Page 444 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 444
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ MİM / 435 [1875]
Cemal Akyıldız’ın çalışmasıyla Süleymaniye’nin kütle kompozisyonu
Höngere mezrasında bir miktar arazisi bağlantılarını koparmadığı merkez Ağır-
olduğu vb. bilgiler çok sayıda belge ile nas oldu. Hrıstiyan kardeşleri orada yaşa-
doğrulanmaktadır. maya devam ettiler. O dönemdeki Kay-
XVI. yüzyıl başlarında Kayseri’nin bağ- seri Müslüman Türk, Hrıstiyan Türk*
landığı önemli yollardan biri, kuzeydoğu- hatta Moğol kalıntılarının yayıldığı bir
ya devam ederek Sivas’a ulaşan yoldur. alan olduğundan inanç sistemine dayalı
Kızılırmak boyunca ilerleyen bu yolun ayrımlarla sağlıklı sonuçlara varmak
30. kilometresinde doğuya sapan yol, mümkün değildir. Bu bakımdan onu
kısa süre sonra Ağırnas’a ulaşmaktadır. belirli bir etnik grup, ırk ya da cemaate
Ağırnas ve yakın çevresindeki zimmilerin bağlama çabaları, kuşkusuz Osmanlı
büyük bir kısmı Türk ismi taşıdığından mimarisini de töhmet altına sokan pole-
Bizans araştırmacıları bu halkı proto- miklere alt yapı hazırlamak anlamına
Türk topluluklarıyla örtüştürmektedirler. gelmektedir. Bütün belgelerde rastlanan
Bizans Devleti’nin XII. ve XIII. yüzyıllar “Sinan” adı geçerlidir. Ancak eseri olan
boyunca Balkanlar’dan getirip topluca Büyükçekmece Köprüsü’ne kazınmış
bu bölgeye yerleştirdiği Slav, Avar, Peçe- kitabede “amilehû Yûsuf İbn Abdullah”
nek ve proto-Bulgar topluluklarının olarak farklı bir isimle karşılaşılmakta,
Bizans ordusunda askerlik yaptıkları bili- Dâyezâde’nin Risâle-i Selîmiyye’deki
nen bir husustur. Bizans ordusunda asker bir derkenarda ise “Sinâneddin Yûsuf”
olan bu insanların Ortodoksluğu kabul şeklinde farklı bir isimlendirme görül-
etmekle birlikte Türk adları taşıdıkları mektedir. Devşirmelerin babaları için
görüşü, bölgedeki Karamanlı Hrıstiyan genellikle “Abdullah” adı kullanılır. Baba
toplulukların tarihiyle de örtüşmektedir. adının Abdullah, “Abdülmennân”,
Sinan’ın ailesiyle ilgili bir belgede yer “Abdülkerim” veya “Abdurrahman” gibi
alan, “sâbıkan sâkin olduğu Ağırnas nâm farklılıklarla yazılmış olması doğaldır.
karye, karyede sâkin olan akrabaları” Pek çok örnekte olduğu gibi sonuçta
ifadeleri yanında tezkireler, vakıf senetle- Hristiyan bir ailenin çocuğu olan Sinan’-
ri ve her türden kayıt bir araya getirildi- ın Osmanlı kültüründe yıkanmış bir
ğinde büyük ustanın Ağırnas doğumlu Müslüman tasarımcı olarak bütüne katı-
olduğu kesinlik kazanır. Yirmili yaşlara labilmesi için yeterince kabiliyetli olduğu
kadar yaşadığı, devşirildikten sonra da farkedilmiş, böyle bir çocuğun köyünde
hayatı boyunca ilgisini kesmediği, kişisel kaderine terkedilmesi yerine onu