Page 44 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 44

44   Üçüncü Bölüm

















          Kayseri’ye ilk trenin geldiği gün kurulan tak  Ankara-Kayseri demiryolu yapım çalışmaları
                                             (1925-1927)

          sı ve çevresindeki lojman ve atölyelerinde açılışı gerçekleştirildi. Tren hattının
          geçmiş olduğu güzergâh o yıllar için şehrin kuzeyindeki gelişebileceği en son
          sınır olarak düşünülmüştü. Daha sonraları bu kez şehrin kuzeyinde oluşan ve bu
          yöne doğru şehrin planlı gelişimine engel teşkil eden bir hat olarak bugüne kadar
          varlığını sürdürdü.












          Sümerbank Pamuklu Dokuma Fabrikası İnşaatı (1934)

             Sümer Bez Fabrikası, 1935 yılında merkezi idarenin Kayseri’nin sanayi ve
          istihdamına sunmuş olduğu önemli bir hediyedir. Üretim, idare ve konaklama te-
          sisleri ile yaklaşık 1.000.000 m ’lik bir alanda kurulan tesisler, şehrin kuzeydeki
                                     2
          imarını şekillendirmiş, uzun yıllar istihdama çok önemli katkılarda bulunmuş,
          Kayseri’de bir tekstil endüstrisinin kurulmasında öncülük etmiştir.

             İlk Planlama Dönemi (1945–1975)
             1945 yılı Kayseri şehrinin imar tarihinde önemli bir dönüm noktasıdır. Bu-
          günkü şehrin oluşmasında başlangıç noktası olan imar planları 1943 yılında be-
          lediye başkanı seçilen Emin Molu tarafından bu yılda yaptırılmıştır. Emin Molu
          hukuk tahsilini Almanya’da tamamlamış, Avrupa medeniyetini ve şehirlerini ya-
          kından tanıyan bir kişi olarak, bir şehrin plansız olarak gelişmesinin ne mana-
          ya geldiğini biliyordu.  İstanbul Yüksek Mühendis Mektebi (İTÜ) hocalarından
          Alman Ord. Prof. Dr Gustav Oelsner ve yardımcısı Doç. Kemal Ahmet Arû’yü
          şehrin imar planlarını yapmak üzere görevlendirdi.
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49