Page 292 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 292
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ EVL / 283 [283]
ka isminin de, üzerindeki köprülerden cuttur. Tekkeler bahsinde uzun uzun dur-
birinden dolayı “Koyun Köprüsü Nehri” duğu Celaleddin-i Rumi Asitanesi (Mev-
olduğunu belirtmiştir. Yine Avrupalı sey- levihane)*, onun Kayseri’ye gelmesinden
yahların aksine Kayseri şehrinin güzelli- birkaç yıl önce yapılmıştır. Yine Battal
ğini sık sık vurgulamaktadır. Dış kale ka- Gazi Tekkesi (camii) ile Koyun Baba ve
pılarını da şu şekilde sıralamıştır; Boyacı Kalenderân (Kalenderhane) tekkelerinin
Kapısı, Kiçi Kapı, Asar Önü Kapısı (Si- Bektaşi tekkeleri olduğunu belirtir. Çeş-
vas Kapısı olsa gerek), Odun Pazarı Ka- meler için de yazdığı Şiremitli Çeşmesi’-
pısı (Yeni Kapı olmalı) ve At Pazarı Kapı- nin “Şiremenli” olması gerekmektedir.
sı (Meydan Kapısı)*. Kığlamaz Sebili de, Kayseri’de vakıf ku-
Mahallelerin isimlerini verdiği bölümde ran ve ailesi Kayseri’de Kığlamazzâde (a-
yazmış olduğu az miktardaki mahalleler ğır, oturaklı) ismi ile anılan Hacı Abdi
o dönemki kayıtlarla bazı farklılıklar gös- Bey’in çeşmesi olmalıdır. Yine Evliya Çe-
termektedir. Şehir ileri gelenlerinin sa- lebi çok dikkatli bir gözlemci olduğunu
raylar arasında Atpazarı Kapısı (Meydan) ortaya koyarak Kayseri sularının şehrin
yakınında bulunduğunu belirttiği Paşa (doğusundan) Kezmüri (Germir) Köyü
Sarayını Kanuni’nin vezirlerinden Gürcü önünden çıkan Kenis (Kinas) Kaynağı’-
Osman Paşa yaptırmış olup bugünkü Vi- ndan geldiğini tespit etmiştir. Kayseri
layet Konağı’nın yerinde idi. Burada ge- hanlarını sayarken yine geldiği tarihlerde
çen Geres Paşa, başka yerlerde “Gürs yakın bir zamanda Hacı Abdi Bey’in*
Paşa” olarak da okunmuştur. Dilaver Pa- yaptırmış olduğu Kığlamazzâde Hanı’nı
şa* Evliya Çelebi’nin Kayseri’ye geldiği da saymıştır ki bu han yıkılmış olup şim-
yıllarda Kayseri mutasarrıfı idi. diki Ulu Camii kuzeyindeki yerinde yeni
Camilerden bahsedilen bölümde Ulu Kılnamaz İş Hanı bulunmaktadır. Gön
Cami (Camikebir)’nin Talib’in oğlu Ebi Hanı, Kapan Hanı harap halde bugün
Muhammed’in camisi olduğu yazılmıştır. mevcuttur. Bedesten ve çarşılar hakkında
Minaresi doğru olarak Niksar’daki Melik bilgi verirken iki bedestenin olduğunu
Gazi Camii minaresine benzetilen camii, (biri yakın zamanda yıkılıp yok olmuş
Danişmendlilerden Emîr Gazi’nin oğlu Selçuklu Eski Bedesteni)* söyleyip çarşı-
Mehmed (Muhammed) Gazi tarafından ları hakkında teferruatlı bilgi verir. Tabii
yaptırılmıştır. Burada yine önemli olarak o devrin çarşılarının planı bugünkünden
Kayseri’de Mimar Sinan yapısı, şimdi yı- farklıdır. Mesela Uzun Çarşı’nın bugün-
kılmış olan Osman Paşa Camii*’nin ismi kü Uzun Çarşı ile alâkası yoktur. Ahali-
verilmiştir. Hunat Camii*’ne Ahund Ha- nin Erciyes’in verdiği hava ile çok uzun
nım Camii demektedir. Burada bahsedi- yaşadığını mübalağa ile belirtir. Selçuklu
len ince uzun minareli Ulvan Camii’ni Yalnız Göz (Tekgöz) Köprüsü’nü herhal-
bilmemekteyiz. Yeni Camii olarak bah- de kitabesine göre Selçuklu Süleymanşah
settiği Kurşunlu Camii Mimar Sinan ya- döneminde yapıldığı halde, bunun Os-
pısı olup yanında Dilaver Paşa Sarayı’nın manlı Sultan Süleyman olduğunu zan-
olduğunu söylemektedir ki bu camiden netmiş ve mimarının da Mimar Sinan ol-
kuzeye doğru olan mahalle Dilaver Paşa duğunu ilave ederek, Bosna’daki Mostar
Mahallesi’dir ve burada bir de şimdi yok Köprüsü’ne benzediğini belirtmiştir. Ha-
olmuş Dilaver Paşa Camii bulunmakta mamları anlatırken kale içinde biri yeni
idi. Demek ki mahallesinde sarayı da var- olmak üzere iki kadı hamamından bahse-
dı. Gönül ve Akkaş Çorbacı camileri der. Bunlardan biri kale haricinde Gülük
sonradan hangi isimle anılmaya başla- Hamamı olarak bilinen (şimdi harap hal-
mıştır bilemiyoruz. Medreseleri anlatır- de) Eski Kadı Hamamı olmalıdır. Yine
ken Sultan “Erbiya Medresesi”, eski bas- şimdi yıkılmış, Katıroğlu Camii karşısın-
kılarda da “Eziba” olarak okunmuştur. da bulunan Gürcü Hamamı*’nı da zikret-
Bu ismin “Eretna” olması gerekmektedir. miştir. Danişmendli Melikesi zannettiği
Bu medrese “Köşk” ismi ile halen mev- Selçuklu Handi (Hunat, Huand, Mahpe-