Page 58 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 58

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                            DÖR / 49 [529]


           ortada bir palmet ve iki yanında birbirle-  nın kapısı bulunmamaktadır. Ancak bazı
           rine ters olarak yönelmiş iki aslan motifi   araştırmacılar,  giriş  kapısının  onarımlar
           görülür.  Bu  motiflerin  de  üzerinde  pal-  sırasında kapatıldığını ileri sürmektedir-
           metlerle  çevrilmiş  bir  bordür  içerisine   ler.  Ayrıca  cenazeliğe  ziyaretgâh  katın-
           yerleştirilmiş boş mermer kitabe panosu   dan girildiği ileri sürülmekteyse de döşe-
           bulunmaktadır.                      mede buna ait herhangi bir iz bulunma-
           Sanduka katına girişin, sağ ve solunda ve   maktadır
           bu kenarlara da bitişik diğer iki kenarda   Kaynakça:  A.  Nazif  ,  Mir`ât  (Palamutoğlu);
           bulunan,  kare  panolar  dikkat  çekicidir.   Mahmut Akok, Kayseri’de Dört Mezar Anıtı,
           Kare panoların ortaları birer delik açıla-  TED., S. XII, Ankara, 1969, s. 17-52; Coşkun Alp-
           rak, kabara gibi kabarık olarak yapılmış-  tekin,  “Selçuklular  Döneminde  Kayseri”,  I.
                                               Kayseri Kültür ve Sanat Haftası Konuşmaları
           tır. Girişin sağında bulunan ilk yüzeydeki   ve  Tebliğleri  (7-13  Nisan  1987),  Kayseri  1987,
           bu  panonun  üzerinde  kısa  bir  süsleme   s.16-18; M. O. Arık, “Erken Devir Anadolu Türk
           kuşağı, devamında yayvan bir kap şeklin-  Mimarisinde Türbe Biçimleri”, Anadolu (Ana-
           deki  yarım  küreden  yukarı  doğru  çıkan   tolia), S. XI, 1967, Ankara, 1969, s. 57-100 (101-
           hayat ağacı motifi ve panonun üst köşele-  119 ing.); H. Crane, “Notes on Saldjuq Architec-
           rinde ise yine zıt yönlere bakan ne oldu-  tural Patronage in Thirteenth Century Anatolia”,
           ğu tam olarak bilinmeyen figürlü süsleme   Journal of the Economic and Social History
                                               of the Orient, XXXVI,/1 (1993), s. 1-57;
           kuşakları görülmektedir. Devamındaki i-  Erkiletlioğlu,  K T ; Albert Gabriel, Monuments
           kinci yüzeye de ortasında bir kabara bu-  Turcs d Anatolia, C. I, Paris, 1931; Albert Gabri-
           lunan kare bir pano yerleştirilmiştir. Pa-  el,  Kayseri  Türk  Anıtları,  (Çev.  Akif  Tütenk),
           nonun üzerinde, geometrik örgü motifle-  Ankara, 1954; Haluk Karamağaralı,   Döner Kümbet plan ve kesit
           rinin şekillendirdiği, uzun dikdörtgen pa-  “Erzurum’daki  Hatuniye  Medresesi’nin  Tarihi   (çizim: A. Gabriel)
           nolar görülmektedir.  Girişin solundaki i-  ve Banisi Hakkında Mülâhazalar”, Selçuklu A-
                                               raştırmaları Dergisi, S. 3, Ankara 1971, s.209-
           kinci kenar da aynı şekilde düzenlenmiş-  247;  A.  Çakmakoğlu  Kuru,  Fetihten  Osmanlı
           tir. Ancak sol taraftaki ilk kenar diğerin-  Dönemine Kadar Kayseri’de Türk Devri Mi-
           den farklıdır. Bu kenarında alt tarafında   marisi,  Ankara,  1998;  Hakkı  Önkal,  Anadolu
           kare bir süsleme panosu, küçük bir süsle-  Selçuklu Türbeleri, Ankara, 1996; Metin Sözen,
           me kuşağı ve hemen üzerinde yayvan bir   ve Diğerleri, Türk Mimarisinin Gelişimi ve Mi-
           kap  şeklindeki  yarım  küreden  yukarı   mar Sinan, İstanbul, 1976;O. C. Tuncer, Ana-
                                               dolu Kümbetleri, C. I, C. III, Ankara, 1986; Ali
           doğru çıkan hayat ağacı motifi ile köşe-  Yeğen,  Kayseri’de  Tarihi  Eserler,  Kayseri,
           lerde figürlü süsleme dikkati çeker.   1993.
           Gövdede doğu ve batıya bakan pencere-                   OSMAN ERAVŞAR
           lerin  dışından  kalan  diğer  beş  yüzeyde
           birbirleriyle benzer özellikler taşıyan ge-  DÖRT AYAK TÜRBE
           ometrik süslemelerin oluşturduğu pano-  Kayseri  merkezde,  Battalaltı  Mahallesi’-
           lar  yerleştirilmiştir.  Doğudaki  pencere-  nde bulunan türbenin kimin için yapıldı-
           nin güneyindeki kenarda doğrudan kaide   ğı,  mimarı  ve  yapım  tarihi  kesin  olarak
           üzerinde daha oval bir kapta köklerinin   bilinmemektedir. Üslup özelliklerine gö-
           toplayan hayat ağacı motifi, kabın iki ya-  re XIV. yüzyıl ortalarına tarihlenir. Tamir-
           nında karşılıklı iki aslan ve ağacın üzerin-  lerle günümüzdeki şeklini almıştır.
           de de bir hayvan kabartması izlenmekte-  Kesme taştan inşa edilen türbe, tek katlı,
           dir.                                kuzey-güney  yönünde  uzanan  15.75  x
           Kümbetin ziyaretgâh katı içeride dairevi   7.05  m  boyutlarında  dikdörtgen  planlı-
           planlıdır. İçeride herhangi bir mezar san-  dır. Bir eyvan ile bitişiğinde bir baldaken
           dukası bulunmamaktadır. Üst örtü içeri-  olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır.
           den  kubbe  ile  örtülüdür.  Kubbe  beden   Yapı duvarlarını üstte profilli saçak do-
           duvarlarına  konsollarla  oturmaktadır.   laşmaktadır.  Güney  cephesinde  yüksek
           Girişin  karşısında  yer  alan  yarım  sekiz-  tutulan kalkan duvarı ortasına bir taç ka-
           gen  planlı  mihrabın  etrafını,  geometrik   pı, yan duvarlarına ise birer pencere yer-
           motiflerden oluşan bir bordür kuşatır.    leştirilmiştir.  Eyvan  şeklindeki  yapı  ku-
           Kaidenin olmasına karşın, cenazelik katı-  zeyden  baldakene  bağlanmaktadır.  Taç
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63