Page 215 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 215

[686] 206 / ERD                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    bartma mimari plastik öğeler, bazıların-
                                    da madalyonlar içinde kızıl kahve haçlar
                                    kazılarak,  boyanmıştır.  Üç  kat  halinde
                                    düzenlenen  manastır  mimarisinde  bü-
                                    tünsellik,  manastırın  bölümlerinin  aynı
                                    dönemde inşa edildiğini gösterir. Erdem-
                                    li  Köyü’nün  idari  ve  tarımsal  yaşamını
                                    yöneten  bu  manastır  benzer  örnekler
                                    yardımı ile 11. yüzyıl içinde değerlendiri-  Erdemli’de bir şırahane (N. Ç. Karakaya)
                                    lir.                                 Saray manastırının doğu ve batı bölümle-
                                    Şırahaneler                          rindeki yapılar, plan özellikleri dikkate a-
                                    Erdemli  Vadisi’ndeki  şırahaneler;  saray   lınarak 4 grup halinde incelenmiştir.  Şı-
                                    manastırının özel şırahaneleri ile birlikte   rahanelerin ilk grubu, kare yada dikdört-
                                    manastır çevresine dağınık olarak inşa e-  gen planlı merkezî mekân etrafında, sa-
                                    dilmiş  şırahaneleri  içermektedir. Vadi-  dece tek bir üzüm ezme havuzu ve şıra-
                                    nin  güney  bölümünde  bulunan  kayaya   nın toplandığı haznenin bulunduğu “ba-
                                    oyma  şırahaneler,  yerleşimin  en  yoğun   sit”  diyebileceğimiz  plan  tipi  oluşturur.
                                    yapı grubunu oluşturur. Bu yapılar genel-  Şırahanelerin ikinci grubu, birinci grupla
                                    likle üç ana elemandan oluşur. Bunlar; ü-  aynı  yoğunluktadır.  Bu  grupta  ortadaki
                                    züm ezme havuzu, şıranın akıtıldığı kanal   merkezi  mekân    etrafında    birden  fazla
                                    ile o’nun ağzındaki çörten ve şıranın top-  üzüm  ezme  havuzu  ve  şıranın  biriktiği
                                    landığı hazne ya da teknedir. Şıranın ak-  hazne bulunur. Merkezi  mekân ilk grup-
                                    masını  sağlamak  amacıyla  üzüm  ezme   ta olduğu gibi dikdörtgen  ve kare planlı
                                    yeri genellikle tüm şırahanelerde, şıranın   olup,  düz  tavanlıdır.  Merkezi  bölümün
                                    toplandığı  havuzdan  daha  yüksek  tutul-  zemininde  şarabın  konulduğu  amphora
                                    muştur. Üzüm ezme havuzunun düz ta-  ya  da  kaplara  ait  daire  biçimli    yuvalar
                                    vanında  ise  baca  diyebileceğimiz  bir  a-  yoğundur.  Üçüncü gruba ait  şırahane-
                                    çıklık bulunur. Mimari veriler, antik çağ-  ler, diğer gruplara  oranla  daha azdır. Bu
                                    lardan beri süregelen geleneksel şarap ü-  gruba  ait    şırahanelerin  giriş  bölümleri,
                                    retiminin  Erdemli  şırahanelerinde  de   genellikle  özenli  bir  işçilik  gösteren  ar-
                                    benzer  bir biçimde yapıldığını gösterir.   kadlı  kuzey  cepheleri  ile  dikkat  çeker.
                                    Küfelerle  şırahanelere  taşınan  üzümle-  Dördüncü gruba ait şırahaneler ise  kare,
                                    rin, tavana açılan bacadan havuza atıldığı   dikdörtgen ya da düzensiz planlı merkezî
                                    ya da doğrudan girişten çeriye sokulduğu   bir  bölüm  etrafında    birden  fazla  üzüm
                                    bilinir. Öncelikle fıçı ya da sepetlerle top-  ezme havuzu, şıra biriktirme haznesi  ile
                                    lanan  üzümler  ezme  havuzuna  yayılır.   şıranın  saklandığı  mekânlardan oluşur.
                                    Daha sonra kalan posanın sıkma işlemi   Bazı  örneklerde  amphoraların  depolan-
                                    gerçekleştirilir. Son aşamada ise teknede   dığı bölümler, şırahanenin en dip köşe-
                                    şıra birikir birikmez yapılan doğal maya-  sinde  yer  alan  ve  dar  geçitlerle  ulaşılan
                                    lanmadır. Saray manastırının doğusunda,   serin  mekânlardır.  Bazı  şırahanelerde
                                    üçüncü  kat  seviyesindeki  şırahaneler,   bezemeler dikkat çeker. Soğanlı Vadisi’-
                                    muhtemelen manastır için özel yapılmış   nde, Geyikli,  Karabaş, Yılanlı kiliseleri-
                                    olmalıdır. Doğudan geçilen düzensiz dik-  nin bulunduğu manastırlardaki şırahane-
                                    dörtgen ve kare planlı şırahaneler ardar-  ler,    Erdemli’deki  örneklere  benzer.  Er-
                                    da sıralanırlar. Mekânların havuz ve şıra   demli, tahıl ve üzümün bolca yetiştiği çok
                                    haznelerinin özenli işçilikte yapılmış ka-  elverişli, sulak, doğal bir  konuma sahip
                                    demeli,  yuvarlak  kemerli  cephelerinde,   olmakla birlikte,  önemli yol ve şehirlere
                                    kazıma tekniğinde ve kızıl kahve boya ile   de yakındır. Mimari öğelerin ışığında, va-
                                    yapılmış haç motifleri vardır. Saray ma-  dinin tarımsal hayatının “Saray Manastı-
                                    nastırı ile bütünlük gösteren bu yapıları,   rı” nın etrafında gelişip, organize olduğu-
                                    11. yüzyıl içinde incelemek mümkündür.   nu söylemek mümkündür.
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220