Page 387 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 387

[858] 378 / GİY                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                                                         isimlerine rastlanmaktadır:
                                                                         “Kırmızı sim düğmeli ağa nimteni (min-
                                                                         tan), fıstıkî mercan düğmeli ağa nimteni,
                                                                         mavi salcı nimteni, kırmızı şal, mor şal,
                                                                         zümrüdî şal, beyaz fes, fıstıkî sim (gümüş)
                                                                         şeritli salcı nimteni, çuha piyade şalvarı,
                                                                         hurç heybesi, kırmızı çuhaya kaplı nâfe,
                                                                         kantuş kürk, karabina, mavi çuhaya kaplı
                                                                         kürk  ile  demir  koparan,  mavi  mercan
                                                                         düğmeli  bağar  yeleği,  mavi  çuha  şalvar,
                                                                         atlı şalvarı.”
                                                                         Bu belge XVIII. yüzyıl Kayseri’sinde kul-
                                                                         lanılan giysiler ve giyim kuşamda tercih
                                                                         edilen  renkler  konusunda  ilgi  çekici
                                                                         ipuçları barındırmaktadır.
                                                                         Cumhuriyet  kurulduktan  sonra  belli  bir
                                                                         döneme kadar -özellikle Kayseri merkez-
                                                                         de- erkeklerde, başta daha çok sivri kalıp
                                                                         fes ve üzerine sarılan sarıkla birlikte, üst
                                   Şakir Sungar’ın eşi Saadet Hanım’ın   giyimde göynek, yelek ve ceket, ayakta ise
                                   kıyafeti-1929 (B. Akbaş Arşivi)       kısa  beyikli  şalvar  ve  camız  gönünden
                                                                         yapılma çarık giyilmeye devam edilmiş-
                                    nin  Seyahatnâme’sinde  de  görmekteyiz.   tir. Kadınların dışarı giyiminde ise daha
                                    O,  “Evvelâ  şehir  ayanı  tamamen  saya   çok siyah-beyaz veya lacivert-beyaz renk-
                                    çuka ile samur, zerdeva, tilki boğazı, na-  li makarna çar ile sade siyah renkli çarlar
                                    fesî ve sincap kürk giyip, atlas kaftan gi-  kullanılmakta idi. Özellikle makarna çar
                                    yerler. Orta hâlli olanları iskerled ve Lon-  veya bürümcük çar da denilen çar, Cum-
                                    dura çuka ve boğası kaftan giyerler. Ka-  huriyetten sonra da uzun yıllar giyilmeye
                                    dınları sivri takke giyip üzerine izar (çar)   devam edilmiştir. Gayrimüslim ahalinin
                                    bürünürler.”  diyerek  konu  hakkında  bi-  giyim-kuşamı da bütün Anadolu’da oldu-
                                    rinci  elden  bir  tanıklıkta  bulunmuştur.   ğu gibi Kayseri’de de Müslüman ahalinin
                                    Ayrıca Ahmed Nazif Efendi*’nin Mir’at-ı   giyimi ile benzerlik arz etmekteydi.
                                    Kayseriyye’sinde  yöremizin  giyim  kuşa-  Aynı zamanda insanlar içlerinde bulun-
                                    mıyla ilgili güzel bir örneğe; ayrıntılı bir   dukları  durumlarını  da  (özellikle  iş  du-
                                    sayım  döküme  rastlamaktayız.  Belgeye   rumlarını),  giyim  kuşama  yansıtmıştır.
                                    göre Cebeci Bayraktarı Sarımsaklı (Bün-  Kadınlarımızın iş görürken önlük, arkalı
                                    yan) Ahmed Ağa adının karıştığı Patrona   veya elbiselerinin kollarının kirlenmeme-
                                    Halil  Ayaklanması  sonucu  İstanbul’dan   si  için  kolçak  takmaları,  iş  durumunun
                                    soruşturma için gelen memurlar, kendi-
                                    sini bulamayınca mallarını zapt edip bir   giysilere  yansımasıdır.  Bu  tür  giyim  Pı-
                                    listesini çıkartmışlardır. Açık artırma ile   narbaşı*  ve  Sarız*  Avşarlarında  sıklıkla
                                    satışa sunulan bu mallar arasında şu giysi   görülmektedir. Bu duruma bir örnek de
                                                                         hayvancılıkla uğraşanların, keçe - yamçı
                                                                         (ata  binerken  soğuktan  korumak  için)
                                                                         giymeleridir. İncesu’ya yerleşen halkımı-
                                                                         zın kadınları o yörenin şartlarına uygun
                                                                         “peyikleri” çok geniş şalvarlar giyinmek-
                                                                         teydiler.
                                                                         Kaynakça:Günümüz Türkçesiyle Evliya Çelebi
                                                                         Seyahatnâmesi,  (hzl  Seyit  Ali  Kahraman-Yücel
                                                                         Dağlı), YKB Yay., İstanbul 1999, C.3, 1.Kitap, s.
         1960’lı yıllarda sokak kıyafetleri                              241; A. Nazif , Mir’at  ( Palamutoğlu), s.147–148.
   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392