syf: 10
            16   Âli; a. g.e. V. 163 b
               Hüseyin Enîsî; a. g.e. V. 20 b

                                                                                     17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22