Page 343 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 343

[1294] 334 / İNC                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    okumaya başladı.  Çevresinde “Dedeoğlu   rak  tâlime  çıkmasından  kaynaklandığı
                                    Küçük  Mehmed  Damadı”  diye  anılırdı.     şeklinde değişik rivayetler vardır.
                                    Kayseri’ye gelip “Dört Dükkânönü” (Dü-  Doğum yerinin Diyarbekir’in İngi yahut
                                    venönü*)  adlı  Mahallede  bulunan  Hacı   İrincil  köyü,  Sivas,  Ardanuç,  Tomarza
                                    Zekeriyya Efendi Medresesi’nde Avanos-  veya Adapazarı’nın Karasu ilçesi olduğu
                                    lu  Hacı  Zekeriyya  Efendi*’den  mantık,   da  söylentiler  arasındadır.  Son  yıllarda
                                    kelam ve edebiyat dersleri okudu. Ticaret   bazı  kaynaklarda  Kayseri’nin  Tomarza
                                    de büyümek için İstanbul’a gitmek gerek-  ilçesi Travşın köyünde (Bu köy sonradan
                                    tiği gibi, ilimde de İstanbul’a gitmek dü-  “İncili” adını almıştır.) doğduğu yönünde
                                    şüncesi hâkimdir. O da birçok Kayserili   bilgiler yer almaktadır.  Hayatı ve mesleği
                                    gibi İstanbul’a gidip Fatih civarında Fey-  hakkındaki bilgilerde de değişik rivayet-
                                    zullah Efendi Medresesi’nde okuyarak i-  ler  bulunmakta  ve  şahsiyeti  başka  isim-
                                    cazet aldı. 1877’de Şeyhülislamlığın izniy-  lerle karışmaktadır. Bu rivayetlerin dışın-
                                    le, Fatih Camii’nde ders vermeye başladı.   da onun genellikle benimsenen biyogra-
                                    1901  tarihinde  “Huzur  Dersleri”  muha-  fisi,  Naîmâ’nın  IV.  Murad  devrinde  elçi
                                    taplığına  tayin  edildi  ve  1914  senesine   olarak İran’a gönderildiğinden bahsettiği
                                    kadar bu derslere devam etti.        Mustafa  Çavuş’un  “İncili  Çavuş”  olarak
                                    İlmi rütbesi yükselmiş; Abdulmecid dev-  kabul edilmesine dayanmaktadır. İran’ın
                                    rinde verilmeye başlandığı için “Mecidî”   Osmanlılar’a  her  yıl  haraç  olarak  200
                                    adını alan nişanı ve ayrıca Osmanlı Nişa-  yük  ipek  vermesini  taahhüt  altına  alan
                                    nı almaya hak kazandı (1915).        Osmanlı-Safevî  barışı  üzerine  1612’de  İ-
                                    Medrese  hocaları,  imtihanla  ehliyetini   ran  elçisi  Kadı  Han  refakatinde  İran’a
                                    isbat edip icazet/diploma verecek konu-  giden  İncili  Çavuş’un  burada  sebepsiz
                                    ma gelirse “Ders-i âmm” adı verilir. Son   yere iki yıldan fazla bir süre alıkonuldu-
                                    devir  Osmanlı  âlimlerinden  Mehmed   ğu, ayrıca ipek haracının verilmemesine
                                    Hulusi  Efendi,  Fatih  dersiâmlarından  i-  hiddetlenen I. Ahmed’in İran’a sefer ha-
                                    ken vefat etti.                      zırlıklarına  giriştiği,  bunun  üzerine
                                    Eserleri:  Şerh’u  Besmele,      Risale  fi   İran’ın geri adım atarak haraçla beraber
                                    Elfazi’l-Mahsusa” adlı yazma bir eserleri   Kasım Bey adlı elçisini ve İncili Çavuş’u
                                    Raşid  Efendi  Kütüphanesi’nde  mevcut-  İstanbul’a  gönderdiği  (1615)  anlaşılmak-
                                    tur.                                 tadır.  H  1035’te  (M  1626)  bu  defa  elçi
                                    Kaynakça: Albayrak, SDOU, C. III, s. 283; A.   olarak tekrar İran’a gönderilen İncili Ça-
                                    Rıza  Karabulut,  Kayseri  Müellifleri,  Mektebe   vuş, Bağdat’ın işgali dolayısıyla gerginle-
                                    Yayınları 2009; s. 433–434; Güven, Kayseri’de
                                    Mecmualar, s. LXXX, LXI.             şen  Türk-İran  ilişkilerini  yumuşatmak
                                                          MUSTAFA IŞIK   için  Şah  I.  Abbas’la  müzakereci  olarak
                                                                         karşı karşıya gelir. Müzakereler esnasın-
                                   İNCİLİ ÇAVUŞ                          da zekâsı ve açık sözlülüğüyle şahı ikna
                                    Fıkra ve nükteleriyle tanınan saray musa-  ederek  Osmanlılar  lehine  barış  yapma
                                    hibi.                                imkânı  hazırlar.  Ancak  Osmanlı  askeri-
                                    Kimliği hakkında bilinenler çok sınırlı o-  nin yorgunluk, hastalık ve gıdasızlık gibi
                                    lup bunların bir kısmı yakıştırmadır. Asıl   sebepler  ileri  sürerek  Serdar  Hâfız  Ah-
                                    adının  Mehmed  veya  Mustafa  olduğu,   med  Paşa’ya  baskı  yapması  ve  Bağdat
                                    XVI. yüzyılın ikinci yarısı ile XVII. yüzyı-  kuşatmasının  kaldırılması  üzerine  IV.
                                    lın  ilk  yarısında  yaşadığı  sanılmaktadır.   Murad’ın  hükümdarlığının  ilk  yıllarına
                                    Zamanın  şeyhülislâmına  yazdığı  biri  A-  rastlayan  bu  barış  gerçekleşmez.  İncili
                                    rapça, diğeri Türkçe iki risâlede Hz. Pey-  Çavuş’un iyi bir öğrenim gördüğü, Arap-
                                    gamber’in  adının  İncil’de  zikredildiğini   ça ve Farsça bildiği, zeki, olgun, hazırce-
                                    anlattığından veya bir ok yarışındaki ba-  vap  bir  siyaset  ve  devlet  adamı  olduğu
                                    şarısı  üzerine  padişah  tarafından  çavuş-  kaynaklarda zikredilir. İncili Çavuş fıkra-
          İncili Çavuşun temsili resmi   luk  rütbesi  verilmesi  ve  kavuğuna  inci   larının mihverini, genel olarak sarayda ve
          (S. B. Akbaş Arşivi)      takılmasından ya da bıyıklarına inci taka-  saray çevresinde bulunan çok renkli tip-
   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348