Page 317 - kayseri-medeniyetlerin-besigi
P. 317

tariHi eserler | kÖşk meDrese kümBeti
                                                                                                            hIstorIcal artIfacts | KöşK madrasah tomB  317



                   Ahmed Nazif Efendi, “Kayseri Tarihi”nde, yapının Evhadüddin–i          Ahmed Nazif Effendi states in the “History of Kayseri” that the agricul-
               Kîrmânî sûfîleri için 1339’da Hangâh (hânikâh) olarak yapıldığını,     tural land in front of the building was built in 1339 for the Evhadüddin–i
               önündeki tarım arazisinin Hangâhın vakfı olduğunu belirtir.            Kîrmânî sûfîs as the hanghāh (hānikāh).
                   Köşk Medrese, Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından tescili yapıl-       Köşk Madrasah was registered by the General Directorate of Foun-
               mış, korunması gereken anıt olduğuna dair karar verilmiş, aralıklarla   dations and it was decided that it should be a monument to be preserved
               tamiri yapılmış, 1987–1988 yılı onarımından sonra imaret olarak kul-   and it was repaired with intervals and after 1987–1988 year it was used
               lanılmaya başlanmıştır.                                                as almshouse.
                   Anadolu’da inşa edilen yapı planları incelendiğinde, bu yapıların      When the building plans built in Anatolia are examined, it is seen
               tarikatın ibadet ve yaşayış biçimi ile kurulduğu yere bağlı olarak uygun   that these buildings are constructed in accordance with the way of life
               bir planda inşa edildikleri görülmektedir.                             of the cult and the place where it is founded.
                   Yapı kuzeydeki iki katlı dikdörtgen odalar ile kare planlı revaklı     The building consists of two rectangular rooms in the north and a
               avludan oluşmaktadır. Avlu ortasında sekizgen planlı türbe yer alır.   courtyard with a square plan. The courtyard is a mausoleum with an
               Revaklar çapraz eksenlerde kırılarak, sekizgene dönmüş ve bu kısım-    octagonal plan in the middle. The porches were broken on the cross axes
               larda eyvan tarzında farklı revak birimleri oluşturulmuştur. Yapıda    and different portico units were formed in these episodes. Orientation
               yönlendirme, ortadaki türbeye doğrudur.                                of the construction is through the tomb in the middle.
                   Yapıyı yaptıran Eretna Bey’in Uygur Türklerinden olması da, Orta       The fact that Eretna Bey, the builder, is one of the Uighur Turks is also
               Asya geleneklerinin yapıda etkili olmasının bir nedenidir.             a reason for the influence of Central Asian traditions.
                   Köşk Hangâhı; planı ile Anadolu’da bilinen tek hangâh örneğidir.       Köşk is the only known hangâh in Anatolia with the Hangah plan. The
               Gerek plan, gerekse işlevsellik açısından en yakın benzer örneği, Develi   plan, similar in terms of functionality, is the Sheik Hadji Ibrahim Tekkesi,
               ilçesi Havadan köyündeki, Fatih dönemi vakıf kayıtlarında geçen Şeyh   which is included in the foundation records of the Fatih period in the
               Hacı İbrahim Tekkesi’dir.                                              village of Havadan Village of Develi.
                   Köşk Hangâhı’nda avlu ortasında bulunan kümbet üzerinde kitabe         In Köşk Hangah there is no inscription on the tomb in the middle of
               bulunmamaktadır. Halil Ethem “Kayseri Şehri” adlı kitabında, Kayseri   the courtyard. Halil Ethem states in his book “City of Kayseri” that Kayseri
               Mutasarrıfı tarafından türbenin ve lahitlerin kendi ikametgâhında      official had disassembled the tomb and stones in order to have a pool at
               havuz yaptırmak için söküldüğünü, ancak Ahmed Nazif Efendi’nin         his residence, but that Ahmed Nazif Effendi copied these writings on the
               bu kitabeleri sökülmeden önce kopya ettiğini ve kendisinin de Ahmed    monuments before they were dismantled and that he also received these
               Nazif Efendi’den bu kopyaları aldığını ifade etmektedir. Ahmed Nazif   copies from Ahmad Nazif Effendi. It is learned from the replica of Ahmed
               Efendi’nin aldığı kopyadan, türbenin H.739/M.1339 yılında Alaeddin     Nazif Effendi that the tomb was built for Suli Hatun, wife of Alaeddin
               Eretna Bey’in eşi Suli Hatun için yaptırıldığı öğrenilmektedir.        Eretna Bey in H.739 / M.1339.
                   Türbede medfun olanların; Suli Paşa Hatun, Alaeddin Eretna,            Suli Pasha Hatun, Alaeddin the sons of Eretna are known in historical
               oğulları Gıyaseddin Mehmed ve onun oğlu Alaeddin Ali oldukları tarihi   records as Gıyaseddin Mehmed and his son Alaeddin Ali. It is reported
               kayıtlarda yer almaktadır. Medresenin 1339’dan çok önce var olduğu     that the Madrasah existed long before 1339, and the teacher of Ahi Evran,
               ve Ahi Evran’ın hocası Evhadüddin–i Kîrmânî’nin burada 23 sene ders    Evhaduddin Kirmani, taught here for 23 years.
               verdiği rivayet edilir.                                                    Suli Pasha Hatun is known as the first female governor in Turkish
                   Suli Paşa Hatun, Türk tarihinde ilk kadın vali olarak anılmakta-   history. Alaeddin Eretna Bey made the center Sivas and Suli Hatun, his
               dır. Alaeddin Eretna Bey, beyliğinin merkezini Sivas yapmış eşi Suli   wife, ruled the city of Kayseri on behalf of his husband. İbn Batuta writes
               Hatun’da Kayseri’de kendi adına şehri idare etmiştir. İbni Batuta, Suli   that Suli Pasha Hatun is called “Aga”.
               Paşa Hatun’a “Ağa” dendiğini yazar.                                        Suli Pasha Hatun served as a governor in Kayseri for ten years and
                   Suli Paşa Hatun; Kayseri’de “10 yıl kadar valilik yapmış, Ahiliğin   has been effective in the organization of Ahi as much as Evhaddüddin
               teşkilatlanmasında Evhaddüddin–i Kîrmânî’nin kızı ve Ahi Evran’ın      Kîrmânî’s daughter and Ahi Evran’s wife Fatma Bacı, arranged the business
               hanımı Fatma Bacı kadar etkili olmuş, ticaretle uğraşan esnafın işlerini   of merchants.
               düzene koymuştur.
   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322