Page 444 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 444

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          MİM / 435 [1875]


































          Cemal Akyıldız’ın çalışmasıyla Süleymaniye’nin kütle kompozisyonu

           Höngere  mezrasında  bir  miktar  arazisi   bağlantılarını koparmadığı merkez Ağır-
           olduğu  vb.  bilgiler  çok  sayıda  belge  ile   nas oldu. Hrıstiyan kardeşleri orada yaşa-
           doğrulanmaktadır.                   maya devam ettiler. O dönemdeki Kay-
           XVI.  yüzyıl  başlarında  Kayseri’nin  bağ-  seri  Müslüman  Türk,  Hrıstiyan  Türk*
           landığı önemli yollardan biri, kuzeydoğu-  hatta  Moğol  kalıntılarının  yayıldığı  bir
           ya  devam  ederek  Sivas’a  ulaşan  yoldur.   alan olduğundan inanç sistemine dayalı
           Kızılırmak  boyunca  ilerleyen  bu  yolun   ayrımlarla  sağlıklı  sonuçlara  varmak
           30.  kilometresinde  doğuya  sapan  yol,   mümkün  değildir.  Bu  bakımdan  onu
           kısa  süre  sonra  Ağırnas’a  ulaşmaktadır.   belirli bir etnik grup, ırk ya da cemaate
           Ağırnas ve yakın çevresindeki zimmilerin   bağlama  çabaları,  kuşkusuz  Osmanlı
           büyük  bir  kısmı  Türk  ismi  taşıdığından   mimarisini de töhmet altına sokan pole-
           Bizans  araştırmacıları  bu  halkı  proto-  miklere  alt  yapı  hazırlamak  anlamına
           Türk topluluklarıyla örtüştürmektedirler.   gelmektedir. Bütün belgelerde rastlanan
           Bizans Devleti’nin XII. ve XIII. yüzyıllar   “Sinan” adı geçerlidir. Ancak eseri olan
           boyunca  Balkanlar’dan  getirip  topluca   Büyükçekmece  Köprüsü’ne  kazınmış
           bu bölgeye yerleştirdiği Slav, Avar, Peçe-  kitabede  “amilehû  Yûsuf  İbn  Abdullah”
           nek  ve  proto-Bulgar  topluluklarının   olarak  farklı  bir  isimle  karşılaşılmakta,
           Bizans ordusunda askerlik yaptıkları bili-  Dâyezâde’nin  Risâle-i  Selîmiyye’deki
           nen bir husustur. Bizans ordusunda asker   bir  derkenarda  ise  “Sinâneddin  Yûsuf”
           olan  bu  insanların  Ortodoksluğu  kabul   şeklinde  farklı  bir  isimlendirme  görül-
           etmekle  birlikte  Türk  adları  taşıdıkları   mektedir.  Devşirmelerin  babaları  için
           görüşü,  bölgedeki  Karamanlı  Hrıstiyan   genellikle “Abdullah” adı kullanılır. Baba
           toplulukların tarihiyle de örtüşmektedir.   adının  Abdullah,  “Abdülmennân”,
           Sinan’ın  ailesiyle  ilgili  bir  belgede  yer   “Abdülkerim” veya “Abdurrahman” gibi
           alan, “sâbıkan sâkin olduğu Ağırnas nâm   farklılıklarla  yazılmış  olması  doğaldır.
           karye,  karyede  sâkin  olan  akrabaları”   Pek  çok  örnekte  olduğu  gibi  sonuçta
           ifadeleri yanında tezkireler, vakıf senetle-  Hristiyan bir ailenin çocuğu olan Sinan’-
           ri ve her türden kayıt bir araya getirildi-  ın  Osmanlı  kültüründe  yıkanmış  bir
           ğinde  büyük  ustanın  Ağırnas  doğumlu   Müslüman tasarımcı olarak bütüne katı-
           olduğu  kesinlik  kazanır.  Yirmili  yaşlara   labilmesi için yeterince kabiliyetli olduğu
           kadar  yaşadığı,  devşirildikten  sonra  da   farkedilmiş, böyle bir çocuğun köyünde
           hayatı boyunca ilgisini kesmediği, kişisel   kaderine  terkedilmesi  yerine  onu
   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449