Page 347 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 347

[1298] 338 / İNH                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    dur. Kendisi henüz çocuk yaşta iken ba-  ri  olsun,  makâmı  da  Me’vâ  Cenneti
                                    bası  Muhammed  Efendi  vefat  edince,   (Kur’ân-ı  Kerîm’de  bahsi  geçen  sekiz
                                    büyük amcası Esseyyid Hüseyin Efendi’-  cennetten biri.) Ne olur, gelen diliyle üç
                                    nin  vesayeti  altında  iken  ilim  tahsil  etti.   İhlâs bir de Fâtiha okusun. Allah, onun
                                    Zamanın önde gelen âlimlerinden ders-  kabrini aydınlatsın...
                                    ler  aldı.    Sonunda  şöhretli  âlimlerden   Kaynakça: Râgıb Bey Mecmû’ası, vr. 79 a.
                                    merhum  Hacı  Abdullah  Efendi’den  ica-                   ATABEY KILIÇ
                                    zet  aldı.  Uzunca  bir  süre  müderrislik
                                    yaptı ve sonunda babası ve amcasından   İNİLER CAMİİ
                                    boşalan  Melik  Gazi  Medresesi  (Cami-i   Yukarı  Develi,  İniler  Mahallesi’nde  bu-
                                    Kebir*    bitişiğinde  bulunan  ve  Melik   lunmaktadır. Develi*’ye hâkim bir yerde
                                    Mehmet  Gazi  Türbesi’ni  de  içinde  bu-  inşa edilen cami üzerinde yapının banisi,
                                    lunduran bu medrese 1965 yılında döne-  inşa tarihi ve mimarı hakkında bilgi ve-
                                    min Kayseri belediye başkanı olan Meh-  ren  herhangi  bir  kitabe  bulunmamakta-
                                    met Çalık* tarafından yıktırılmıştır.) mü-  dır.
                                    derrisliği  1868-69’da  uhdesine  verildi.   Cami kuzey-güney yönde mihraba dik üç
                                    1868-69 tarihinde de Kayseri müftülüğü   sahndan  ibarettir.  Caminin  cepheleri
                                    görevi kendisine verildi. Bu görevde iken   moloz taşla inşa edilmiş olup, üzeri ah-
                                    pek çok fayda gösterdi. Dört sene kadar   şap kirişlemeli tavanla örtülüdür. Günü-
                                    bu görevde bulunduktan sonra vefat etti.   müzde bu ahşap kirişlemeli tavanın üzeri
                                    Âlim, faziletli, vakar sahibi, takva ehli ve   kırma çatıyla kapatılmıştır. Caminin 1789
                                    ihlaslı bir kişi olup, müftülüğü sırasında   tarihinde  doğusuna  bir  sıbyan  mektebi
                                    kendi mahallesine yakın oturan Ermeni-  eklenmiştir. Caminin batı ve kuzey cep-
                                    ler, Muhammed Âlim Efendi’ye o kadar   heleri sağır bırakılmıştır. Bunun sebebi i-
                                    hürmet  ederlermiş  ki  ondan  izin  alma-  se,  batı  cephenin  önceki  yıllara  kadar
                                    dan kiliselerinde çan çalamazlar imiş.  başka bir yapıya bitişik olması ve kuzey
                                    Yine  aynı  eserin  verdiği  bilgilere  göre   cephede  arazinin  eğimli  ve  kod’unun
                                    mezar taşında:                       yüksek tutulması ile açıklanabilir. Güney
                                                                         cephe üzerine ikisi harim kısmına, biri de
                                    Mevtü’l-’âlim kemevtü’l-’âlem        sıbyan mektebine açılan üç adet dikdört-
                                                                         gen pencere yer almaktadır. Bu cephede
                                    Cenâb-ı hazret-i ‘Âlim Efendi        caminin harim kısmının doğu duvarı ile
                                                           Înhânî-zâde   buna bitişik olan sıbyan mektebinin batı
                                    İdüp zevk-ı ecel câmın giyindi       duvarı  arasında  diletasyon  izleri  bulun-
                                                           hulleyibeyzâ  maktadır.  Bu  izler,  sıbyan  mektebinin
                                                                         camiye sonradan eklendiğini göstermek-
                                    Çihar-sâlitmişidi Kayseri’de hıdmet-i   tedir.  Caminin  doğu  cephesi  üzerinde,
                                                                 fetvâ   cephe duvarından dışarı taşan üç ahşap
                                    Şerî’at rehberi olsun makâmı Cennetü’l-  direk  bulunmaktadır.  Bu  konuda  yöre
                                                                Me’vâ    halkıyla yaptığımız görüşmelerde, bu ki-

                                                                         rişlerin  üzerlerinin  toprak  damla  örtülü
                                    Gelen ne var okusun Fâtiha dilden üç   olduğu ve cephenin kuzeydoğusunda bu-
                                                                İhlâsı   lunan  bir  merdivenle  bu  kısma  çıkılıp
                                    Münevver eylesün kabrin Hudâ-yı      köşk  minareye  geçildiği  bilgisine  ulaşıl-
                                                         Hazret-i Mevlâ  mıştır.  Caminin  içinden  köşk  minareye
                                    Anlamı:
                                                                         herhangi bir geçişin olmaması da bu bil-
                                    Âlimin  ölümü,  âlemin  ölümü  gibidir.   giyi doğrulamaktadır. Köşk minare, sıb-
                                    İnhanîzâde  Âlim  Efendi  hazretleri,  ecel   yan mektebinin güneydoğu cephesi üze-
                                    şarabını zevkle içip beyaz bir elbise giydi.   rinde yer almaktadır. Köşk minare dört
                                    Dört yıl Kayseri’de fetvâ hizmeti görmüş-  yekpare  ayak  üzerinde  yükselmektedir.
                                    tü (yani müftülük yapmıştı). Şerîat rehbe-  Bu ayaklar yuvarlak kemerlerle birbirine
   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352