Page 346 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 346

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          İNH / 337 [1297]


           ruhani reisleriydi. Seçilmişler ise iki gay-  adliye müfettişi gönderilmesini sağlamış-
           rimüslim  aza  ve  iki  Müslüman  aza  idi.   tır. Bu müfettiş 1879-1880 kışında burada
           Kayseri  sancağına  yeni  azaları  seçmek   kalmış, Said Ağa’yı istifaya mecbur bırak-
           için  emir  gelince  (Kasım  1879)  seçim   mış ve bunun yerine Protestan azayı Bi-
           hazırlığına  başlandı.  Müslümanlardan;   dayet Mahkemesine aza seçtirmiştir.
           Said Ağa, Mustafa Develioğlu ve Mustafa   Kaynakça:  Musa  Şaşmaz,  “İngiliz  Kaptan
           Ağa Mollazade adaylıklarını koydu. İdare   Cooper’ın  Kayseri  Konsolosluğu  (1879)”,
                                                     1
           Meclisi azalarının seçiminin yanı sıra ay-  KYTSB , s. 325-336.
           nı zamanda Bidayet Mahkemesine de iki                  SELMA GÜNAYDIN
           Müslüman ve iki gayrimüslim aza seçile-
           cekti.  Yeni  düzenlemeye  göre  Bidayet   İNHÂNÎZÂDE MUHAMMED ÂLİM EFENDİ
           Mahkemesi  azaları,  İdare  Mahkemesin-  Âlim,  müftü  (Kayseri,  1785?/1795?  –
           dekilerden çok daha fazla imkânlara sa-  1873). Muhammed Âlim Efendi ile ilgili
           hip  olmuşlardı.  Bu  sebeple  Mutasarrıf   bilgilerin tamamı Râgıb Bey Mecmûası’-
                                               nda yer almaktadır. Mecmûa’da:
           Hadi Bey, Said Ağa’yı Bidayet Mahkeme-
           sine  aday  gösterdi.  Seçileceğine  garanti   “Kayseriyye’nin  Ca’fer  Beg  Mahallesi’-
                                               nde  kâ’in  meşhûr  u  ma’rûf  Înhânî-zâde
           gözüyle  bakılıyordu.  Bunun  üzerine   Muhammed Efendi’nin sulbinden mihr-
           Müslüman  adaylardan  birisi  adaylıktan   ârâ-yı  ‘âlem  olmışdır,  târîh-i  velâdeti
           çekildi. Hristiyan iki adayın seçimine ge-  takrîben  1200-1210’dur.  Henüz  hâl-i
           lince, sancakta en fazla nüfusa sahip iki   sabâvetde iken 1215’de pederleri Muham-
           milletten,  birer  tane  seçilecekti.  Buna   med  Efendi  irtihâl  itmegile  büyük
           göre  azalardan  biri  Gregoryan  Ermeni-  ‘amûcaları Es-Seyyid Hüseyin Efendi’nin
           lerden,  diğeri  ise  Ortodoks  Rumlardan   vesâyetinde  bulunarak  tahsîl-i  ‘ulûmda
           olacaktı. Sancaktaki nüfusları çok az olan   bulunmuşdur.  Zamânenin  fuzalâ-yı
           Protestanlar önceki seçimlerde aday gös-  kirâmından ikmâl-i dürûs iderek nihâyet
           termemişlerdi.  Kayseri’ye  İngiliz  konso-  fâzıl-ı şehîr Hâcı ‘Abdullâh Efendi Hâce-
           losu  atanması  ve  Talas’taki  Amerikan   yi merhûm u magfûrdan ahz-i icâzet ile
           Protestan misyonerlerinin varlığı Protes-  kâmyâ  bolmuşdur.  Uzun  müddet  tedrîs
           tanları, iki azadan birinin kendilerinden   ile  de  iştigâl  idüp  ‘uhde-yi  fazîletlerine
           olması gibi bir gayrete sokmuştu. Bu se-  ecdâd  u  ‘amûcalarından  münhal  kalan
           fer  aday  gösterince  Rum  ve  Ermeniler   Melik  Gâzî  Medresesi’nin  müderrisligi
           buna karşı çıktılar. İngilizler, Ermenilerin   dahı  tevcîh  buyurularak  nâm-ı  ‘âlîleri
           sahip olduğu koltuğu alıp yerine Protes-  tebcîl  ü  tevkîr  kılınmışdır.  1285  sene-yi
           tan birisini koymaya cesaret edemezler-  hicriyyesinde  Kayseri  müftîligi  dahı  bi-
           di. Çünkü Kayseri’de konsolosun varlığı-  hakkın  intihâb  u  tevcîh  buyurularak
           nın sebebi özellikle Ermenilerin hakları-  hıdmet-i  iftâda  dahı  izhâr-ı  kemâlât  it-
           nı  korumak  içindi.  Kayseri  Rum  Orto-  mişdir.  Dört  sene  kadar  bu  makâm-ı
           doks  Ruhani  Reisi  Anaktides,  kilisesini   mübârekde  icrâ-yı  ahkâm-ı  şer’iyye  vü
           Bon Konferansı’nda temsil etmiş, Avru-  fıkhiyye  eyledikden  sonra  1290  târîhle-
           pa’da  tanınan  ve  hiyerarşi  bakımından   rinde ‘âzim-i dâr-ı cinân ve vâsıl-ı mülk-i
           İstanbul’daki patrikten sonra gelmektey-  Rahmân olmuşdur. Rahmetullâhi ‘aleyh.
           di. Yani nüfuzlu birisiydi. Bunlardan do-  Kendisi  ‘âlim  fâzıl  vakûr  muttakî  müte-
           layı Rumların da Ermenilerin de koltuk-  verri’ bir zât-ı sutûde-sıfât olup bilhâssa
           larını Protestanlara vermek kolay değildi.   müftîligi  zamânında  kendi  mahallesine
           Bu  durumda  yapılacak  tek  şey,  Müslü-  kurb olan Ermeniler fevka’l-’âde hürmet
           manlarda olan iki koltuktan birine sahip   ü tevkîridüp bu zât-ı ‘âlî-si zâtdan izn al-
           olmaktı. Nitekim Cooper, gönderdiği ra-  madıkça çan çalamazlar imiş rahmetul-
           porlarla  İngiliz  dışişleri  vasıtasıyla   lâhi ‘aleyh.”
           Babıâli’ye baskı yaptırtmış, Bidayet Mah-  İfadelerinden  anlaşılacağı  üzere,  Kayse-
           kemesine  bir  Protestan  aza  sokabilmek   ri’nin  Caferbey  Mahallesi*’nden  meşhur
           için  Ankara  vilayetinden  Kayseri’ye  bir   Înhânîzâde Muhammed Efendi’nin oğlu-
   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351