Page 60 - kayseri-medeniyetlerin-besigi
P. 60
KAYSERİ | MEDENİYETLERİN BEŞİĞİ
60
KAYSERI | CRADLE OF CIVILIZATION
Türklerin fethinden önce Anadolu’yu “Thema”lara bölmüş olan did not give his annual tax, Abbasid Caliph Harun Raşid came to Anatolia
Bizans; Kayseri ve çevresini “Kharsianan Teması” olarak adlandırmıştır. with a large army and captured the surroundings of Kayseri. These lands,
Kayseri’nin yerli halkı Rumlar iken Bizans, Doğu Anadolu’daki which were connected by the Caliph to the Abbasids, remained in the
küçük Ermeni krallıklarını XI. yüzyıl başlarında Fırat bölgesi, Sivas, Abbasids for 160 years until they were seized by the Byzantine Emperor
Kayseri havalisine naklederek bölgenin demografik yapısını değiş- Phokas in 968.
tirmiştir. Kayseri’nin Müslüman Türklerin eline geçmesinden evvel Byzantine, which had divided Anatolia to “Themes” before the conquest
bölgede var olan diğer bir etnik grup da Hristiyan Türkler’di. XVI. of Turks; Kayseri and its surroundings was called as “Kharsianan Theme”.
Asır Osmanlı Kayseri mahkeme sicillerinde çok az kısmı Müslüman- While the locals of Kayseri were Greeks, the Byzantines changed
lığa geçmiş oldukları görülen ve hem de içlerinde Karakeçili Boyu’na to demographical structure of the region moving the small Armenian
mensup oldukları açıkça kaydedilmiş olan Hristiyan Türklerin, Bizans Kingdoms in Eastern Anatolia to Sivas and Kayseri at the beginning of
zamanında Balkanlar’dan ve güneyden Anadolu’ya nakledilmiş ve the tenth century. Another ethnic group that existed in the region before
Ortodoks veya Ermeni Kilisesi’ne intisap ettiklerinden dolayı Rum ve Kayseri was captured by the Muslim Turks was the Christian Turks. It is a
Ermeni adını almış olan Hristiyan Türkler olduğu kesindir. Karakeçilili fact that the Christian Turks, who were seen to have been Muslim in 16
th
Hristiyanların, bu Peçenek kalıntısından olmaları ihtimal dahilindedir. century Ottoman Kayseri court records and who were clearly recorded
“İslam ordularıyla savaşmak veya başka çeşitli sebeplerle Kapadokya as belonging to the Karakeçili family, were Christian Turks who had been
ve Toros geçitlerine önemli yoğunlukta Hristiyan ve Şamani diye bilinen transferred to Anatolia during the Byzantine period and who had taken
Türkler yerleştirilmişlerdir. Nitekim 946 senesinde Tarsus’a Müslüman over the Armenian names because of being members of Orthodox or
ve Hristiyan esirlerin değişimini yapmak üzere gelen Abbasi halifesinin Armenian church. It is probable that the Karakeçilian Christians are from
elçisi, Rum kumandanın yanına gittiğinde onun maiyetini teşkil eden this Pecheneg remains.
askerler arasında Hazar ve Fergana Türkleri’ni görmüştür. Bunlar daha “In order to fight against the Islamic armies or for various other rea-
evvelki yıllarda, Bizans tarafından ücret mukabilinde Bizans ordusuna sons, the Cappadocia and Taurus passages were placed with Turks known
alınmışlar ve Kapadokya bölgesine yerleştirilmişlerdir. 947 senesinde as Christian and Shamani in. As a matter of fact, when the embassy of the
Seyfüddevle ile Bardos arasında yapılan savaşta, Rum generalinin Abbasid Caliphate, who came to Tarsus to change the Muslim and Chris-
yanında önemli sayıda ücretli Bulgar Türkleri görülmektedir. 1048 tian prisoners in 946, went to the Greek Cypriot side, he saw the Caspian
yılında Peçenek Türkleri, Bizanslılar tarafından Anadolu’ya Müslüman and Fergana Turks among the soldiers who served him. These were taken
Türklerle savaşmak üzere geçirilmişlerdir. Kayseri’de Rum ve Ermeni from the Byzantine army in the previous years by the Byzantines and
nüfusun yanında Müslüman olmayıp, Ortodoks ve Ermeni Kilisesi’ne placed in the Cappadocia area. In the battle between Seyfüddevle and
geçen bu Türkler, Rum ve Ermeni isimlerini taşıyarak günümüze kadar Bardos in 947, a significant number of paid Bulgarian Turks are seen beside
gelmişlerdir. the Greek general. In 1048, Pecheneg Turks were passed by Byzantines
to fight Anatolian Muslim Turks. In Kayseri, these Turks who were not
KAYSERI’NIN TÜRKLER TARAFINDAN FETHI Muslim besides the Greek and Armenian population, and who went to
Kayseri daha Halife Mu’tasım zamanında Afşin adlı bir Türk komu- the Orthodox and Armenian churches, carried the names of the Greeks
tan tarafından kuşatılmış ancak alınamamıştır. Kayseri’nin Türkler and Armenians and came up to the present day
tarafından iskanı, Selçuklular zamanında Türklerin büyük gruplar
halinde Anadolu’ya gelmelerinin ilk zamanlarına rastlar. CONQUEST OF KAYSERI BY TURKS
Selçuklu Devleti’nin kurulmasından sonra Türkmenler, gruplar Kayseri was besieged by a Turkish commander named Afşin at the
halinde gelerek Kızılırmak, Yeşilırmak havzası arasında fetih hareketle- time of Caliph Mu'tasim but was not taken. The entry of Kayseri into
rine giriştiler. Sultan Alparslan’ın Kars ve Ani’yi fethetmesinden sonra the Turkish sovereignty ran into the early times of the Turks coming to
Anadolu’ya gelen Türkmen gruplarının başında bulunan ve Anadolu’da Anatolia in large groups during the Seljuk period.
yaptığı fetihlerle meşhur olan Afşin Bey, Gümüştegin’i öldürdükten After the establishment of the Seljuk State, the Turkmens came in
sonra Alparslan’ın kendisini cezalandırmasından korktuğu için, Ana- groups to engage in the conquest movements between the Kızılırmak
dolu’da harekâta başlamıştır. Afşin Bey, Malatya civarında büyük bir and the Yesillırmak basins. After the conquest of Kars and Ari by Sultan
Bizans ordusunu mağlup ettikten sonra, 1067’de Kızılırmak vadisini Alparslan, Afşin Bey, who is at the head of the Turkmen groups that came
takiple Kayseri’yi fethetmiştir. to Anatolia and famous for the conquests he made in Anatolia, started
Malazgirt Meydan Muhaberesi’nden sonra Anadolu hızla Türkleş- to operate in Anatolia because he was afraid of being punished after he
meye başladı. Sivas, Kayseri, Ankara, Sakarya çevresi ve Çukurova’ya killed Gümüştegin. Afşin Bey defeated a large Byzantine army around
tamamen hakim oldular. Türkler akın akın Anadolu’ya gelmeye, yer- Malatya, he conquered Kızılırmak valley and Kayseri.
leşmeye başladılar. Anadolu’nun etnik yapısı hızla değişti. Alparslan