Page 60 - kayseri-medeniyetlerin-besigi
P. 60

KAYSERİ | MEDENİYETLERİN BEŞİĞİ
                60
                      KAYSERI | CRADLE OF CIVILIZATION


                   Türklerin fethinden önce Anadolu’yu “Thema”lara bölmüş olan        did not give his annual tax, Abbasid Caliph Harun Raşid came to Anatolia
               Bizans; Kayseri ve çevresini “Kharsianan Teması” olarak adlandırmıştır.  with a large army and captured the surroundings of Kayseri. These lands,
                   Kayseri’nin yerli halkı Rumlar iken Bizans, Doğu Anadolu’daki      which were connected by the Caliph to the Abbasids, remained in the
               küçük Ermeni krallıklarını XI. yüzyıl başlarında Fırat bölgesi, Sivas,   Abbasids for 160 years until they were seized by the Byzantine Emperor
               Kayseri havalisine naklederek bölgenin demografik yapısını değiş-      Phokas in 968.
               tirmiştir. Kayseri’nin Müslüman Türklerin eline geçmesinden evvel          Byzantine, which had divided Anatolia to “Themes” before the conquest
               bölgede var olan diğer bir etnik grup da Hristiyan Türkler’di. XVI.    of Turks; Kayseri and its surroundings was called as “Kharsianan Theme”.
               Asır Osmanlı Kayseri mahkeme sicillerinde çok az kısmı Müslüman-           While the locals of Kayseri were Greeks, the Byzantines changed
               lığa geçmiş oldukları görülen ve hem de içlerinde Karakeçili Boyu’na   to demographical structure of the region moving the small Armenian
               mensup oldukları açıkça kaydedilmiş olan Hristiyan Türklerin, Bizans   Kingdoms in Eastern Anatolia to Sivas and Kayseri at the beginning of
               zamanında Balkanlar’dan ve güneyden Anadolu’ya nakledilmiş ve          the tenth century. Another ethnic group that existed in the region before
               Ortodoks veya Ermeni Kilisesi’ne intisap ettiklerinden dolayı Rum ve   Kayseri was captured by the Muslim Turks was the Christian Turks. It is a
               Ermeni adını almış olan Hristiyan Türkler olduğu kesindir. Karakeçilili   fact that the Christian Turks, who were seen to have been Muslim in 16
                                                                                                                                                      th
               Hristiyanların, bu Peçenek kalıntısından olmaları ihtimal dahilindedir.  century Ottoman Kayseri court records and who were clearly recorded
                   “İslam ordularıyla savaşmak veya başka çeşitli sebeplerle Kapadokya   as belonging to the Karakeçili family, were Christian Turks who had been
               ve Toros geçitlerine önemli yoğunlukta Hristiyan ve Şamani diye bilinen   transferred to Anatolia during the Byzantine period and who had taken
               Türkler yerleştirilmişlerdir. Nitekim 946 senesinde Tarsus’a Müslüman   over the Armenian names because of being members of Orthodox or
               ve Hristiyan esirlerin değişimini yapmak üzere gelen Abbasi halifesinin   Armenian church. It is probable that the Karakeçilian Christians are from
               elçisi, Rum kumandanın yanına gittiğinde onun maiyetini teşkil eden    this Pecheneg remains.
               askerler arasında Hazar ve Fergana Türkleri’ni görmüştür. Bunlar daha      “In order to fight against the Islamic armies or for various other rea-
               evvelki yıllarda, Bizans tarafından ücret mukabilinde Bizans ordusuna   sons, the Cappadocia and Taurus passages were placed with Turks known
               alınmışlar ve Kapadokya bölgesine yerleştirilmişlerdir. 947 senesinde   as Christian and Shamani in. As a matter of fact, when the embassy of the
               Seyfüddevle ile Bardos arasında yapılan savaşta, Rum generalinin       Abbasid Caliphate, who came to Tarsus to change the Muslim and Chris-
               yanında önemli sayıda ücretli Bulgar Türkleri görülmektedir. 1048      tian prisoners in 946, went to the Greek Cypriot side, he saw the Caspian
               yılında Peçenek Türkleri, Bizanslılar tarafından Anadolu’ya Müslüman   and Fergana Turks among the soldiers who served him. These were taken
               Türklerle savaşmak üzere geçirilmişlerdir. Kayseri’de Rum ve Ermeni    from the Byzantine army in the previous years by the Byzantines and
               nüfusun yanında Müslüman olmayıp, Ortodoks ve Ermeni Kilisesi’ne       placed in the Cappadocia area. In the battle between Seyfüddevle and
               geçen bu Türkler, Rum ve Ermeni isimlerini taşıyarak günümüze kadar    Bardos in 947, a significant number of paid Bulgarian Turks are seen beside
               gelmişlerdir.                                                          the Greek general. In 1048, Pecheneg Turks were passed by Byzantines
                                                                                      to fight Anatolian Muslim Turks. In Kayseri, these Turks who were not
                   KAYSERI’NIN TÜRKLER TARAFINDAN FETHI                               Muslim besides the Greek and Armenian population, and who went to
                   Kayseri daha Halife Mu’tasım zamanında Afşin adlı bir Türk komu-   the Orthodox and Armenian churches, carried the names of the Greeks
               tan tarafından kuşatılmış ancak alınamamıştır. Kayseri’nin Türkler     and Armenians and came up to the present day
               tarafından iskanı, Selçuklular zamanında Türklerin büyük gruplar
               halinde Anadolu’ya gelmelerinin ilk zamanlarına rastlar.                   CONQUEST OF KAYSERI BY TURKS
                   Selçuklu Devleti’nin kurulmasından sonra Türkmenler, gruplar           Kayseri was besieged by a Turkish commander named Afşin at the
               halinde gelerek Kızılırmak, Yeşilırmak havzası arasında fetih hareketle-  time of Caliph Mu'tasim but was not taken. The entry of Kayseri into
               rine giriştiler. Sultan Alparslan’ın Kars ve Ani’yi fethetmesinden sonra   the Turkish sovereignty ran into the early times of the Turks coming to
               Anadolu’ya gelen Türkmen gruplarının başında bulunan ve Anadolu’da     Anatolia in large groups during the Seljuk period.
               yaptığı fetihlerle meşhur olan Afşin Bey, Gümüştegin’i öldürdükten         After the establishment of the Seljuk State, the Turkmens came in
               sonra Alparslan’ın kendisini cezalandırmasından korktuğu için, Ana-    groups to engage in the conquest movements between the Kızılırmak
               dolu’da harekâta başlamıştır. Afşin Bey, Malatya civarında büyük bir   and the Yesillırmak basins. After the conquest of Kars and Ari by Sultan
               Bizans ordusunu mağlup ettikten sonra, 1067’de Kızılırmak vadisini     Alparslan, Afşin Bey, who is at the head of the Turkmen groups that came
               takiple Kayseri’yi fethetmiştir.                                       to Anatolia and famous for the conquests he made in Anatolia, started
                   Malazgirt Meydan Muhaberesi’nden sonra Anadolu hızla Türkleş-      to operate in Anatolia because he was afraid of being punished after he
               meye başladı. Sivas, Kayseri, Ankara, Sakarya çevresi ve Çukurova’ya   killed Gümüştegin. Afşin Bey defeated a large Byzantine army around
               tamamen hakim oldular. Türkler akın akın Anadolu’ya gelmeye, yer-      Malatya, he conquered Kızılırmak valley and Kayseri.
               leşmeye başladılar. Anadolu’nun etnik yapısı hızla değişti. Alparslan
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65