Page 416 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 416

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          MEZ / 407 [1847]


           buraya taşındığının kesin tarihi bilinme-
           mektedir.  Bugün  Kıroğlu  Mezarlığı’nın
           bir kısım alanı 2001 yılına kadar mevcut-
           sa da 2001 yılından sonraki tespit edile-
           meyen  bir  tarihte  mezarlıktaki  mezarla-
           rın  ve  bu  mezarlara  ait  taşların  tamamı
           ortadan kaldırılmıştır

           Zamantı  Irmağı  Çevresindeki  Beze-
           meli Mezar Taşları
           Mezar  taşları  bir  toplumun  tapu  senedi
           niteliğindedir.  Bir  milletin  varlığı  ancak
           mezar  taşları  ile  kanıtlanabilir.  Türkler
           mezar  taşı  yapma  geleneklerini  Orta
           Asya’dan Anadolu’ya kadar erken dönem
           kültürlerinden beri sürdüregelmişlerdir.
            Kayseri’ye bağlı Uzun Yayla’dan doğan
           ve Kayseri il merkezinin güneydoğusun-
           daki  vadi  içerisinde  yatağı  bulunan
           Zamantı Irmağı yer almaktadır. Bezemeli
           mezar taşları örneklerine sadece bu vadi-
           nin  sınırları  içerisinde  kalan  köylerde
           rastlanmaktadır. Bu coğrafi sınır dışında
           kalan  hiçbir  köyde  bu  üslupta  yapılmış
           mezar taşlarıyla karşılaşılmamıştır.
           Sadece  Zamantı  Irmağı  çevresindeki
           köylerde (yeni uygulama ile mahalle) bu
           tip mezar taşı yapılmasının sebebi, XVII-  Zamantı Irmağı çevresindeki bezemeli mezar taşlarına örnekler (A. S. Arslan)
           XVIII.  yüzyıllarda  bu  bölgedeki  köylere
           yerleşen  Türkmen  (özellikle  Avşar)  aşi-  lıklarda  bezemeli  mezar  taşı  yapmak
           retlerinin Orta Asya kökenli gelenekleri-  yerine,  modern  anlamda  mermerden
           ni  bu  bölgeye  taşımış  olmalarıdır.  Bu   mezar taşı yapılmaktadır. Bu mezarlıkla-
           mezarlık  alanları  Bünyan*  ilçesine  bağlı   ra örnek olarak Elbaşı kasabası mezarlı-
           Elbaşı, Girveli köyü, Samağır köyü, Köle-  ğını,  Samağır,  Sıradan,  Büyük  Kömar-
           te köyü, Karahıdır köyü; Pınarbaşı* ilçesi-  mut, Gömedi, Ebçe ve Fraktin (Gümüşö-
           ne bağlı Sıradan (Oğuzlar) köyü, Büyük   ren)  köylerinin  mezarlıkları  verilebilir.
           Kömarmut  köyü,  Büyük  Karaman  ve   Son olarak da incelenen köyler içerisinde
           Küçük Karaman köyleri; Tomarza* ilçe-  bezemeli  mezar  taşlarının  bulunduğu,
           sine  bağlı  Gülveren  köyü,  Büyük  Söve-  tamamen  terk  edilmiş  ve  kullanılmayan
           ğen köyü, Pusatlı ve Güzelce köyü; Deve-  mezarlıklar  da  mevcuttur.  Bu  mezarlık-
           li ilçesine bağlı Gömedi köyü, Ebçe köyü   lar;  Büyük  Karaman,  Küçük  Karaman,
           ve Yünören ( Fraktin) köyü mezarlıkları-  Büyük  Söveğen  ve  Güzelce  köyleri
           dır.                                mezarlıklarıdır.  Araştırılan  bölgedeki
           Bölgedeki  bezemeli  mezar  taşları,  yöre   bezemeli  mezar  taşlarının  birçoğunun
           halkına ait geleneksel sanatın bir parçası   kitabesiz olmasından dolayı zaman sınır-
           olarak  düşünülmelidir.  İncelenen  köy   laması geniş tutulmuştur. Ancak kitabeli
           mezarlıkları  içerisinde  bezemeli  mezar   olanlarla  olmayanlar  arasındaki  üslup
           taşı  yapma  geleneğini  sürdüren  ve  eski   benzerlikleri göz önünde tutularak XVIII.
           mezarlıklarına  hâlâ  defin  işlemi  yapılan   y.y.- XX. y.y. başları arasına tarihlendiri-
           köyler bulunmamakla birlikte bu gelene-  len tüm mezar taşları incelenmiştir. Bun-
           ğin  devam  ettiğini  gösteren  örneklere   lar; Girveli, Kölete, Gülveren ve Pusatlı
           sahip köy mezarlıkları da mevcuttur. Bazı   köyleridir.  Bu  köylerde  bezemeli  mezar
           mezarlıklar hâlâ kullanılırken bu mezar-  taşı  yapma  geleneğinin  hâlen  sürdürül-
   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421