Page 331 - kappadokia_kralligi
P. 331

ROMA-BİZANS DÖNEMİNDE KAİSARİA’DA YAŞAMIŞ ÜNLÜ KİŞİLER VE KAPPADOKİA BABALARI

                                             yaşayan Hristiyan ve Yahudi münzevi-
                                             lerin felsefelerini inceledi. Caesarea’ya
                                             yeniden döndü. Yeşilırmak kıyılarında
                                             ailelerine ait Annesoi çiftliğinde bir
                                             rahibeler manastırı kuran kız kardeşi
                                             Makrina’nın yanında Basileius da bir
                                             manastır oluşturdu.

                                               MS 370 yılında Caesarea piskoposu
                                             olarak bu görevini ölünceye kadar
                                             devam ettirdi. Piskoposluğu sırasında
                                             kilise teşkilâtının düzenlenmesi ve kilise
                                             iç kurallarının konmasında öncülük
            ederek büyük şöhret kazandı. Özellikle de kilise törenlerinin sırasını değiş-
            mez kurallara bağladı. Bunun sonucunda kiliselerde yalnızca insan sesiyle
            söylenen ilâhi türü, ilâhi besteleyen şairler arasında gelişti. Ayrıca kendisi
            Ortodoksluğa karşı en büyük tehdit olarak gördüğü “Arius’culuğu”  şiddetle
                                                                        16
            reddeden bir akımın lideri idi. Bu sebeple de Ortodokslar onu “Büyük”
            sıfatı ile anmaktadırlar.

              Aynı zamanda Sivas’ın “KırkŞehidi” nin kutsal kemiklerini muhafaza eden
            Basileios’un ailesinin bu kudretinden ürken ve onları “kemiğe tapanlar”
            olarak suçlayan İmparator Valens (364-378) o tarihe kadar tek olan Kap-
            padokia eyaletini ve dolayısıyla Kayseri Başpiskoposluğunu ikiye böldü. Bir
            ikinci başpiskoposluğu önce Toros Dağları’nda Padandos’ta (Bozantı vadisi)
            sonra da Tyana’da kurdurarak Basileios’un hâkimiyetini azaltmak istedi.
              Bunun üzerine İmparator Valens’e kızan Basileios, başpiskoposluğuna
            bağlı piskoposları, imparatorluk genel valisine, kendi maiyeti erkânı imiş
            gibi takdim etti. Bu piskoposların sayısı 50 civarında idi. Hatta emrindeki
            piskopos adedini çoğaltmak için bazı köyleri ve yol kavşaklarını şehir paye-
            sine yükseltti. Bu köylerde yaşayan halk büyük arazi sahiplerine bağlı köle
            çiftçiler olduğu için Basileios’un uygulamalarını beğendiler ve Hristiyanlık
            geniş alana yayıldı.

              Basileios, kendinden önce dünyada bilinen ilk hristiyan manastırının
            kurucusu olduğu kabul edilen Büyük Pachomios ya da İhtiyar Pachomios

            16   Arius’culuk: MS 318 yılında İskenderiye Kilisesi piskoposu Arius’un “İsa’nın Baba ile
               aynı özden olmadığını ve bu sebeple İsa Mesih’in tanrı olamayacağını” iddia eden ve
               Hristiyan’lığın “Baba-Oğul ve Kutsal Ruh” inanışına ters düşen bir akımdır.


                                                                             331
   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336