Page 258 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 258
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ ESK / 249 [729]
GÖNÜL ŞEHERİ
Gönül şeherinde çarşı
Dost yarattı arşı kürşü
Pazar kurduk dosta karşı
Gelip maldan alan yoktur.
Gönül şeherinde bahçe,
Sürülmede bizim akçe
Dertlerim var bohçe bohçe
Dertli halden bilen yoktur.
Kaynakça: Ali Rıza Önder, “Kayserili Esmer
Hatun ve Deyişleri”, Türk Dili, (Şubat 1969), S.
Esma Hatun Türbesi kitabesi (K. Türkmen)
209, s. 717-722.
YAYIN KURULU
mere ikişer mısradan dört satır olarak ta-
lik yazıyla işlenmiş kitabe yerleştirilmiş- ESRAR DERGİSİ
tir. Kitabe iki yanda birer konsolla çerçe-
velenmiş, üst kısmına da akant yapraklı Üç aylık şiir ve sanat dergisi. İlk sayısı
bitkisel bezeme işlenmiştir. (Haziran, Temmuz, Ağustos 2009) İbra-
Beyaz mermer üzerine ikişer mısradan him Ercan ve Ahmet Yeşilyaprak editör-
dört satır olarak talik hatla düzenlenen ki- lüğünde Kayseri’de yayınlanmıştır. İmti-
tabeden yapının H 1307 (M 1890) yılında, yaz Sahibi: Faruk Koç, Yazı İşleri Müdü-
H 1282 (M 1865-66) senesinde ölen Esma rü: Veysel Karani Tur’dur. Derginin yayı-
Hatun için oğlu Ali Saib Paşa tarafından nı halen devam etmektedir.
yaptırılmış olduğu öğrenilmektedir. MEHMET AYMAN
Kaynakça: Kerim Türkmen, “Talas’ta Türk EŞİK KÜLTÜR SANAT EDEBİYAT DERGİSİ
Devri Yapıları”, Vakıflar Dergisi, S. 26 (1997),
s. 160. Mayıs 1992’den itibaren yayına başlamış,
KERİM TÜRKMEN üç yıl içinde 23 sayı yayınlandıktan sonra
Ekim 1996’da kapanmıştır. Derginin Sa- Esrar dergisi birinci sayısı
ESMER HATUN hibi ve Yazı İşleri Müdürlüğünü İbrahim
Halk şairi (Kayseri/TuranKöyü, 1879-12 Berksoy, Genel Yayın Müdürlüğünü Ah-
Aralık 1944) Asıl adı Şerife Soykan’dır. met Ok yapmıştır. Derginin yayın politi-
Sağıroğlu Şaban Ağa’nın eşidir. Anasının kası olarak gündelik hayatımızda kültü-
adı Hatice’dir. Birinci Dünya Savaşı’nda re/sanata/edebiyata daha geniş bir pen-
kocası şehit oldu. Rüştü ve Necmettin a- cere açabilmektir. Kültür ortamındaki
dındaki iki oğlunu babasız büyüttü. Eşine yozlaşma karşısında uyarıcı ve eleştirici
derin bir sevgiyle bağlı kalan Şerife Ha- bir tavır takınmıştır.
tun bir daha evlenmemiş, oğullarının ve ALİM GERÇEL
torunlarının arasında yaşantısını sürdür-
müştür. Kimi deyişlerinde kendisini “Es- EŞKIYALIK
mer Hatun” olarak tanıtan Şerife Soykan Eşkıya kelimesi Arapça’da “şaki” kelime-
çevresinde “Şerif Hala” diye saygıyla anı- sinin çoğulu olup bu dilde “bedbaht”,
lırdı. Yaygın olan takma adı ise “Kara
Şerif”tir. Esmer Hatun’un okur yazarlığı “talihsiz”, “günahkâr”, “asi” gibi anlamla- Eşik dergisi
yoktu. Buna karşılık içli, duygulu bir ka- ra gelirken Türkçe’ye geçerken bir anlam
dındı. Toplumun davalarına ilgi duyan, kayması olmuş ve “yol kesen haydut”,
“elcil” bir ruh yapısı vardı. Deyişlerini “harami” anlamları daha ağır basan bir
herkesten saklamıştı. Kitabının basılma- terim hüviyeti kazanmıştır.
sına Kızılay’a bağışlanması şartıyla razı Sosyal düzeninin sağlanması ile kişinin
oldu. Bugüne dek ne yazık ki bu kitap ba- can ve mal emniyetinin korunması her
sılamadı. Vasiyeti gereğince mezarlık dı- dönemde devleti yönetenlerin ve hukuk
şındaki bir bayıra gömüldü. sistemlerinin önemli ödevleri arasında