Page 328 - kappadokia_kralligi
P. 328

HALİT ERKİLETLİOĞLU / KAPPADOKİA KRALLIĞI VE ROMA-BİZANS DÖNEMİ

            lara meyletmemeleri, eğitim ve ahlaka yönelmeleri gibi konularda yardımcı
            oldular. Bu tarihlerde Kapadokya’da Hristiyanlık için önemli anıtlar, kiliseler
            ve manastırlar yaptırıldı.

              Ancak Kappadokia bölgesi Bizans’ın hâkim olduğu uzun yıllar içinde mer-
            kezin debdebe ve zenginliğinden uzak kaldı. Halk yoksulluk ve cehaletten
            kurtulamadı. Çağın eğitimini verebilecek okullar açılamadı. Kappadokia-
            lıların dilleri de başkentteki soylulara göre kaba ve basit görülüyordu. Bu
            sebeplerle Kappadokia’nın Hristiyan dünyasındaki teolojik etkisi zamanla
            azalmış oldu.



              2-Krikor (Grigor) Lusavoriç
               (MS 288-301)


              Kayseri’de büyüyen ve burada eğitim görerek evlenen Krikor Lusavoriç,
            Gregoryen Mezhebi’ni kurucusu ve Ermeni Kilisesi hiyerarşisinin tarihteki
            ilk episkoposu olarak başpiskopos Gevontinos tarafından takdis edilmiştir.
            MS 288-301 yıllarında kurulmuş bulunan Gregoryen Mezhebinin kuruluş
            yeri olan Kayseri’de halen mevcut bulunan tek faal kilise “Surp Krikor
            Lusavoriç” adını taşımaktadır.

              Hristiyan destan inanışına göre Lusavoriç, İran menşeli Parth prensesle-
            rinden Anak Bartev’in oğlu olarak Ermenistan’ın başkenti Vağatşabat’ta
            doğdu. Babası sarayda siyasi mücadeleler sırasında Kral Khosrov’u (MS
            238-252), öldürünce rakipleri de Anak ve ailesini siyasi sebeplerle öldürttüler
            fakat yalnız Krikor Lusavoriç sağ kaldı ve Kayseri’ye kaçırıldı.
              Hristiyan inancını benimsemiş Sofya isimli bir analık onu Kayseri’de
            yetiştirdi. O dönemde Kayseri, etkili bir Hristiyanlık merkezi idi ve bura-
            daki Grek-Hristiyan kültürü özellikle komşu Ermeni cemaati üzerinde
            etkili olmaktaydı . Bu yolda eğitimini tamamlayan Lusavoriç, Kayseri’den
                            12
            çıkıp ülkesine giderek burada İncil yolunu yaymaya başladı. Bu tarihlerde
            Ermenistan halkının dini, bir yanda Ermeni–Frig unsurlarının ve belki
            Urartu kalıntılarının, diğer yandan İran panteonundan alınma unsurlardan
            ve inanışlardan oluşuyordu.




            12   Grousset Rene, Başlangıcından 1071’e Ermenilerin Tarihi, İstanbul, 2005. s. 118


            328
   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333