Page 211 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 211

[682] 202 / ERD                     KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                      miştir. Duvar resimlerinin tümü yoğun is   rinden  oluşmaktadır.  Yapıda  toplam  54
                                      tabakası altında olduğundan sahne ve fi-  figür ile 3 sahne resmedilmiştir. Yapının
                                      gürler güçlükle tespit edilmiştir.  Yapının   apsis ve yan apsislerinin yarım kubbesin-
                                      tonozunun batı yarısında, güneyde Anas-  de    büst  şeklinde  melek  figürleri  tasvir
                                      tasis (İsa’nın Cehenneme İnişi), kuzeyde   edilmiştir. Alt şeritlerde ise havari, Anna
                                      Çarmıhta  İsa  sahneleri  vardır.  Tonozun   ve  Ioakim  figürleri  bulunur.  Alt  şeridin
                                      doğu yarısı ise Göğe Çıkış sahnesine ay-  orta bölümünde apsiste Pantokrator İsa,
                                      rılmıştır. Tonozun batı yarısındaki,  konu   diakonikonda Hodegetria Meryem, prot-
                                      olarak zıt iki bayram sahnesinin karşılıklı   hesiste  ise  Blakhernia  Meryem  vardır.
                                      olarak  resmedilip,  liturjik  ilişki  içinde   Yapının apsis, prothesis ve diakonikonun
                                      birbirine  bağlanması  genelde  11.  yüzyıl   apsis kemer iç yüzeylerinde Aziz Antoni-
                                      sonrası resim programı özelliğidir. Kili-  us, Ephraim, Eutymios, Theodosius, Sa-
                                      senin doğu duvarındaki alınlıkta,  tonoz-  bas, Arsenius olmak üzere keşiş azizlerin
                                      daki Göğe çıkış sahnesine ait orans duru-  tasvir edildiği dikkat çeker.  Diakoniko-
                                      şunda Meryem ile iki yanında melek fi-  nun apsis kemerinin güney söve iç yüze-
                                      gürleri görülür. Burada olduğu gibi sah-  yinde elinde kadeh ve kaşık ile Aziz Zosi-
                                      nenin  farklı  mimari  birimlere  yayıldığı   mas tasvir edilmiştir. Thierry, burada Mı-
                                      örnekler genellikle 11. yüzyıl sonrasına ta-  sırlı Meryem’in Komünyonu sahnesinin
                                      rihlenmektedir. Bu tasvirin altındaki şe-  tasvir edilmiş olabileceğini söyler. Figü-
                                      ritte ise muhtemelen aralarında haç bulu-  rün karşısında muhtemelen Mısırlı Mer-
                                      nan Konstantin ve Helena figürleri son-  yem  bulunmaktaydı.  Prothesisin  apsis
                                      radan  açılan  bir  nişle  tahrip  edilmiştir.   kemerinin kuzey sövesinde sakalsız, dal-
                                      Yapının kuzey duvarında, batıdaki arko-  matik giymiş küçük boyutta iki figür tas-
                                      solium kemer yüzeyinde Meryem’in ölü-  vir  edilmiştir.  Figürlerden  birinin  göğüs
                                      mü yani Koimesis  ile niş duvarında De-  hizasındaki  sağ  elinde  haç  bulunmakta,
                                      esis    (Yakarış)  sahneleri  bulunmuştur.   diğer  elinin  avuçiçini  seyirciye  yönelik
                                      Her iki sahne de buradaki  mezar nişinin   tutmaktadır. Thierry, burada,  tasviri ya-
                                      işlevini vurgular. Yapının batı alınlığında-  pılan  kişilere  ait  mezarların  bulunabile-
           Erdemli Oniki Havari Kilisesi   ki sahne, Suret değişimi yani  Metamor-  ceğini söyler.  Yapının kuzey duvarında
           planı (çizim: N. Ç. Karakaya)
                                      fosis  olabilir.  Alt  şeritte  çok  az  belirgin   Aziz Niketas ve Deesis (Yakarış) sahnesi
                                      olan  altı  havari  ve  meleğin  bulunduğu   tespit edilmiştir. Batı duvarda kısmen gü-
                                      sahnenin konusu ise henüz tespit edile-  nümüze  gelebilen  asker  Aziz  Georgios
                                      memiştir. Güney duvarda, ayakta cephe-  da bulunduğu duvarın önündeki mezarı
                                      den  tasvir  edilmiş  asker  aziz  ve  martir   bekleyen  figür  olarak  tasvir  edilmiştir.
                                      tasvirleri  çok  az  belirgindir.  Resimlerin   Güneydeki arkosoliumun duvarında bu-
                                      özellikleri,  kiliseyi 11–12. yüzyıllar arasına   lunan Azize Thecla, Paraskevi ve Euphe-
                                      tarihlememizi sağlar.                mia ölen için Tanrı’ya yalvaran aracı ve
                                      Oniki Havari Kilisesi                koruyuculardır.    Yapının  düz  tavanında
                                      Vadinin batısında yer alan Oniki Havari   ayakta cepheden on iki havari vardır. Ta-
                                      Kilisesi, kuzey-güney doğrultusunda dik-  vanın güney bölümünde ise martir tasvir-
                                      dörtgen  planlıdır.  Yapının  doğusunda   leri bulunur. Üslup ile birlikte ikonogra-
                                      yaklaşık eş boyutlarda merkezi içerde üç   fik özelliklerin yoğunlukla 12–13. yüzyıl-
                                      apsisi vardır. Apsislerden kuzey ve eksen-  lara tarihlenmesi, resimler ile birlikte ki-
                                      deki arasında bir geçit mevcuttur. Kilise-  liseyi bu yüzyıllar içinde değerlendirme-
                                      ye, güney duvarda eksenin batısında, batı   mizi sağlar.
                                      duvarda ise eksenin güneyinde olmak ü-  Aziz Eustathios Kilisesi
                                      zere iki açıklıkla girilir. Zeminde ve gü-  Vadinin doğu ucunda yer alan Eustathios
                                      ney duvarda, doğuda yer alan arkosolium   Kilisesi,  kuzey-güney  doğrultusunda  dik-
                                      içinde mezarlar yer alır.            dörtgen  planlıdır.  Yapının  doğusunda,
            Erdemli Oniki Havari Kilisesi   Kilisedeki resim programı yoğunlukla a-  merkezde ve kuzeyde olmak üzere yakla-
                  tavanındaki havariler
                     (N. Ç. Karakaya)  ziz, azize, martir, keşiş ve havari figürle-  şık eş boyutlarda, merkezi içerde, iki ya-
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216