Page 43 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 43

Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi  43

                                                 leştirilmişti. Yaklaşık 3.400.000 m ’lik
                                                                                2
             şehrin harabiyetini tasdik, hem de bayın-
             dırlık işinde yep yeni bir kanış düşüncesi   alan bu amaçla o yıllarda yeterli makine
             ileri sürmüşlerdir.                 ve teçhizat bulunmadığından insan ve
                Esasen Kayseri’de esaslı ve köklü bir   hayvan gücü ile arazi tesviyesi gerçek-
             bayındırlığa henüz dört beş yıl önce baş-
             lanmıştır. Evvela şehrin müstakbel bir ba-  leştirilerek yabancı teknoloji transferi
             yındırlık projesi bir hemşehriye yaptırılmış   ile uçak üretimi çalışmaları başlatıldı.
             ve bu proje henüz bir iki yıl evvel Bayındır-  Bu maksatla önce Alman sonra Ameri-
             lık  bakanlığınca  tasdik  edilerek  gelmiştir.   kalı daha sonra yine Alman, Polonya ve
             Bu gün şehirde görülen ve şehre süs olan
             eserler  müstakbel  proje  gelmeden  önce   İngiliz şirketleri ile ortak uçak üretme
             yapılmıştır.                        girişimleri  gerçekleştirilmiş,  ülke  ye-
                Müstakbel  plan  geldikten  sonra  gö-  terli teknoloji alt yapısına sahip olma-
             rüldü ki, planı yapan mühendis şehrin bu
             günkü mevcudiyetini hiçte göz önüne al-  dığından ve bu teknolojiyi satın alacak
             mamış,  yalnız  şehir  içindeki  eski  eserleri   kaynak  bulunmadığından  1925–1935
             nirengi noktası yaparak mevcut olan şehri   yılları arasındaki denemeler başarısız-
             yollarla, caddelerle, bulvarlarla şerha şer-
             ha  etmiş  ve  Kayseri  Belediyesi’ne  sanki   lıkla  sonuçlanmıştı.  Bu  alan  yaklaşık
             dümdüz  bir  alan  üzerinde  yapılacakmış   75 yıldır atıl olarak bekletilmekte şeh-
             gibi bir şehir planı sunmuştur.     rin güney yönündeki gelişiminin önün-
                Bir bakımdan mühendis haklıdır, çün-  de bir eşik olarak durmaktadır.
             kü  doğrultulabilecek  cadde,  düzeltilecek
             bir sokak yok!..                        1930’lu  yıllardan  itibaren  Tay-
                Halk müştekidir, çünkü yeni proje taş   yare  Fabrikasında  çalışan  Kayseri-
             bırakmayacak derecede yıkıyor diye…
                Belediye nevmit, çünkü bugünkü gelirle   li  sanatkârların  burada  edindikleri
             şehir planının tatbikine imkân bulunmadığı   bilgi,  beceri  ve  deneyimlerle  gerek
             için… Matbuat erkânımızdan zatın tahak-  Kayseri’de  İç Anadolu’nun  en  büyük
             kukunu  arzu  ettiği  şekil  meydana  gelmiş
             amma, bunun tatbiki 50 bin nüfusu içinde   oto  tamirciler  sitesinin  oluşmasında,
             barındıran koskoca bir şehrin-kanuni yol-  gerekse  Kayseri  sanayisinin  usta  ve
             lardan  yürünmek  şartile  bu  plana  uygun   yetişmiş eleman alt yapısının teminin-
             olarak  bayındırlığa  kavuşması  hem  uzun   de oldukça önemli bir nüve olmuştur.
             yıllara, hem milyonlarca liraya dayanıp kal-
             mıştır.                                 Osmanlı  İmparatorluğu’nun  son
                Şimdi şehrin bayındırlığı ile ilgili olan-
             lar,  bu  imkânsızlık  karşısında  yılmadan   yıllarında  Haydarpaşa’dan  başlayıp
             usanmadan  işte  bu  engelleri  yine  kanuni   Hicaz’a kadar uzanan, Alman, İngiliz
             yollardan  yürümek  sureti  ile  ortadan  kal-  ve Fransız şirketleri arasında acımasız
             dırmağa çalışmaktadırlar. Bu işte bittikten   bir pay kapma yarışına dönüşen, daha
             sonra öyle ümit etmek lazım ki şehir, yakın
             bir  zamanda  şimşekleme  bir  hızla  bayın-  sonra Anadolu’nun  değişik  coğrafya-
             dırlanacak ve bu günkü acı ve sıkıcı durum   larında  birbiri  ile  herhangi  bir  enteg-
             arkada bırakılan ve fakat unutulmayan bir   rasyon kaygısı güdülmeden inşa edilen
             gün olacaktır.
                Bugün uzak değildir.             demiryolu  taşımacılığı  yine  cumhuri-
                                     Sahir Üzel  yetin  ilk  yıllarında  Kayseri’ye  kadar
                                Kayseri Gazetesi  ulaştı. 1927 yılında şehre ilk tren seferi
                                    6 Eylül 1937  düzenlenirken aynı zamanda Gar Bina-
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48