Page 293 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 293
[764] 284 / EVE KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
ri) Hatun Hamamı hakkında bir efasene- artıran) Mesiresi (üzerinde çok durduğu
den bahsetmiş, Hüseyin Paşa dediği ve i- bu yerin yine Keykubad Çiftliği yani Şe-
sabetli olarak Mimar Sinan yapısı oldu- ker Gölü olduğu muhtemeldir, Sultan
ğunu belirttiği Hüseyin Bey* Hamamı’nın mezarından kasıt ise burada halkın Ala-
diğer adı Meydan (halk arasında da Çöm- addin Keykubad’ın mezarı dediği bina
lek) Hamamı olduğu halde, aşağıda ayrı kalıntısı olsa gerek. Gerçekten büyük
bir hamam imiş gibi bir daha Meydan Sultan burada vefat edince, cesedi Kon-
Hamamı’ndan bahsetmiştir. Paşa Hama- ya’ya nakledilmek üzere tahnit edilmiş,
mı da tabii ki Kurşunlu Camii külliyesin- ihtimal ki iç organları buraya defnedile-
den Ahmet Paşa (Hacı, Doğancı)*’nın ha- rek onun ikinci mezarı olmuştur)’nin i-
mamıdır. Eski Pamukçular Hamamı’nın simlerini büyük bir vukufla zikretmiştir.
Sultan Hamamı olduğunu tahmin etmek- Evliya Çelebi şehirdeki ziyaretgâhları an-
teyim. Zira bu hamam etrafı eskiden beri latırken Seyyid Burhaneddin Muhakkik-i
Pamukçular Çarşısı’dır. Geres (Gürs) Pa- Tirmizi’nin* H 474 (M 1081/1082)’de öl-
şa Hamamı hakkında malumatımız bu- düğünü yazıyor ki tamamen yanlıştır. Bi-
lunmamaktadır. Tekke yakınında (Tekke zim tespitimize göre 1244 yılında vefat et-
önü) Müftünün Yeni Hamamı ise şimdi miştir. Yine Evhadüddîn-i Kirmanî’nin*
harabesi kalmış, Güpgüp Vakfı’na ait Se- Sultan Erebiya Medresesi yakınında
tenönü Hamamı (eski kayıtlarda adı Yeni medfun olduğunu yazmıştır. Evhadüddîn-
Hamam)* olmalıdır. Yine konak hamam- i Kirmanî, Bağdat’ta medfundur. Ancak
ları olduğunu da söylüyor ki doğrudur, yanlış olarak Sultan Erebiya diye yazılı
Güpgüpoğlu, Zennecioğlu hamamları gi- olan Sultan Eretna, buraya yaptırdığı
bi. Kiliselerden bahsederken Yahudilerin medresesini (tekkesini) Evhadî Dervişle-
ibadethanesinin olduğunu belirtmesi rine tahsis etmiştir. Kendisinin, hanımı-
dikkat çekicidir ve bu bilgi şüphelidir. nın ve çocuklarının mezarı da içerisinde-
Kayseri’nin Sarı Sahtiyanını (deri), pastır- dir. Evliya Çelebi’nin bunlar için verdiği
ması ve sucuğunu övdükten sonra mesire ölüm tarihi de şüphelidir. Davud-ı Kay-
yerlerinden Hisarcık, Mevlevihane, Bek- seri’nin mezarının da yine Kayseri’de ol-
taşi Tekkesi (Battal), Namazgah (şimdi duğu belirtilmiştir. Bu zat Orhan Bey za-
Devlet Hastanesinin bulunduğu yere ya- manında İznik’te yapılan ilk Osmanlı
kın), Alaaddin Köşkü (önemli, Keykubad medresesine müderris olmuş ve mezarı
Dağı önündeki, şimdi Şeker Fabrikası da orada bulunmaktadır. Meşhur Selçuk-
gölü ve kaynakları, eski Alaaddin Keyku- lu dönemin ulemasından ve Kayseri’deki
bad* Sarayı’nın yeri), İmrülkays’ın gömü- Pervane Bey Medresesi’nin ilk müderrisi
lü olduğu Ases Dağı (Ali Dağı)*, Ziyaret- olan Kudbeddin Şirazî’nin de mezarının
çiler (Züvvar) Köşkü (Sultan Kabirleri ci- Kayseri’de olduğunu zikretmesi dikkat
varında dediğine göre Eratnalı sultanla- çekicidir. Yoğun Burç (yanlışlıkla Buğ-
rın yattığı Köşk Medresesi civarı, Köşk dan Burç olarak okunmuş) yakınında
Dağı olsa gerek), Oğlancık (Argıncık) ve Şeyh Hazret-i İshak ziyareti olarak bah-
yakınında Haydar (Bey) Köşkü, Erciyes settiği bina önemlidir. Gerçekten Yoğun
Dağı’nda Baba Rüten Yaylası (Tekir Yay- Burç’un güneybatısında, Kiçikapı’ya gi-
lası), Yuvarlak Dede kurbunda Kuşçu den yolun güneyinde bulunan Ebu İshak
Paşa (Doğancı Hacı Ahmet Paşa) Alemdarî Tekkesi’nin yüksek tonozlu ya-
Tepesi’nde Cirit Meydanı (burasının şim- pısı, şehirde Sahibiye Mahallesi’ndeki
diki Gültepe Parkı’nın yeri olduğunu Kalenderhane gibi ev olarak kullanılır-
zannetmekteyim, Tavlusun’da da bir Yu- ken yakın zamanda yıkılıp ortadan kalk-
varlak Dede ziyaretgâhı vardır), şehrin mış ve şimdi burada tarikatın son şeyhle-
doğusunda … Köşkü (yine Köşk Medre- rine ait mezarlar kalmıştır. Şeyh Hamid
sesi olmalı), Yılanlı Dağ’ında Koyun Ba- İbni Musa el-Kayseri yani Hamid-i Veli
ba Tekkesi (bugün sonradan yapılmış (Somuncu Baba)’nin* mezarı da
türbe ve su kuyusu mevcut), Efza (ömür Darende’de olduğu halde burada göste-