Page 418 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 418

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          MEZ / 409 [1849]


           ilçesi  Yaylakent  köyü  mezarlığındaki
           bezemeli mezar taşları üzerinde de görü-
           len ibrik bezemesi, temizliğin ve paklığın
           ifadesi olarak mezar taşlarına işlenmiştir.
           Ayrıca  ibrik  bezemesi,  günümüzde
           mezarlara ibrikle su verme geleneğiyle de
           ilişkilendirilebilir.
           Zamantı bölgesindeki bezemeli mezarla-
           rın  üzerinde  en  çok  karşılaşılan  figür
           kuşlardır. Hayvana bağlanma (zoolatrie),
           çok eski bir mitolojiye dayanmakta olup
           Babil,  Asur,  Mısır,  Etiler,  Orta  Asya,
           Hint-  İran  ve  Selçuklularda  da  izlerine
           rastlanmaktadır.  Totem  olarak  bilgiye
           sahip  oldukları  inancı,  ötüşlerindeki
           melodi, tüylerindeki zariflik, kuşların ilk
           insanlar  tarafından  gök  ilahı  telakkisine
           sebep olmuş ve kuş bir fetiş hâlini almış-
           tır. Orta Asya’da Şaman dinine mensup
           Türk veya akraba kavimlerde, ruhun tim-
           sali olarak madeni kuşlar kullanılmakta-
           dır.  Orta  Asya’da  Pazırık  kurganlarında
           bazı çatma lahitler üzerinde kuş resimleri
           de tespit edilmiştir. Orhun Abideleri’nde
           de  ölünün  ruhunun  kuş  şeklinde  öbür
           dünyaya  uçtuğu  belirtilir.  Bu  inancın
           Anadolu’da  bugüne  kadar  yaşadığı,  ölü
           için  “Aramızdan  kuş  gibi  uçtu,  gitti.”
           cümlesinin  kullanılmasından  da  anlaşıl-
           maktadır.  Selçuklu  mezar  taşlarında
           görülen kuşlar veya çift başlı kartal, ölü-  Mezar taşlarında ibrik bezemesinin yapılmasının amacı mezarda
           nün  ruhu  veya  ölünün  ruhuna  refakat   yatan kişinin hayatta iken abdestli namazlı, kâmil bir Müslüman veya
           eden  kuş  şeklindeki  ruhları  ifade  eder.   hayırsever, cömert bir insan olduğunu anlatmaktır. (A. S. Arslan)
           Kur’an’da (Nur, 41) kuşlar Allah’ a dua ve   Bölgedeki  bezemeli  mezar  taşları  bölge
           tespihlerinden  bahsedilmek  suretiyle   halkına ait geleneksel sanatın bir parçası
           kutsallaştırılmıştır.
             Zamantı  bölgesindeki  Fraktin  köyü   olarak değerlendirilmelidir. Bu gelenek-
           mezarlığında  bulunan  bir  adet  mezarın   sel  sanatın  yansımaları  Anadolu’nun
           güney  yan  taşı  üzerine  alçak  kabartma   farklı yerlerinde hatta Anadolu dışındaki
           tekniğiyle  işlenmiş,  eşek  üzerine  oturan   bazı  bölgelerde  de  görülür.  Bu  nedenle
           insan figürü tespit edilmiştir. Bu figürün   bu sanatın ürünlerinin ortak bir kültürel
           yüz hatları çok net olarak seçilemese de   yaratımın bir parçası olduğu tespit edil-
           vücudu, çok gerçekçi bir biçimde tasvir   miştir. Mezar anıtlarının bezemeli olarak
           edilmiş  olup  eşek  üzerine  oturan  bir   yapılmasındaki amaç, okuma yazma bil-
           insanın  anatomisi  de  çok  başarılı  bir   meyen halkı en kolay yoldan bilgilendir-
           şekilde işlenmiştir. Bu mezar, insan beze-  mek  olmalıdır.  Çünkü  yazarak  anlatım
           mesinin rahatlıkla bir mezar taşı üzerine   yerine bazı şeyleri simgeleştirerek anlat-
           işlenmesine  örnek  olarak  gösterilebilir.   mayı  tercih  etmişlerdir.  Örneğin  bir
           Aynı zamanda eşek ve arkasında yer alan   mezar taşı üzerine halı dokumada kulla-
           sıpa  bezemeleriyle  Anadolu’daki  beze-  nılan  kirkit  bezemesi  yaparak  mezarda
           meli  mezar  taşları  üzerinde  daha  önce   yatan insanın bayan olabileceğini ve halı
           hiç  karşılaşılmamış  olması  oldukça  ilgi   dokuduğunu  kısa  bir  yolla  ifade  etmiş
           çekicidir.                          olmaktadır.  Ayrıca ölen kişiyi anıtsallaş-
   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423