Page 289 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 289
[760] 280 / EVE KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
din (H 881/ M 1475), kız torununa da Fat- lında ölümü üzerine yaptırmış olduğu
ma Hatun (H 845/M 1441) adlarını koy- “Köşk Medrese”* ismi ile anılan tekke-
muş olması ise bir tesadüf olmasa gerek- dir. Gerçekten vakıf kayıtlarında bina-
tir. nın “Evhadi” dervişlerine tahsis edildiği
Şeyh Cemâlüddin Muhammed el- belirtildiği gibi şimdi kaybolmuş bulu-
Aksarayî’nin 790/1388’de Evhadüddin nan giriş kapısı üzerindeki kitabesinde
el- Kirmanî’nin bazı rubaîlerini şerh etti- de binadan buk’a (tekke) olarak bahse-
ği Nüzhetü’-Ervah fi Şerhi Ebyati’ş- dilmiştir. Osmanlı döneminde şeyhler
Şeyh Evhadüddin el-Kirmanî adlı bir e- 1657 yılında, vakfiyesine dayanarak
ser yazması, onun zamanında Aksaray ve hankâh ismi ile anılan binanın, medrese
çevresinde Evhadüddin’e bağlılığın ve olarak kullanılmasına mahkemeye iti-
onun eserlerine ilginin devam ettiğini razda bulunmuşlar ve bu doğrultuda ka-
gösterir. rar almışlardır. Alaaddin Eretna’nın e-
Kaynakça: Ahmet Yaşar Ocak, Osmanlı İmpa- şinden sonra kendisi ve kendisinden
ratorluğunda Marijinal Sûfîlik; Kalenderîler, sonra sultan olan çocuklarının da med-
Ankara 1992, s. 80-82; Mikâil Bayram, Şeyh fun bulunduğu türbe - kümbetin bulun-
Evhadü’d-din Hamid el- Kirmanî ve Evhadiy- duğu bina şehrin Gültepe Mahallesi’nde
ye Tarikatı, Konya 1993; M. Bayram, Bacıyân-ı olup bugün vakıflarca aşevi olarak kul-
Rum, Konya 1987, s. 17-18; Menâkıb-ı Evhadüd-
din-i Kirmanî, s. 153-154; M. Bayram, Ahi Evren lanılmaktadır. 1657 yılındaki Şeriyye si-
Tasavvufî Düşüncenin Esasları, Ankara 1995; cil kayıtlarına göre; binada bir mescid,
DİA, C. XI, s. 518-52; Osman Çetin, Selçuk- bir halvethâne (çilehâne) ve dervişlerin
lu Müesseseleri ve Anadolu’da İslâmiyet’in (sûfî) kaldığı dört hücre bulunmaktaydı.
Yayılışı, İstanbul 1981, s. 136-137; M. Bayram, Binanın o gün elde bulunan ve bugün
“Baba İshak Harekatının Gerçek Sebebi ve A- kaybolmuş vakfiyesine göre de; gelirler
hi Evren ile İlgisi”, Diyanet Dergisi, C. XVIII,
Mart-Nisan 1979, S. 2. tekke (hangâh) nin şeyhine, imamına,
RASİM DENİZ müezzinine, bevvab (kapıcı) ve farraş
EVHADİYE TEKKELERİ (hizmetli) ına, on icrahana (derviş) tah-
Evhadüddin-i Kirmanî*’nin kurmuş bu- sis edilmiştir. Yine 1657 yılındaki kayıt-
lunduğu ve daha sonra damadı olduğu i- lara göre hangâhın damı ve kemerleri
leri sürülen Ahi Evren*’in mensup oldu- halvethânenin damları ve duvarlarının
ğu tarikatın Kayseri’deki tekkeleri, Ev- harap olduğu, acilen onarıma ihtiyaç
hadiye Tarikatının Kayseri’de iki tekkesi duyduğu, tamir olamaz ise tamamen yı-
bulunmaktadır. Bunlardan birincisi E- kılabileceği belirtilmiştir.
ratnalı Devleti’nin* kurucusu Alaaddin Kayseri’deki ikinci Evhadî Tekkesi, Gü-
Eretna’nın*, karısı Süli Paşa’nın* 1349 yı- lük Mahallesi’nde bulunan Emîr Davud
Zaviyesi idi. Bina bugün tamamen yıkıl-
mış olup yeri dahi belli değildir. Ancak e-
limizde bulunan Osmanlı dönemi (XVI.
yüzyıl) vakıf kayıtlarında zaviyenin faal
olduğu, gelir kaynakları (akar) olarak Ha-
cılar ve Alagöz Köyleri, Kuyucu Mezraa-
sı, vaktiyle Erkilet yolu üzerinde bulunan
Meşhedini Köyü’nde bir arazi ve Tomar-
za Köyü’nün tahsis edildiği, ancak To-
marza işgal altında bulunduğundan bura-
dan herhangi bir şey alınamadığı yazılı-
dır. Gelirlerin zaviyede görevli dört hafı-
za, tekkeye gelip gidenlere, Salı ve Per-
şembe günleri fakirlere yemek dağıtımı-
na harcanacağı, kalanının Hacı Emîr Da-
Köşk medrese içi vud evlâdından olan mütevellinin (vakıf