Page 253 - kayseri-sehri
P. 253

V±°¾Ó»±µ Ô´ D¶½¶ M¸´³³´³´»´µ
               1985’dek sayıma göre eser sayısı yazma eserler; 1935 (Türkçe yazma 282, Arapça
            yazma 1558, Farsça 21, Fransızca 3, İnglzce 1) şeklnde br dağılım göstermekte olup
            kütüphanede toplam 7332 esern bulunduğu anlaşılmaktadır. Kütüphaneye sonradan br
            de “gençlk” bölümü lave edlmştr. Bu sayıya gençlk bölümündek ktaplar dâhl değl-
            dr. 1995’te yayınlanan kataloğunda sadece yazma eserlern sayısı 2689 olup, bunlardan
            421’ Türkçe, 157’s Farsça, 1748’ Arapça, 353’ü Arapça–Farsça olarak belrtlmektedr. 543





                                           Sosyal Hayat


                   Müslim ve Gayrimüslimlerin Yaşam Tarzları ve Münasebetleri
               Osmanlı Devlet’nde cemyet brbrnden ayıran özellklern başında dnn öneml br
            yer vardı. İnsanların hang mllete mensup olduğu dn ve mezhepten sonra gelmekteyd.
            gayrmüslmlerden bahsedlrken “zmmî” ve “nasranye” fadeler kullanılmaktadır.
            Zmmnn hang mlletten olduğu kesn olarak belrtlmemş, ancak kölelern hang
            mllete at olduğu belrtlmştr. İncelenen dönemde hoşgörü toplumunda Müslü-
            manlardan daha müreÐeh br yaşam sürdükler anlaşılan gayrmüslmlern çeştl
            sebeplerden ötürü zaman zaman şkâyetlerne de rastlanılmaktadır. 1841 yılında İstan-
            bul Rum Patrğ Artemos, Mecls– Vâlâya takdm ettğ arzuhalde; Kayser’dek nüfus
            ve czye tahrr sırasında heyetten Kopkopoğlu Hacı Bey le Taşçı Mehmed’n Rum ve
            Ermen mlletne garezkârane davranarak onlara haksızlık yaptıklarını öne sürerek
            bunların görevlernden azledlmesn talep etmştr. Artemos, bu sayım sırasında
            gayrmüslm tebadan edna derecesnde olanların evsat, evsat derecesnde olanların
            se âlâ olarak kaydedldğn ve bu durumun da alınacak czye verglernde adaletsz-
            lğe sebep olacağını ler sürmüştür.  30 Nsan 1850’de Harcye Kalemne ulaşan br
                                           544
            mektupta, Kayser Kadısının Kayser’nn Kalaba köyünde kamet eden genç br Rum’u
            cebren Müslüman yaptığı ler sürülmektedr.  Konu Mecls– Vala’da tartışıldıktan
                                                    545
            sonra çözüm çn Ankara Vals’ne ntkal ettrlmştr. 6 Mayıs 1850 tarhnde Ankara
            Vals’ne gönderlen mazbatada; Kayser kadısı tarafından cebren Müslüman yapıldığı
            dda edlen Rum genc ve karısının fadelernn alınarak ona göre muamele yapılması


            543   Al Rıza Karabulut, Kayser Râşd Efend Esk Eserler Kütüphanesndek Türkçe, Farsça, Arapça Yazmalar
               Kataloğu, c. I–II, Ankara1995
            544   BOA. C. ADL (Cevdet Adlyye) 42/2553. [1 Rabulahr 1257/23 Mayıs 1841].
            545   Bu tarafda bulunan kadının hareket herkes nf‘âln mûcb olmakda olduğundan ta‘assubunun
               numunes olmak üzere fıkra– âtyyenn zkr u beyanına mübâderet olunur şöyle k Kalaba köyü
               ahalsnden br genç Rum her ne kadar kamakam ve meclsn huzurunda olmak stemedğn ‘lan ve
               beyan etmş se de… BOA. HR. MKT. 33/24. [17 Cemazaylahr 1266/30 Nsan 1850].

                                                                                   253
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258