Page 47 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 47

Kayseri’nin İmarı ve Mekânsal Gelişimi  47

                Bugün halen Kayseri Büyükşehir Belediyesi İmar Daire Başkanlığı arşivin-
            de bulunan 1945 planları, 60x80 ebatlarında karton üzerine hazırlanmış 31 adet
            paftadan oluşmaktadır.
                Bu 31 paftanın 21 paftası, 1/1000’lik planları, 1 paftası ise lejant paftası-
            nı oluşturmaktadır. 8 pafta, planlamanın önemli noktalarını detaylandırmış olan
            1/500 ölçekli paftalardır. Tek bir paftadan oluşan 1/5000 ölçekli anahtar pafta ise
            plan bütününü anlatmak için düzenlenmiştir.

                1945 Planlarının Sınırları
                Hem 1945 planlarının yapıldığı yıllardaki Kayseri şehrinin sınırlarını hem de
            planlama alanını doğru anlayabilmek açısından 1945 planının sınırları önemli bir
            veri olarak değerlendirilebilir.
                Planlama  sınırlarının  güney-doğu  köşesinde  bugünkü  Yapı  Meslek  Lise-
            si  planlamada Yapı  Usta  Okulu  olarak  planlanmış  en  dış  noktadır.  Bu  nokta-
            dan Mustafa Kemal Paşa Bulvarı, şehir çevreyolu olarak bugünkü Büyükşehir
            Belediyesi’nin  bulunduğu  alana  kadar  devam  etmekte,  buradan  itibaren  Hava
            İkmal Merkezi ile Gar arasındaki demiryolu hattına paralel olarak devam ederek
            bugünkü Behice Yazgan Kız Lisesi yakınında eski çevreyol ile birleşmekte, bu
            ana bulvar şehrin doğu sınırını oluşturmaktadır. Bu ana bulvarın doğusunda şehir
            henüz yoktur ve planlamada da herhangi bir oluşum önerilmemiştir.
                Planlamanın güney ve batı sınırı ise yine Yapı Usta Okulundan başlayarak
            Kartal Bulvarı boyunca devam ederek 4 ayaklı türbenin önünden, bugünkü Ay-
            dınlıkevler Mahallesinin batısında, büyük at koşu sahası ve cirit meydanı ile eski
            terminalin bulunduğu çevreyola 32 metre genişliğinde bir dış bulvar ve geniş
            yeşil alanlarla bağlanmıştır.
                Planlamanın kuzey sınırı Devlet Demir Yolları hatlarının kuzeyinde, bugün-
            kü Sümer üst geçidinden itibaren başlayarak, yaklaşık 100 metre genişliğindeki
            bir yeşil bant batıya doğru 600 metre devam ettikten sonra aynı genişlikte, ayrık
            nizam öneri konut alanı 1 km. boyunca batı planlama sınırına kadar devam et-
            mektedir.

                1945 Planında Genel Planlama Yaklaşımları
                Şehrin ve planlamanın sınırlarını kısaca doğuda Gültepe Parkı, güneyde Dört
            Ayaklı Türbe, batıda eski terminal alanı ve kuzeyde Sümer köprüsü kuzeyindeki
            eski dikimevi olarak ifade edebiliriz. Elbette ki bu yıllarda Sümer Bez Fabrikası
            yapılı olmakla birlikte plan sınırları dışında kalmaktadır.
                Mevcut şehir dokusu “Eski Şehir Bölgeleri” lejantı ile koyu kahverengi taralı
            olarak gösterilmiştir.
                Öneri Konut Adaları A1-A2 ve B1-B2 olarak ayrık ve blok nizamda plan-
            lanmıştır.
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52