Page 417 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 417

[1848] 408 / MEZ                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    düğü, mezar taşları üzerindeki bazı beze-  kadar önem verdiğini gösterir. Kadın ya
                                    melerden de halkın estetik kaygılarla bu   da  erkek  mezarı  ayırt  edilmeksizin  işle-
                                    tip mezar taşları yaptırmaya devam ettiği   nen kahve takımları, mezarda yatan kişi-
                                    düşünülebilir. Araştırılan köy mezarlıkla-  nin  çok  misafirperver  olduğunu  akla
                                    rı içerisinde kırk-elli sene öncesine kadar   getirmektedir.  Anadolu’da  Kars,    Iğdır,
                                    bu geleneğin sürdüğü tespit edilmiştir.  Ardahan ve Erzincan çevresinde yer alan
                                    Mezarlar küfeki benzeri, işlenmesi kolay   bezemeli mezar taşları üzerinde de yuka-
                                    ve bölgesine göre açık bejden griye doğru   rıda  bahsedilenlere  benzer  bezemeler
                                    değişik  renklerde  bir  renkliliğe  sahiptir.   bulunmaktadır. Kahve, Türkiye’ye Kanu-
                                    Mezar  tipolojisi  olarak  sadece  birkaç   ni Sultan Süleyman zamanında girmiş ve
                                    kaide  üzerinde  yükselen,  ki  kaidelerin   içimi daha sonraları artmıştır. Sultan III.
                                    mezarda yatan şahısların statülerini gös-  Murad  (1574-1595)  ile  Sultan  I.  Ahmed
                                    terdikleri düşünülebilir, çatma yan taşları   (1603-1616)  ve  Sultan  IV.  Murad’ın
                                    (pehle  taşları),  baş  ve  ayakucu  taşların-  (1628-1640)  yasaklamalarına  rağmen
                                    dan (şahidelerinden) ibaret mezarlardır.   kahve  içimine  engel  olunamamıştır.
                                    Yan taşları ile başucu ve ayakucu taşları   Kahve tüketimi tarikatlara girmiş ve kut-
                                    birbirlerine ya taşlar dişili erkekli çatılır   sal  metalar  arasına  katılmıştır.  Bektaşi
                                    ya da demir kenetlerle ki bu demir kenet-  tarikatında kahvenin içildiği fincan, hür-
                                    ler XIX. y.y.ın ikinci yarısından sonra XX.   met  gören  eşyadan  sayılmıştır.  Ahilikle
                                    y.y.ın başında kullanılmaya başlanmıştır.   ilgili kabul edilen yârân odalarında kah-
                                    Mezarların ayakucu taşları başucu taşla-  venin  pişirildiği  köşe,  evin  en  ehemmi-
                                    rından daima kısa olur. Genellikle ayaku-  yetli yerlerindendir. Tahtacılar, bir kimse
                                    cu taşları üçgen ya da yuvarlatılmış şekil-  öldüğü  zaman  onu  defnederler,  ortada
                                    de son bulurken başucu taşları erkekler-  ateş  yakarak  kahve  pişirirler  ve  topluca
                                    de  “serpuş”adı  verilen  özel  başlıklarla   kahve  içerler.  Beyhan  Karamağaralı
                                    son  bulur.  Kadın  mezar  taşlarında  ise   Bünyan’ın Elbaşı kasabasındaki mezarla-
                                    düz bir tepelikle son bulur.  Bazen bu düz   rın  üzerine  işlenen  kahve  takımları  ile
                                    tepelik  kısmı  çiçekli  başlıklarla  süslene-  ilgili olarak kahvenin ölüm acısı ile kav-
                                    bilir.  Bazı  kadın  mezar  taşları  da  düz,   rulan insanlara bir rahatlık verdiğini, tari-
                                    başlıksız olarak bırakılmışlardır. Bazıları   kat  ayinlerinde  cemaati  birleştirici  bir
                                    ise fes şeklinde son bulur. Genel olarak   unsur olduğunu belirtmiştir. Aynı zaman-
                                    başucu  taşlarına  bakıldığında,  özellikle   da cesetlere kıyamet gününde can veril-
                                    serpuşlu  olanlar,  genel  hatlarıyla  insan   diği  zaman,  bunların  kahve  içmelerini
                                    heykellerini  andırır.  Ayakucu  taşlarına   temin etmek için mezar taşlarına işlendi-
                                    daha  çok,  dünyanın  gelip  geçiciliğini   ğini ileri sürmektedir.
                                    simgeleyen “çarkıfelek” bezemeleri işlen-  Zamantı  Irmağı  çevresindeki  bezemeli
                                    miştir.  Başucu  taşlarına  ise  “Mühr-i   mezar  taşlarında  kullanım  eşyası  olarak
                                    Süleyman  (altı  kollu  yıldız)”,  “güçle”,   en  çok  işlenen  bezemelerden  biri  de
                                    “çok kollu yıldız” bezemeleri ile bu beze-  ibriklerdir.  Araştırılan  bölgedeki  mezar-
                                    melerin yanlarına servi ağaçları işlenmiş-  ların hemen hemen hepsinde ibrik beze-
                                    tir. Mezarların kuzey yan taşlarına genel-  mesi işlenmiş olup genelde ayaktaşı üze-
                                    likle cinsiyetlerine göre eğer erkek meza-  rinde bulunan ibrikler,  bazı mezarlarda
                                    rı  ise  kesici  veya  ateşli  silahlar,  kadın   da yan taşları üzerinde yer alır. Bu bölge-
                                    mezarı  ise  halı  dokuma  tezgâhı,  kirkit,   deki  mezar  taşları  üzerinde  yer  alan
                                    ekmek  tahtası,  oklava  gibi  ev  gereçleri   ibriklerin, ayrıntıya girmeksizin ve kadın
                                    işlenmiştir. Mezarların güney yan taşları-  erkek  mezarı  ayırt  etmeksizin  işlenmiş
                                    na  ise  cinsiyet  ayırt  etmeksizin  kahve   olmaları  bu  bölge  mezar  taşları  için
                                    yapma  ile  ilgili  nesneler  işlenmiştir  ki   önemli bir ortak özelliktir. Mezar taşla-
                                    bunlar arasında kahve dibeği ve tokmağı,   rında  ibrik  bezemesinin  yapılmasının
                                    kahve  kavurma  tavası,  kahve  cezvesi,   amacı,  mezarda  yatan  kişinin  hayattay-
                                    ibrik, kahve kutusu, kahve fincanı, tepsisi,   ken  abdestli,  namazlı,  kâmil  bir  Müslü-
                                    terek, sürahi sayılabilir. Bu da bu mezar-  man  veya  cömert,  hayırsever  bir  insan
                                    ları  yapan  kişilerin  kahve  kültürüne  ne   olduğunu anlatmaktır. Erzincan’ın çayırlı
   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422