Page 347 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 347
[1298] 338 / İNH KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
dur. Kendisi henüz çocuk yaşta iken ba- ri olsun, makâmı da Me’vâ Cenneti
bası Muhammed Efendi vefat edince, (Kur’ân-ı Kerîm’de bahsi geçen sekiz
büyük amcası Esseyyid Hüseyin Efendi’- cennetten biri.) Ne olur, gelen diliyle üç
nin vesayeti altında iken ilim tahsil etti. İhlâs bir de Fâtiha okusun. Allah, onun
Zamanın önde gelen âlimlerinden ders- kabrini aydınlatsın...
ler aldı. Sonunda şöhretli âlimlerden Kaynakça: Râgıb Bey Mecmû’ası, vr. 79 a.
merhum Hacı Abdullah Efendi’den ica- ATABEY KILIÇ
zet aldı. Uzunca bir süre müderrislik
yaptı ve sonunda babası ve amcasından İNİLER CAMİİ
boşalan Melik Gazi Medresesi (Cami-i Yukarı Develi, İniler Mahallesi’nde bu-
Kebir* bitişiğinde bulunan ve Melik lunmaktadır. Develi*’ye hâkim bir yerde
Mehmet Gazi Türbesi’ni de içinde bu- inşa edilen cami üzerinde yapının banisi,
lunduran bu medrese 1965 yılında döne- inşa tarihi ve mimarı hakkında bilgi ve-
min Kayseri belediye başkanı olan Meh- ren herhangi bir kitabe bulunmamakta-
met Çalık* tarafından yıktırılmıştır.) mü- dır.
derrisliği 1868-69’da uhdesine verildi. Cami kuzey-güney yönde mihraba dik üç
1868-69 tarihinde de Kayseri müftülüğü sahndan ibarettir. Caminin cepheleri
görevi kendisine verildi. Bu görevde iken moloz taşla inşa edilmiş olup, üzeri ah-
pek çok fayda gösterdi. Dört sene kadar şap kirişlemeli tavanla örtülüdür. Günü-
bu görevde bulunduktan sonra vefat etti. müzde bu ahşap kirişlemeli tavanın üzeri
Âlim, faziletli, vakar sahibi, takva ehli ve kırma çatıyla kapatılmıştır. Caminin 1789
ihlaslı bir kişi olup, müftülüğü sırasında tarihinde doğusuna bir sıbyan mektebi
kendi mahallesine yakın oturan Ermeni- eklenmiştir. Caminin batı ve kuzey cep-
ler, Muhammed Âlim Efendi’ye o kadar heleri sağır bırakılmıştır. Bunun sebebi i-
hürmet ederlermiş ki ondan izin alma- se, batı cephenin önceki yıllara kadar
dan kiliselerinde çan çalamazlar imiş. başka bir yapıya bitişik olması ve kuzey
Yine aynı eserin verdiği bilgilere göre cephede arazinin eğimli ve kod’unun
mezar taşında: yüksek tutulması ile açıklanabilir. Güney
cephe üzerine ikisi harim kısmına, biri de
Mevtü’l-’âlim kemevtü’l-’âlem sıbyan mektebine açılan üç adet dikdört-
gen pencere yer almaktadır. Bu cephede
Cenâb-ı hazret-i ‘Âlim Efendi caminin harim kısmının doğu duvarı ile
Înhânî-zâde buna bitişik olan sıbyan mektebinin batı
İdüp zevk-ı ecel câmın giyindi duvarı arasında diletasyon izleri bulun-
hulleyibeyzâ maktadır. Bu izler, sıbyan mektebinin
camiye sonradan eklendiğini göstermek-
Çihar-sâlitmişidi Kayseri’de hıdmet-i tedir. Caminin doğu cephesi üzerinde,
fetvâ cephe duvarından dışarı taşan üç ahşap
Şerî’at rehberi olsun makâmı Cennetü’l- direk bulunmaktadır. Bu konuda yöre
Me’vâ halkıyla yaptığımız görüşmelerde, bu ki-
rişlerin üzerlerinin toprak damla örtülü
Gelen ne var okusun Fâtiha dilden üç olduğu ve cephenin kuzeydoğusunda bu-
İhlâsı lunan bir merdivenle bu kısma çıkılıp
Münevver eylesün kabrin Hudâ-yı köşk minareye geçildiği bilgisine ulaşıl-
Hazret-i Mevlâ mıştır. Caminin içinden köşk minareye
Anlamı:
herhangi bir geçişin olmaması da bu bil-
Âlimin ölümü, âlemin ölümü gibidir. giyi doğrulamaktadır. Köşk minare, sıb-
İnhanîzâde Âlim Efendi hazretleri, ecel yan mektebinin güneydoğu cephesi üze-
şarabını zevkle içip beyaz bir elbise giydi. rinde yer almaktadır. Köşk minare dört
Dört yıl Kayseri’de fetvâ hizmeti görmüş- yekpare ayak üzerinde yükselmektedir.
tü (yani müftülük yapmıştı). Şerîat rehbe- Bu ayaklar yuvarlak kemerlerle birbirine