Page 214 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 214

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          ERD / 205 [685]


           yük haç yapılmıştır. Salonun doğusunda
           iki ayrı mekândan oluşan düzensiz dik-
           dörtgen planlı ahır bir vardır. Ahırın ku-
           zey ve doğu duvarlarında yemlikler bulu-
           nur.  Bölgedeki benzer manastırlarda a-
           hırların gereksinme sonucu yapıldığı gö-
           rülür. Avluya açılan ve ahıra bitişik inşa
           edilen  kuzey-güney  doğrultusunda  dik-
           dörtgen planlı mekân, beşik tonoz örtülü
           olup, tonozundaki baca deliği, duvarlar-
           daki  seki  ve  nişlerden  hareketle  mutfak
           olabilir.  Manastırın doğu ucunda kuzey-
           güney  doğrultusunda  dikdörtgen  planlı
           düz tavanlı bir kilise yer alır. Kilise dört   Erdemli Saray Manastırı Kilisesi (N. Ç. Karakaya)
           apsisli olması açısından dikkat çekicidir.
           Apsis yarım kubbesinde, boya kalıntıları   maktadır.  9  no’lu  kilise,  manastırın
           gözlemlenmiştir. Manastırın yanı sıra bü-  merkezî konumunda yer almakla birlikte
           yük ailelere ait meskenler de olabilecek   manastırın ön cephesinin en zengin mi-
           bu  yapı  grubu,  benzer  örnekleri  yardı-  mari plastiğe sahip bölümün arkasında-
           mıyla 10–11. yüzyıllara tarihlenebilir.   dır. Yerleşimin en büyük kilisesi olan bu   Erdemli Saray Manastırı
           Saray Manastırı ve Kilisesi         yapı, yaklaşık dikdörtgen planlı olup, do-  Kilisesi alt kat planı (çizim: N.
           Vadinin  güneydoğusundaki  Saray  Ma-  ğuda  merkezi  içerde  iki  apsise  sahiptir.   Ç. Karakaya)
           nastırı,  üç  katlı  olarak  düzenlenmiştir.   Ortadan bir friz ile ikiye bölünen güney
           Manastırın uzun cephesi arkasında on iki   ve batı cepheleri at nalı biçiminde niş ve
           mekân, üç değişik kat seviyesinde olup,   kör kemerlerle hareketlendirilmiştir. Ya-
           dereye hâkim bir avluya açılır Birinci kat-  pının güney bölümünün üst katında, do-
           ta; 1 no’lu değirmen, 3 no’lu salon ile giriş   ğuda  apsisi  olan  galeri  katı  mevcuttur.
           mekânı ve üst kattaki 2 no’lu oda bulu-  Kilisenin apsis yarım kubbesinde, Deesis
           nur.  Merkezî  bölümde  4.5.6  no’lu   (Yakarış)  sahnesi vardır. Ayrıca kuzey ve   Erdemli Saray Manastırı
           mekânlar ile 7 no’lu ahır vardır. Manastı-  güney apsisler arasında kalan kör kemer-  Kilisesi üst kat planı (çizim:
           rın ikinci katında, merkezî konumunda i-  de  Meryem ve çocuk İsa tasvir edilmiştir.   N. Ç. Karakaya)
           se  kilise  ve  narteks  yer  alır.  Manastırın   Manastırın batı ucunda yaklaşık on basa-
           batı bölümünü 10 no’lu teras ile 11 no’lu   maklı  merdivenle  çıkılan  teras  bölümü-
           mekân  oluşturur.  Bu  terasın  güneyinde   nün kuzey duvarından 12 no’lu avluya ge-
           12  no’lu  avlu  ve  çevresindeki  şapel  ve   çilir. Avlunun kuzeydoğusunda iki apsisi
           mekânlar bulunur. 1 No’lu değirmen, kö-  günümüze gelebilen küçük bir gömü şa-
           yün tek değirmenidir. Düzensiz, merkezî   peli vardır. Şapelin orta nefini örten beşik
           planlı değirmenin zemininin merkezinde   tonoz kısmen mevcuttur.  Şapelin güney
           daire şeklinde bir değirmen oyuğu bulu-  bölümünde  mezarlar  batıda  ise  bir  me-
           nur.  Değirmenin batısında galerili bir gi-  zar  nişi  dikkat  çeker.  Manastırın  doğu-
           riş mekânı ile 3 no’lu salon vardır. Salon,   sunda,  üçüncü  kat  seviyesinde  yaklaşık
           kuzey-güney doğrultusunda, tek nefli ve   sekiz  bölümden  oluşan  şırahaneler  var-
           beşik  tonoz  örtülüdür.  Salonun  kuzey   dır. Şırahanelerin kuzeyi avluya açılmak-
           duvarında üstte yer alan kapı burada bir   ta, diğer duvarlarda ise şarabın imal edil-
           galeri katının olduğunu düşündürür. Gi-  diği havuz ve nişler bulunmaktadır.  Bir-
           riş mekânının güney duvarı at nalı biçi-  birine  açılan  bu  mekânlar  üzümün  çiğ-
           minde niş ve kör kemerler, konsol altla-  nendiği havuz ile oluk ve üzüm suyunun
           rındaki su damlası şeklinde sarkaçlar ve   aktığı şıra haznesini içeren bölümler ha-
           eşkenar dörtgen motifleri ile hareketlen-  linde  düzenlenmiştir.  Bazı  şırahaneler
           dirilmiştir. Bu cephe özgünlüğü ile Saray   süslemelidir. Havuz ve şıra haznelerinin
           manastırının  diğer  cephelerinden  ayrıl-  cephelerindeki  yuvarlak  kemerlerde  ka-
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219