Page 343 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 343
[1294] 334 / İNC KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
okumaya başladı. Çevresinde “Dedeoğlu rak tâlime çıkmasından kaynaklandığı
Küçük Mehmed Damadı” diye anılırdı. şeklinde değişik rivayetler vardır.
Kayseri’ye gelip “Dört Dükkânönü” (Dü- Doğum yerinin Diyarbekir’in İngi yahut
venönü*) adlı Mahallede bulunan Hacı İrincil köyü, Sivas, Ardanuç, Tomarza
Zekeriyya Efendi Medresesi’nde Avanos- veya Adapazarı’nın Karasu ilçesi olduğu
lu Hacı Zekeriyya Efendi*’den mantık, da söylentiler arasındadır. Son yıllarda
kelam ve edebiyat dersleri okudu. Ticaret bazı kaynaklarda Kayseri’nin Tomarza
de büyümek için İstanbul’a gitmek gerek- ilçesi Travşın köyünde (Bu köy sonradan
tiği gibi, ilimde de İstanbul’a gitmek dü- “İncili” adını almıştır.) doğduğu yönünde
şüncesi hâkimdir. O da birçok Kayserili bilgiler yer almaktadır. Hayatı ve mesleği
gibi İstanbul’a gidip Fatih civarında Fey- hakkındaki bilgilerde de değişik rivayet-
zullah Efendi Medresesi’nde okuyarak i- ler bulunmakta ve şahsiyeti başka isim-
cazet aldı. 1877’de Şeyhülislamlığın izniy- lerle karışmaktadır. Bu rivayetlerin dışın-
le, Fatih Camii’nde ders vermeye başladı. da onun genellikle benimsenen biyogra-
1901 tarihinde “Huzur Dersleri” muha- fisi, Naîmâ’nın IV. Murad devrinde elçi
taplığına tayin edildi ve 1914 senesine olarak İran’a gönderildiğinden bahsettiği
kadar bu derslere devam etti. Mustafa Çavuş’un “İncili Çavuş” olarak
İlmi rütbesi yükselmiş; Abdulmecid dev- kabul edilmesine dayanmaktadır. İran’ın
rinde verilmeye başlandığı için “Mecidî” Osmanlılar’a her yıl haraç olarak 200
adını alan nişanı ve ayrıca Osmanlı Nişa- yük ipek vermesini taahhüt altına alan
nı almaya hak kazandı (1915). Osmanlı-Safevî barışı üzerine 1612’de İ-
Medrese hocaları, imtihanla ehliyetini ran elçisi Kadı Han refakatinde İran’a
isbat edip icazet/diploma verecek konu- giden İncili Çavuş’un burada sebepsiz
ma gelirse “Ders-i âmm” adı verilir. Son yere iki yıldan fazla bir süre alıkonuldu-
devir Osmanlı âlimlerinden Mehmed ğu, ayrıca ipek haracının verilmemesine
Hulusi Efendi, Fatih dersiâmlarından i- hiddetlenen I. Ahmed’in İran’a sefer ha-
ken vefat etti. zırlıklarına giriştiği, bunun üzerine
Eserleri: Şerh’u Besmele, Risale fi İran’ın geri adım atarak haraçla beraber
Elfazi’l-Mahsusa” adlı yazma bir eserleri Kasım Bey adlı elçisini ve İncili Çavuş’u
Raşid Efendi Kütüphanesi’nde mevcut- İstanbul’a gönderdiği (1615) anlaşılmak-
tur. tadır. H 1035’te (M 1626) bu defa elçi
Kaynakça: Albayrak, SDOU, C. III, s. 283; A. olarak tekrar İran’a gönderilen İncili Ça-
Rıza Karabulut, Kayseri Müellifleri, Mektebe vuş, Bağdat’ın işgali dolayısıyla gerginle-
Yayınları 2009; s. 433–434; Güven, Kayseri’de
Mecmualar, s. LXXX, LXI. şen Türk-İran ilişkilerini yumuşatmak
MUSTAFA IŞIK için Şah I. Abbas’la müzakereci olarak
karşı karşıya gelir. Müzakereler esnasın-
İNCİLİ ÇAVUŞ da zekâsı ve açık sözlülüğüyle şahı ikna
Fıkra ve nükteleriyle tanınan saray musa- ederek Osmanlılar lehine barış yapma
hibi. imkânı hazırlar. Ancak Osmanlı askeri-
Kimliği hakkında bilinenler çok sınırlı o- nin yorgunluk, hastalık ve gıdasızlık gibi
lup bunların bir kısmı yakıştırmadır. Asıl sebepler ileri sürerek Serdar Hâfız Ah-
adının Mehmed veya Mustafa olduğu, med Paşa’ya baskı yapması ve Bağdat
XVI. yüzyılın ikinci yarısı ile XVII. yüzyı- kuşatmasının kaldırılması üzerine IV.
lın ilk yarısında yaşadığı sanılmaktadır. Murad’ın hükümdarlığının ilk yıllarına
Zamanın şeyhülislâmına yazdığı biri A- rastlayan bu barış gerçekleşmez. İncili
rapça, diğeri Türkçe iki risâlede Hz. Pey- Çavuş’un iyi bir öğrenim gördüğü, Arap-
gamber’in adının İncil’de zikredildiğini ça ve Farsça bildiği, zeki, olgun, hazırce-
anlattığından veya bir ok yarışındaki ba- vap bir siyaset ve devlet adamı olduğu
şarısı üzerine padişah tarafından çavuş- kaynaklarda zikredilir. İncili Çavuş fıkra-
İncili Çavuşun temsili resmi luk rütbesi verilmesi ve kavuğuna inci larının mihverini, genel olarak sarayda ve
(S. B. Akbaş Arşivi) takılmasından ya da bıyıklarına inci taka- saray çevresinde bulunan çok renkli tip-