Page 286 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 286
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ EVE / 277 [757]
kıvrımdal etrafına yerleştirilen rumiler- Transkripsiyon:
den oluşan bitkisel bir kompozisyonla Sene bin yüz tamam kırk üç içinde
tezyin edilmiştir. Altı köşeli mihrap nişi- eylemiş âbâd
nin her iki köşesine sütunceler yerleştiril- Kebir-i Cami-i Bey Ali nam bir
miştir. Sütunceler sabit olmayıp elle dön- veliyüllah
dürülebilmektedirler. Sütuncelerin üzeri Edüp tarh-ı esâs-ı tâk-ı sâlis beyti
alçak kabartma olarak işlenilen şeritlerin matla’da
diyagonal tarzda birbirleriyle geçmeler Nitâk-ı sâlisin bâkî binâsından edem
yapmalarıyla oluşan geometrik bezemey- âgâh
le süslenmiştir. Mihrap nişi dört sıra mu- Sene bin yüz dahi seksen içinde rub-u
karnas kavsara ile örtülüdür. Oldukça meskûnu
yüzeysel olarak işlenen mukarnasların ü- Sevenler hayr tevsî eylemişler hasbe
zeri rumili basit saplar palmetlerden olu- tenlillah
şan süslemeyle bezenmiştir. Kavsara kıs- İmaretten olup yetmiş yedi yıldan beri
mının en alt sırası üzerinde yer alan yazı mahrum
kuşağında Allah’ın güzel isimleri yazılı- Lisân-ı hâl ile feryâd ederdi bu
dır. ibâdetgâh
Okunuşu: Muhâdiminden el-Hâcî Mehemmed
Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Kuddus, Ya İbn-i İbrâhim
Hannan, Ya Mennan, Ya Deyyan, Ya Bin Yusuf Efendizadeyi mamur ede
Gufran, Ya Sultan Allah
Mihrap kavsarasının sivri kemeri üzerin- Sene bin iki yüz atmış içinde eyledi
de, kırık çizgilerin alt-üst geçmeler yap- tamir
masıyla şekillenen beş köşeli yıldızlardan Derûn-ı câmi’i kıldı münevver misli
oluşan geometrik süsleme kuşağı bulun- beytüllah
maktadır. Mihrap alınlığında sekiz kollu O zât-i zü’l-kerîm-i haslet-i me’car
yıldızlardan oluşan geometrik kompozis- Edüp mevlâ vücûdun vücûdu hayr bâis
yonun bir bölümünün işlendiği dikkat çe- ede fi sebîlillah
ker. Mihrap köşelikleri bitkisel süsleme- Dua-i hayrı tam, târih-i tâmir etti
lerden oluşan birbirinin simetriği olan iki Seyrani
panoya bölünmüştür. Köşelikler üzerinde Ola Hacı Mehemmed hayrı makbûl-i
kapalı formlar meydana getiren dilimli ru- muhibbullah
miler, kıvrımdallar ve basit yapraklardan Sene 1260
oluşan bitkisel bezeme görülür. Seyrani, 1782–1873 yılları arasında yaşa-
Caminin ahşap minberi ve ahşap vaaz mıştır. Buda bize kitabede bahsettiği ona-
kürsüsü orijinal değildir. Kadınlar mahfi- rım ve genişletmeler hakkındaki bilgileri,
li harimin kuzey cephesinin üzerinde bu- ya kulaktan duyma şeklinde yazdığını ya
lunmaktadır. Mahfilin üzeri ahşap tavan da Bay Ali’nin tamir ettiği yapının günü-
olup, doğu-batı doğrultusunda uzanmak- müze ulaşmayan bir kitabesinden aldığını
tadır. Mahfil harim kısmına açılan ve ü- göstermektedir. Burada kitabenin ilk satı-
zerleri ince şerit şeklinde çıtaların yatay, rında Seyrani’nın yapının H 1143 (M 1730)
dikey ve eğik bir şekilde yerleştirilmesiy- yılında Bay Ali tarafından abâd edildiğini
le kapatılan üç kemer gözü tarafından ay- belirtmesi ve caminin “Ulu Cami” olarak
dınlatılmaktadır. Caminin hariminin batı adlandırılması, bize caminin 1730 yılın-
duvarında yer alan pano içerisinde deri dan daha önce yapılmış olduğunu düşün-
üzerine yazılmış, sekiz satırlık, H 1260 dürmektedir. Bilindiği üzere Türk şehirle-
(M 1844) tarihinde El- Hac Hacı Mehmet rinde inşa edilen ilk camiler “Ulu Cami”
bin İbrahim bin Yusuf Efendizade’ye ait (Cami-i Kebir) olarak adlandırılmışlardır.
tamir kitabesi bulunmaktadır. Kitabe Bu isim caminin büyüklüğünden değil, şe-
Seyrani* (1782–1873) tarafından yazılmış- hirde ilk olarak o caminin inşa edilmesin-
tır. den dolayı verilmektedir.