Page 419 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 419

[1850] 410 / MEZ                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    tırmanın da bezemeli mezar taşı yapma-  1996, s. 33; Vacit İmamoğlu, “20. Yüzyılın İlk
                                    nın nedenleri arasında olduğu düşünül-  Yarısında Kayseri Kenti: Fiziki Çevre ve Yaşam”,
                                                                              1
                                    mektedir.  Çünkü  mezar  taşının  üzerine   KYTSB ,s. 119-127; Beyhan Karamağaralı, “Kay-
                                    bezenmiş  bir  kılıç,  o  insanın  ne  kadar   seri Elbasan Köyü Mezar Taşları” AÜ İlahiyat
                                    yiğit  bir  insan  olduğunu  anlatmak  için   Fakültesi İslam İlimleri Enstitüsü Dergisi, S. 1,
                                                                         Ankara  1975,  s.  120-25;  Beyhan  Karamağaralı,
                                    yapılmış  olmalıdır.  Mezarda  yatan  kişi-  “Narlıderede’ki Bazı Figürlü Mezar Taşları”, AÜ
                                    nin  misafirperver  olduğunu  vurgulamak   İlahiyat  Fakültesi  İslam  İlimleri  Enstitüsü
                                    için kahve ile ilgili nesnelerin mezar taş-  Dergisi,  S.  3,  Ankara  1977,  s.  124-125;  Şükrü
                                    larına  işlenmiş  olması  da  dikkat  çekici   Karatepe, Kendi Kendini Kuran Şehir, Kayseri
                                    bir diğer unsurdur. Mezar taşları üzerine   1999; İ. Numan, “Eski İstanbul Kahvehaneleri-
                                    işlenen  kahve  takımları  bezemelerinin   nin İctimai Hayattaki Yeri ve Mimarisi Hakkın-
                                    ölen  kişiyle  mi  yoksa  ölümden  sonra   da  Bazı  Mülahazalar”,  Kubbealtı  Akademi
                                    yapılan ölüm törenleriyle mi ilgili olduğu   Mecmuası,  İstanbul  1981,  s.  57-74;  İ.  Numan,
                                                                         “Çankırı’da Yaran Sohbetleri ve Sohbet Odala-
                                    belli değildir. Bunun dışındaki varsayım-  rı”, Vakıflar Dergisi, S. 13, Ankara 1981; Sedat
                                    larımız ise halkın estetik kaygılarla bu tip   Veyis  Örnek,  Anadolu Folklorunda Ölüm,
                                    bezemeli mezar taşları yapmış olmasıdır.   Ankara 1979, s. 71; Haldun Özkan, “Erzincan ve
                                    Bunun dışında mezar taşlarının üzerleri-  Çevresinde, Orta Asya Türk Geleneğini Sürdü-
                                    ne  yapılan  bezemeler,  mezarda  yatan   ren Bezemeli Mezar Taşları”, Türkiyat Araştır-
                                    şahısların  meslekleri  hakkında  da  bilgi   maları Enstitüsü Dergisi, S. 15, Erzurum 2000,
                                    verir.  Örneğin  mezar  taşının  üzerine   s.  31–47;  Yunus  Emre  Özulu,  Dili,  Deyimleri,
                                    yapılmış  koyun  kabartmaları,  mezarda   Mahalli  Oyunları,  Manzum  Bilmeceleri  ve
                                    yatan şahsın çoban olduğunu gösterebi-  Turizmi ile Kayserim, Ankara 1973; Ali Selçuk,
                                                                         Tahtacılar, İstanbul 2004.
                                    lir. Asıl sebep ise bezemeli mezar taşları         ASLI SAĞIROĞLU ARSLAN
                                    yapımının bir geleneğin uzantısı olduğu-
                                    dur. Çünkü bölge halkıyla yapılan sözlü   MEZRALAR
                                    bilgi  alışverişinden  de  anlaşılacağı  gibi   Arapçada  zer’  kökünden  türeyen  ve
                                    halk, ataları bu tarzda yaptığı için bu tip   “ziraat olunacak, ekilecek tarla” anlamı-
                                    mezar  taşı  yapımına  devam  etmiştir.   na gelen kelime Osmanlılarda sürekli bir
                                    Bundan (2005) yirmi- otuz sene evveline   yerleşim  yeri  olmayan,  ekinlik  olarak
                                    kadar bile bu geleneğin devam ettiği tes-  kullanılan küçük toprak parçalarını nite-
                                    pit edilmiştir.                      leyen mali bir terim özelliği kazanmıştır.
                                    Azerbaycan’dan  başlayan  Kars,  Iğdır,   Osmanlı Dönemi’nde bu tür ziraat alan-
                                    Erzincan, Erzurum, Bitlis, Malatya, Sivas   ları zamanın şartlarına ve bölgelerin coğ-
                                    ve  Kayseri’ye  kadar  uzanan  geniş  bir   rafi yapısına göre farklı hususiyetler gös-
                                    coğrafyada  bezemeleriyle  aynı,  yapılış   termiştir. Osmanlı tahrir kayıtları mezra-
                                    biçimleriyle  farklı  bezemeli  mezarların
                                    bulunması,  Orta  Asya’dan  Anadolu’ya   nın, etrafındaki tarlalarla çok defa terke-
                                    kadar uzanan mezar taşı yapma geleneği-  dilmiş (hali) köy yerleri olduğuna işaret
                                    nin ve kültürünün bir sentezi olarak yaşa-  etmektedir.  Osmanlı  kanunnameleri  bir
                                                                         yerin  müstakil  mezra  olduğunun  belir-
                                    tıldığını ortaya koymaktadır.
                                                                         lenmesinde  o  yerin  harabesi,  suyu  ve
                                    Kaynakça:  A.  Nazif,  Mir’ât  (Palamutoğlu);   mezarlığının  olması  gibi  şartları  öne
                                    Mehmet  Çayırdağ  “Kayseri  Şehri’nin  Kuruluş   çıkarır. Bu şartlara bazı kayıtlarda, içinde
                                    Yeri ve Kalesinin Tarihi”, Kayseri Müzesi Yıllı-  değirmen  bulunması  da  eklenmektedir.
                                    ğı, S. 1, Kayseri 1987, s. 33 -39; Çalışkan, Kayse-
                                    ri Belediyesi;  Cevdet  Çulpan,  Serviler,  C.  II,   Ancak bir mezra için belirtilen bu özel-
                                    İstanbul 1960; Eravşar, SKayseri; Halit Erkilet-  likler genel bir durumu yansıtmakta, bu
                                    lioğlu, Kayseri Yakın Tarihinden Notlar, Kay-  tarife uymayan yerler de görülmektedir.
                                    seri  1998;  Evliya  Celebi,  Seyahatname,  (çev.   Nitekim  pek  çok  mezrada  herhangi  bir
                                    Zuhuri Danışman), C. V, İstanbul 1971; Semavi   yerleşim  izine  rastlanmaz.  Bazıları  ise
                                    Eyice, “Mezarlıklar ve Hazireler”, İslam Dünya-  içinde az sayıda nüfus barındırabilmekte-
                                    sında  Mezarlıklar  ve  Defin  Geleneği,  C.  I,   dir. Bütün bu hususlar mezraların farklı
                                    Ankara 1996, s. 120-132; Albert Gabriel, Monu-
                                    ment Turcs D’Anatolie, Paris 1931; Harun Gün-  özellikler taşıdığını göstermektedir.
                                    gör,  “Kayseri  ve  Çevresinde  Bazı  Mezar   Mezralar  defterlere,  yakın  bir  köyün
                                    Taşları”,Türk  Dünyası  Tarih  Dergisi,  Ankara   ekinliği  olarak  tayin  edildiği  gibi  hariç
   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424