Page 344 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 344

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          İNC / 335 [1295]


           lerden oluşan insanlar, bu insanların top-
           lum  hayatındaki  tutum  ve  davranışları
           meydana getirir. Onu diğer musahipler-
           den ayıran ve fıkralarıyla yaşamasını sağ-
           layan  en  önemli  husus  bu  fıkralarda
           içtimaî ve insanî değerlerin yer almasıdır.
           Böylece halk İncili Çavuş’u saray ve çev-
           resini eleştirmek ve gülünç hale getirmek
           için  iyi  bir  temsilci  olarak  benimsemiş,
           bu çevre hakkındaki duygu ve düşüncele-
           rini  dile  getirmekte  onu  vasıta  kılmıştır.
           İncili Çavuş padişahın yakını olarak gör-
           düğü her aksaklığı alaya almış, hatta za-
           man zaman padişah bile onun güldürücü
           ve  iğneleyici  sözlerine  hedef  olmuştur.
           İncili  Çavuş’un  kalıcılığını  sağlayan  da   Tomarza- İncili (Travşın) köyünde her sene 6 ekimde kutlanan İncili Çavuş
                                              Kültür Şenliğinden bir görüntü
           halkın  onu  benimseme  ve  sahiplenme
           duygusudur.                         de yer alan çeşitli tipleri yansıtır.
           İlk defa Süleyman Tevfik (Zorluoğlu) ta-  İncili Çavuş Türk kültür hayatında fıkrala-
           rafından derlenen İncili Çavuş fıkraları-  rı yanında iki ayrı filme de konu olmuştur.
           nın dikkat çeken en önemli yönü onların   Bu filmlerden ilki 1951 yılında müzikli ko-
           hikâye  niteliğinde  olmasıdır.  Metinlerin   medi  olarak  Semih  Evin’in  yönetmenli-
           büyük  bir  kısmı  fıkra  ölçülerini  aşarak   ğinde çekilmiş ve İncili Çavuş rolünü İs-
           hikâyeye  yaklaşmaktadır.  Güldürücü  ve   mail Dümbüllü oynamıştır. İkinci film ise
           nükteli fıkraların özelliklerinden olan kı-  1968 yılında Nişan Hançer’in yönetmenli-
           sa fakat yoğun tahkiye tekniği İncili Ça-  ğinde  çekilmiş  ve  İncili  Çavuş  rolünde
           vuş fıkralarının büyük bir kısmında yok-  Saadettin Erbil oynamıştır.  Ayrıca hem-
           tur.  Bu  yönüyle  ele  alındığında  onların   şehrileri  İncili  Çavuşun  hatırasını  yaşat-
           henüz tam bir anlatma kalıbına oturtula-  mak amacıyla 1993 yılından itibaren Kay-
           madığı,  dolayısıyla  fıkra  karakteri  kaza-  seri’nin Tomarza ilçesinin İncili köyünde
           namadığı söylenebilir. Bu durumu fıkra-  “İncili Çavuş Kültür ve Sanat Festivali” a-
           ların sözlü gelenekte dar bir alanda do-  dında  bir  etkinlik  düzenleyerek  İncili
           laşmasına, yani Nasreddin Hoca fıkraları   Çavuş’un hatırasını yaşatmaktadır.
           gibi geniş bir yaşama alanına sahip olma-  Kaynakça: TSMA, Zrf., nr. 7484; Naîmâ, Târih,
           masına bağlayan araştırmacılar da vardır.   C II,  s. 381, 387; Hammer, HEO, C VIII, s. 213-
           Genel olarak fıkralarda ayrıntı yerine bir-  214;  a.mlf.  (Atâ  Bey),  C  VIII,  157-158;  Ahmed
           iki cümlelik çarpıcı nükteler bulunması-  Rifat, Lugat-ı Târîhiyye ve Coğrâfiyye, İstanbul
           na  karşılık  İncili  Çavuş  fıkralarında  bu   1299, C I, s. 337; Sicill-i  Osmânî, C I, s. 448;
                                               Süleyman  Tevfik  [Zorluoğlu],  İncili  Çavuş,
           özelliğin görülmemesi, bunların meddah   İstanbul  1918;  N.  Sonerk,  İncili  Çavuş’un  En
           geleneği doğrultusunda bir gelişme izle-  Güzel  Fıkra  ve  Hikâyeleri, İstanbul 1943; M.
           yerek  günümüze  ulaşmasından  kaynak-  Kocaosmanoğlu,  Hayatı,  Nükte  ve  Fıkraları
           lanmış  olmalıdır.  Esasen  XIX.  yüzyıl   ile İncili Çavuş, Isparta 1960; Dursun Yıldırım,
           meddahlarının  en  çok  söyledikleri   Türk  Edebiyatında  Bektaşi  Tipine  Bağlı
                                               Fıkralar, Ankara 1976, s. 24; Özdemir Nutku,
           hikâyeler arasında İncili Çavuş fıkraları-  Meddahlık  ve  Meddah  Hikâyeleri,  Ankara
           nın yer aldığı bilinmektedir. Bundan do-  1977,  s.  30,  104,  393;  Mustafa  Koç,  Yaşam
           layı bir kısım araştırmacılar İncili Çavuş’u   Öyküsü ve Fıkraları ile İncili Çavuş, Isparta,
           meddah  olarak  kabul  etmektedir.   ts.; Erdoğan Tokmakçıoğlu, Bütün Fıkralarıyla
           Anadolu’dan bazı çizgiler taşımakla bir-  İncili  Çavuş,  İstanbul  1983;  İbrahim  Hakkı
                                               Konyalı,  ‘‘İncili  Çavuş  Fıkraları’’,  Tarih
           likte İncili Çavuş fıkraları daha çok XVII.   Hazinesi,  S  2,  İstanbul  1950,  s.  76-77,  102;
           yüzyıl İstanbul’unun Balat’tan Boğaziçi’ne   Numan Kartal, ‘‘Bakırlı Köyü ve Adı Hakkında’’,
           kadar uzanan dekorunu ve bu dekor için-  TFA,  XI/225  (1968),  s.  4713-4714;  M.  Adil
   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349