Page 43 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 43
Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi 43
leştirilmişti. Yaklaşık 3.400.000 m ’lik
2
şehrin harabiyetini tasdik, hem de bayın-
dırlık işinde yep yeni bir kanış düşüncesi alan bu amaçla o yıllarda yeterli makine
ileri sürmüşlerdir. ve teçhizat bulunmadığından insan ve
Esasen Kayseri’de esaslı ve köklü bir hayvan gücü ile arazi tesviyesi gerçek-
bayındırlığa henüz dört beş yıl önce baş-
lanmıştır. Evvela şehrin müstakbel bir ba- leştirilerek yabancı teknoloji transferi
yındırlık projesi bir hemşehriye yaptırılmış ile uçak üretimi çalışmaları başlatıldı.
ve bu proje henüz bir iki yıl evvel Bayındır- Bu maksatla önce Alman sonra Ameri-
lık bakanlığınca tasdik edilerek gelmiştir. kalı daha sonra yine Alman, Polonya ve
Bu gün şehirde görülen ve şehre süs olan
eserler müstakbel proje gelmeden önce İngiliz şirketleri ile ortak uçak üretme
yapılmıştır. girişimleri gerçekleştirilmiş, ülke ye-
Müstakbel plan geldikten sonra gö- terli teknoloji alt yapısına sahip olma-
rüldü ki, planı yapan mühendis şehrin bu
günkü mevcudiyetini hiçte göz önüne al- dığından ve bu teknolojiyi satın alacak
mamış, yalnız şehir içindeki eski eserleri kaynak bulunmadığından 1925–1935
nirengi noktası yaparak mevcut olan şehri yılları arasındaki denemeler başarısız-
yollarla, caddelerle, bulvarlarla şerha şer-
ha etmiş ve Kayseri Belediyesi’ne sanki lıkla sonuçlanmıştı. Bu alan yaklaşık
dümdüz bir alan üzerinde yapılacakmış 75 yıldır atıl olarak bekletilmekte şeh-
gibi bir şehir planı sunmuştur. rin güney yönündeki gelişiminin önün-
Bir bakımdan mühendis haklıdır, çün- de bir eşik olarak durmaktadır.
kü doğrultulabilecek cadde, düzeltilecek
bir sokak yok!.. 1930’lu yıllardan itibaren Tay-
Halk müştekidir, çünkü yeni proje taş yare Fabrikasında çalışan Kayseri-
bırakmayacak derecede yıkıyor diye…
Belediye nevmit, çünkü bugünkü gelirle li sanatkârların burada edindikleri
şehir planının tatbikine imkân bulunmadığı bilgi, beceri ve deneyimlerle gerek
için… Matbuat erkânımızdan zatın tahak- Kayseri’de İç Anadolu’nun en büyük
kukunu arzu ettiği şekil meydana gelmiş
amma, bunun tatbiki 50 bin nüfusu içinde oto tamirciler sitesinin oluşmasında,
barındıran koskoca bir şehrin-kanuni yol- gerekse Kayseri sanayisinin usta ve
lardan yürünmek şartile bu plana uygun yetişmiş eleman alt yapısının teminin-
olarak bayındırlığa kavuşması hem uzun de oldukça önemli bir nüve olmuştur.
yıllara, hem milyonlarca liraya dayanıp kal-
mıştır. Osmanlı İmparatorluğu’nun son
Şimdi şehrin bayındırlığı ile ilgili olan-
lar, bu imkânsızlık karşısında yılmadan yıllarında Haydarpaşa’dan başlayıp
usanmadan işte bu engelleri yine kanuni Hicaz’a kadar uzanan, Alman, İngiliz
yollardan yürümek sureti ile ortadan kal- ve Fransız şirketleri arasında acımasız
dırmağa çalışmaktadırlar. Bu işte bittikten bir pay kapma yarışına dönüşen, daha
sonra öyle ümit etmek lazım ki şehir, yakın
bir zamanda şimşekleme bir hızla bayın- sonra Anadolu’nun değişik coğrafya-
dırlanacak ve bu günkü acı ve sıkıcı durum larında birbiri ile herhangi bir enteg-
arkada bırakılan ve fakat unutulmayan bir rasyon kaygısı güdülmeden inşa edilen
gün olacaktır.
Bugün uzak değildir. demiryolu taşımacılığı yine cumhuri-
Sahir Üzel yetin ilk yıllarında Kayseri’ye kadar
Kayseri Gazetesi ulaştı. 1927 yılında şehre ilk tren seferi
6 Eylül 1937 düzenlenirken aynı zamanda Gar Bina-