Page 292 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 292

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           EVL / 283 [283]


           ka  isminin  de,  üzerindeki  köprülerden   cuttur. Tekkeler bahsinde uzun uzun dur-
           birinden dolayı “Koyun Köprüsü Nehri”   duğu Celaleddin-i Rumi Asitanesi (Mev-
           olduğunu belirtmiştir. Yine Avrupalı sey-  levihane)*, onun Kayseri’ye gelmesinden
           yahların aksine Kayseri şehrinin güzelli-  birkaç  yıl  önce  yapılmıştır.  Yine  Battal
           ğini sık sık vurgulamaktadır. Dış kale ka-  Gazi Tekkesi (camii) ile Koyun Baba ve
           pılarını da şu şekilde sıralamıştır; Boyacı   Kalenderân (Kalenderhane) tekkelerinin
           Kapısı, Kiçi Kapı, Asar Önü Kapısı (Si-  Bektaşi tekkeleri olduğunu belirtir. Çeş-
           vas Kapısı olsa gerek), Odun Pazarı Ka-  meler için de yazdığı Şiremitli Çeşmesi’-
           pısı (Yeni Kapı olmalı) ve At Pazarı Kapı-  nin  “Şiremenli”  olması  gerekmektedir.
           sı (Meydan Kapısı)*.                Kığlamaz Sebili de, Kayseri’de vakıf ku-
           Mahallelerin isimlerini verdiği bölümde   ran ve ailesi Kayseri’de Kığlamazzâde (a-
           yazmış olduğu az miktardaki mahalleler   ğır,  oturaklı)  ismi  ile  anılan  Hacı  Abdi
           o dönemki kayıtlarla bazı farklılıklar gös-  Bey’in çeşmesi olmalıdır. Yine Evliya Çe-
           termektedir.  Şehir  ileri  gelenlerinin  sa-  lebi çok dikkatli bir gözlemci olduğunu
           raylar arasında Atpazarı Kapısı (Meydan)   ortaya  koyarak  Kayseri  sularının  şehrin
           yakınında  bulunduğunu  belirttiği  Paşa   (doğusundan)  Kezmüri  (Germir)  Köyü
           Sarayını Kanuni’nin vezirlerinden Gürcü   önünden çıkan Kenis (Kinas) Kaynağı’-
           Osman Paşa yaptırmış olup bugünkü Vi-  ndan  geldiğini  tespit  etmiştir.  Kayseri
           layet Konağı’nın yerinde idi. Burada ge-  hanlarını sayarken yine geldiği tarihlerde
           çen  Geres  Paşa,  başka  yerlerde  “Gürs   yakın  bir  zamanda  Hacı  Abdi  Bey’in*
           Paşa” olarak da okunmuştur. Dilaver Pa-  yaptırmış  olduğu  Kığlamazzâde  Hanı’nı
           şa*  Evliya  Çelebi’nin  Kayseri’ye  geldiği   da saymıştır ki bu han yıkılmış olup şim-
           yıllarda Kayseri mutasarrıfı idi.   diki Ulu Camii kuzeyindeki yerinde yeni
           Camilerden  bahsedilen  bölümde  Ulu   Kılnamaz  İş  Hanı  bulunmaktadır.  Gön
           Cami  (Camikebir)’nin  Talib’in  oğlu  Ebi   Hanı,  Kapan  Hanı  harap  halde  bugün
           Muhammed’in camisi olduğu yazılmıştır.   mevcuttur. Bedesten ve çarşılar hakkında
           Minaresi doğru olarak Niksar’daki Melik   bilgi  verirken  iki  bedestenin  olduğunu
           Gazi Camii minaresine benzetilen camii,   (biri  yakın  zamanda  yıkılıp  yok  olmuş
           Danişmendlilerden  Emîr  Gazi’nin  oğlu   Selçuklu Eski Bedesteni)* söyleyip çarşı-
           Mehmed  (Muhammed)  Gazi  tarafından   ları hakkında teferruatlı bilgi verir. Tabii
           yaptırılmıştır. Burada yine önemli olarak   o devrin çarşılarının planı bugünkünden
           Kayseri’de Mimar Sinan yapısı, şimdi yı-  farklıdır. Mesela Uzun Çarşı’nın bugün-
           kılmış olan Osman Paşa Camii*’nin ismi   kü Uzun Çarşı ile alâkası yoktur. Ahali-
           verilmiştir. Hunat Camii*’ne Ahund Ha-  nin Erciyes’in verdiği hava ile çok uzun
           nım Camii demektedir. Burada bahsedi-  yaşadığını mübalağa ile belirtir. Selçuklu
           len  ince  uzun  minareli  Ulvan  Camii’ni   Yalnız Göz (Tekgöz) Köprüsü’nü herhal-
           bilmemekteyiz.  Yeni  Camii  olarak  bah-  de kitabesine göre Selçuklu Süleymanşah
           settiği Kurşunlu Camii Mimar Sinan ya-  döneminde  yapıldığı  halde,  bunun  Os-
           pısı olup yanında Dilaver Paşa Sarayı’nın   manlı  Sultan  Süleyman  olduğunu  zan-
           olduğunu  söylemektedir  ki  bu  camiden   netmiş ve mimarının da Mimar Sinan ol-
           kuzeye doğru olan mahalle Dilaver Paşa   duğunu ilave ederek, Bosna’daki Mostar
           Mahallesi’dir ve burada bir de şimdi yok   Köprüsü’ne benzediğini belirtmiştir. Ha-
           olmuş  Dilaver  Paşa  Camii  bulunmakta   mamları anlatırken kale içinde biri yeni
           idi. Demek ki mahallesinde sarayı da var-  olmak üzere iki kadı hamamından bahse-
           dı.  Gönül  ve  Akkaş  Çorbacı  camileri   der. Bunlardan biri kale haricinde Gülük
           sonradan  hangi  isimle  anılmaya  başla-  Hamamı olarak bilinen (şimdi harap hal-
           mıştır  bilemiyoruz.  Medreseleri  anlatır-  de)  Eski  Kadı  Hamamı  olmalıdır.  Yine
           ken Sultan “Erbiya Medresesi”, eski bas-  şimdi yıkılmış, Katıroğlu Camii karşısın-
           kılarda  da  “Eziba”  olarak  okunmuştur.   da bulunan Gürcü Hamamı*’nı da zikret-
           Bu ismin “Eretna” olması gerekmektedir.   miştir.  Danişmendli  Melikesi  zannettiği
           Bu medrese “Köşk” ismi ile halen mev-  Selçuklu Handi (Hunat, Huand, Mahpe-
   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297