Page 317 - kayseri-medeniyetlerin-besigi
P. 317
tariHi eserler | kÖşk meDrese kümBeti
hIstorIcal artIfacts | KöşK madrasah tomB 317
Ahmed Nazif Efendi, “Kayseri Tarihi”nde, yapının Evhadüddin–i Ahmed Nazif Effendi states in the “History of Kayseri” that the agricul-
Kîrmânî sûfîleri için 1339’da Hangâh (hânikâh) olarak yapıldığını, tural land in front of the building was built in 1339 for the Evhadüddin–i
önündeki tarım arazisinin Hangâhın vakfı olduğunu belirtir. Kîrmânî sûfîs as the hanghāh (hānikāh).
Köşk Medrese, Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından tescili yapıl- Köşk Madrasah was registered by the General Directorate of Foun-
mış, korunması gereken anıt olduğuna dair karar verilmiş, aralıklarla dations and it was decided that it should be a monument to be preserved
tamiri yapılmış, 1987–1988 yılı onarımından sonra imaret olarak kul- and it was repaired with intervals and after 1987–1988 year it was used
lanılmaya başlanmıştır. as almshouse.
Anadolu’da inşa edilen yapı planları incelendiğinde, bu yapıların When the building plans built in Anatolia are examined, it is seen
tarikatın ibadet ve yaşayış biçimi ile kurulduğu yere bağlı olarak uygun that these buildings are constructed in accordance with the way of life
bir planda inşa edildikleri görülmektedir. of the cult and the place where it is founded.
Yapı kuzeydeki iki katlı dikdörtgen odalar ile kare planlı revaklı The building consists of two rectangular rooms in the north and a
avludan oluşmaktadır. Avlu ortasında sekizgen planlı türbe yer alır. courtyard with a square plan. The courtyard is a mausoleum with an
Revaklar çapraz eksenlerde kırılarak, sekizgene dönmüş ve bu kısım- octagonal plan in the middle. The porches were broken on the cross axes
larda eyvan tarzında farklı revak birimleri oluşturulmuştur. Yapıda and different portico units were formed in these episodes. Orientation
yönlendirme, ortadaki türbeye doğrudur. of the construction is through the tomb in the middle.
Yapıyı yaptıran Eretna Bey’in Uygur Türklerinden olması da, Orta The fact that Eretna Bey, the builder, is one of the Uighur Turks is also
Asya geleneklerinin yapıda etkili olmasının bir nedenidir. a reason for the influence of Central Asian traditions.
Köşk Hangâhı; planı ile Anadolu’da bilinen tek hangâh örneğidir. Köşk is the only known hangâh in Anatolia with the Hangah plan. The
Gerek plan, gerekse işlevsellik açısından en yakın benzer örneği, Develi plan, similar in terms of functionality, is the Sheik Hadji Ibrahim Tekkesi,
ilçesi Havadan köyündeki, Fatih dönemi vakıf kayıtlarında geçen Şeyh which is included in the foundation records of the Fatih period in the
Hacı İbrahim Tekkesi’dir. village of Havadan Village of Develi.
Köşk Hangâhı’nda avlu ortasında bulunan kümbet üzerinde kitabe In Köşk Hangah there is no inscription on the tomb in the middle of
bulunmamaktadır. Halil Ethem “Kayseri Şehri” adlı kitabında, Kayseri the courtyard. Halil Ethem states in his book “City of Kayseri” that Kayseri
Mutasarrıfı tarafından türbenin ve lahitlerin kendi ikametgâhında official had disassembled the tomb and stones in order to have a pool at
havuz yaptırmak için söküldüğünü, ancak Ahmed Nazif Efendi’nin his residence, but that Ahmed Nazif Effendi copied these writings on the
bu kitabeleri sökülmeden önce kopya ettiğini ve kendisinin de Ahmed monuments before they were dismantled and that he also received these
Nazif Efendi’den bu kopyaları aldığını ifade etmektedir. Ahmed Nazif copies from Ahmad Nazif Effendi. It is learned from the replica of Ahmed
Efendi’nin aldığı kopyadan, türbenin H.739/M.1339 yılında Alaeddin Nazif Effendi that the tomb was built for Suli Hatun, wife of Alaeddin
Eretna Bey’in eşi Suli Hatun için yaptırıldığı öğrenilmektedir. Eretna Bey in H.739 / M.1339.
Türbede medfun olanların; Suli Paşa Hatun, Alaeddin Eretna, Suli Pasha Hatun, Alaeddin the sons of Eretna are known in historical
oğulları Gıyaseddin Mehmed ve onun oğlu Alaeddin Ali oldukları tarihi records as Gıyaseddin Mehmed and his son Alaeddin Ali. It is reported
kayıtlarda yer almaktadır. Medresenin 1339’dan çok önce var olduğu that the Madrasah existed long before 1339, and the teacher of Ahi Evran,
ve Ahi Evran’ın hocası Evhadüddin–i Kîrmânî’nin burada 23 sene ders Evhaduddin Kirmani, taught here for 23 years.
verdiği rivayet edilir. Suli Pasha Hatun is known as the first female governor in Turkish
Suli Paşa Hatun, Türk tarihinde ilk kadın vali olarak anılmakta- history. Alaeddin Eretna Bey made the center Sivas and Suli Hatun, his
dır. Alaeddin Eretna Bey, beyliğinin merkezini Sivas yapmış eşi Suli wife, ruled the city of Kayseri on behalf of his husband. İbn Batuta writes
Hatun’da Kayseri’de kendi adına şehri idare etmiştir. İbni Batuta, Suli that Suli Pasha Hatun is called “Aga”.
Paşa Hatun’a “Ağa” dendiğini yazar. Suli Pasha Hatun served as a governor in Kayseri for ten years and
Suli Paşa Hatun; Kayseri’de “10 yıl kadar valilik yapmış, Ahiliğin has been effective in the organization of Ahi as much as Evhaddüddin
teşkilatlanmasında Evhaddüddin–i Kîrmânî’nin kızı ve Ahi Evran’ın Kîrmânî’s daughter and Ahi Evran’s wife Fatma Bacı, arranged the business
hanımı Fatma Bacı kadar etkili olmuş, ticaretle uğraşan esnafın işlerini of merchants.
düzene koymuştur.