Page 287 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 287
[758] 278 / EVE KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
H 992, 971, 983 (M 1584, 1563, 1575) ta- site ve aynı Bölüm’de öğretim görevlisi
rihli Kayseri İli Tahrir Defterleri’nde ge- ve üyesi olarak çalıştı. Ardından Gazian-
çen Bay Ali Mescidi tasarrufunda olan tep Üniversitesi Tıp Fakültesi Göz Hasta-
köylerin isimleri ile ilgili bilgiler, caminin lıları Anabilim Dalında yardımcı doçent
M 1563 tarihinden önce inşa edilmiş ol- olarak görev aldı. Akademik çalışmaları-
duğunu kanıtlamaktadır. na Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Göz
H 1288-1290 (M 1870-1873) tarihli 223 Hastalıkları Anabilim Dalında devam et-
numaralı Kayseri Şer’iyye Sicili’nde H ti ve doçent oldu (2006). Erciyes Üniver-
1289 (M 1879) tarihli 325 nolu belgede sitesi Tıp Fakültesi Göz Hastalıkları Ana-
Develi Kazası Everek Kasabası Cami-i bilim Dalı Öğretim Üyesi ve Bölüm
Kebir Mahallesi’ndeki Cami-i Kebir’in Başkanı’dır.
aydınlanması için El-Hac Osman Ağa Eserleri: Ulusal ve uluslararası hakemli
1800 kuruş borç bırakmış, mirasçısı bor- dergilerde yayımlamış birçok makalesi
cu ödemek için Eniktepe’deki ağaçlığı ve bulunmaktadır.
meyveliği caminin mütevellisine sattığına YAYIN KURULU
dair bilgiden, caminin artık bu yüzyılda
Ulu Camii olarak adlandırıldığını gör- EVHADİYE DERVİŞLERİ
mekteyiz. Bunun sebebi bu dönemde Tabir, Xlll. yüzyılın Vahdet-i Vücud mek-
Everek’te başka camilerin de inşa edilmiş tebine mensup en tanınmış mutasavvıfla-
olması ve ilk yapılan caminin vurgulan- rından Şeyh Evhadüddin Hâmid b. Ebi’l-
mak istenmesidir. Everek Cami-i Kebir, Fahr el-Kirmanî* (1164 veya 1166?-1238)’
yukarıda değindiğimiz bilgiler dahilinde ye nispet edilen Evhadiye yoluna mensup
sûfîler için kullanılır.
ilk olarak, en geç XVI. yüzyıl başlarında Anadolu Selçuklu Devleti sultanlarından
inşa edilmiş olmalıdır.
I. Gıyâseddin Keyhüsrev* ve oğlu I. Ala-
Kaynakça: Tuncer Baykara, “Ulu cami” Sel- addin Keykubad* zamanlarında onlarla i-
çuklu Şehrinde İskanı Belirleyen Bir Kaynak yi geçinip bazen destek ve himâye gören
Olarak”, Belleten, LX/227, S.60, s. 93; Osman
Taşdemîr, 223 Numaralı Kayseri Şer’iyye Si- Kirmanî; Kayseri, Sivas, Niğde, Aksaray,
cili (H 1288-1290/M 1870-1873) Transkrip- Konya, Tokat, Niksar gibi kültür merkezi
siyon ve Değerlendirilmesi, E.Ü. Sosyal Bilim- olan muhitlerde çok önemli şeyh, halife
ler Enstitüsü (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), ve derviş yetiştirdi. Evhadiye Dervişleri
Kayseri 1999, s. 334-336; Ali Kılcı, “Hurufat Ka- arasında birçok ünlü sima vardır.
yıtlarında Develi Vakıfları ve Vakıfdaki Görev- Ahi Evran*, Kirmanî’nin en ünlü talebesi
lilerin Ücretleri”, Develi, s. 657; Sultan Topçu,
Develi’deki Türk Eserleri, Develi 2007, s. 33- sayılabilir. Bir fütüvvet ehli olan Kirma-
39; Refet Yınanç-Mesut Elibüyük, Kayseri İli nî’nin bu yönü, fütüvveti Anadolu’ya ak-
Tahrir Defterleri, Karahisar, Develi, Zaman- tararak Ahilik* olarak geliştiren talebesi
tı Transkripsiyonu, C.II, Kayseri 2009, s. 555. Ahi Evran’ın şahsında ifadesini buldu.
SULTAN MURAT TOPÇU Şeyh Fahruddin İbrahim b. Şehriyar el-
Irâkî (ö. 1289), Evhadüddin-i Kirmanî*
EVEREKLİOĞLU, CEM ile aynı meşreptendir ve Evhadî dervişle-
Öğretim üyesi, hekim (Kayseri, 1967- ). rinden olup aslen Hemedanlıdır. Daha
Öğrenimine Almanya’da başladı, ortao- sonra bir olay yüzünden Multân’a gidip
kulu ve liseyi Kayseri’de okudu. Ankara orda Şeyh Zekeriyâ-yı Multânî’nin müri-
Üniversitesi Tıp Fakültesinden mezun di oldu.
oldu (1986–1992). Almanya Berlin’de Necmü’d-Dâye, Mirsâdü’l-İbâd adlı
(Hartnackschule) Alman Dili ve Edebiya- meşhur eserin sahibidir ve Moğol istilası
tı üzerine eğitim aldı (1992–1993). Kü- önünden kaçarak Anadolu’ya gelip
tahya’da mecburi hizmetini tamamladı. İ- Sivas’a yerleşmiştir. Şeyh Evhadüddin-i
nönü Üniversitesi Tıp Fakültesi, Turgut Kirmanî ile birçok defalar görüştükten
Özal Tıp Merkezi Göz Hastalıkları Ana- sonra Sivas’ta Evhadiyye tarikatı halifesi
bilim Dalında başladığı ihsasını tamam- oldu.
Cem Evereklioğlu layarak uzman oldu (1998). Aynı Üniver- Şeyh Şemseddin Ömer, Kirmanî’nin