Page 21 - kayseri_mihraplari
P. 21

G IRIŞ   |   K ONUNUN  TANIMI , A MA CI , Ö NEMI   VE  S INIRLARI



                                                              GIRIŞ

























               KONUNUN TANIMI, AMACI, ÖNEMI VE SINIRLARI           1’i Pınarbaşı Hilmiye köyü, 1’i Melikgazi köyü, 2’si Yeşilhisar
                                                                   Keşlik köyünde, 2’si Talas ilçe merkezinde, 2’si Bünyan ilçe
               Mihrap, dini yapılarda namaz kılmak için kıble yönünü gös-  merkezinde, 2’si Yeşilyurt köyünde, 1’i Gesi köyünde, 1’i Germir
               teren mimari bir elemandır.  Mihrapların, devir ve bölgesel  köyünde, 1’i Tavlusun köyünde, 1’i Gürpınar köyünde, 1’i Kara-
                                       1
               özelliklere göre; taş, tuğla, ahşap, çini ve alçı gibi değişik  dayı köyünde, 1’i Sultanhanı köyünde, 2’si Molu köyünde, 1’i
               malzemelerden yapılmış oldukları görülmektedir.     Yazır köyünde, 1’i de Erkilet ilçe merkezinde yer almaktadır.
                                                                                                                           21
               Kayseri merkez, ilçe, kasaba ve köylerinde ki cami ve mes-  Örnekler kronolojik olarak 13. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar
               citlerde yer alan mihrap örnekleriyle ilgili bazı araştırmalar  geniş bir zaman dilimine yayılmaktadır. Bunlardan dokuzu
               bulunmaktadır. Ancak bu araştırmalarda oldukça sınırlı sayı-  13. yüzyıla, dördü 15. yüzyıla, dokuzu 16. yüzyıla, beşi 17. yüz-
               daki örnekler ele alınmış Kayseri mihraplarının tamamını ele  yıla, sekizi 18. yüzyıla, on yedisi 19. yüzyıla, beşi 20. yüzyıla
               alan bir çalışma henüz yapılmamıştır. Bu çalışmanın amacı  ait örneklerdir. On üç tane mihrabımızın ise inşaat tarihi
               Kayseri’de yer alan bütün mihrapların tamamının tespitinin  bilinmemektedir.
               yapılması ve bir il ölçeğinde mihrapların malzeme, süsleme ve
               plan özelliklerinin gelişimini kendi içerisinde takip etmekdir.  Ele alınan örneklerden 1’i çini, 3’ü ahşap kaplama, 6’sı alçı
               Ayrıca bu çalışmada Anadolu Türk sanatındaki mihrap gelişimi  malzemeden olup, diğer 60 adet mihrap taş malzemeden
               ile Kayseri’deki mihrap gelişiminin benzerlik ve farklılıkları  yapılmıştır.
               üzerinde de kısaca durulmaya çalışılmıştır.
                                                                   Bu çalışmada çeşitli dönemlerde çoğunluğu taştan yapılmış olan
               Anadolu Selçuklu devrinin en önemli merkezlerinden biri  Kayseri merkez, ilçe, kasaba ve köylerinde yer alan mihraplar
               olan Kayseri merkez olmak üzere ilçeleri, kasabaları ve köy-  tek başlarına ele alınarak şekil, malzeme, teknik ve süsleme
               leri araştırma konusunun coğrafi sınırlarını oluşturmaktadır.  özellikleri bakımından tüm ayrıntıları ile incelenmiş, devir
               Araştırmamızın sonunda incelemeye değer bulunan toplam  ve üslup özellikleri ortaya konmuştur.
               70 örnek tespit edilmiştir. Bunlardan 30’i il merkezinde, 7’si
               Develi ilçe merkezinde, 2’si Develi’ye bağlı Zile kasabasında,
               3’ü İncesu ilçe merkezinde, 4’ü Büyük Bürüngüz köyünde, 3’ü  ARAŞTIRMA YÖNTEMI
               Pınarbaşı ilçe merkezinde, 1’i Pınarbaşı Methiye köyünde,
                                                                   Bu çalışma hazırlanırken izlenilen araştırma yöntemlerinin
                                                                   başında arazi çalışması gelmektedir. Kayseri merkez, ilçe,
                  E. Diez – O. Aslanapa, “Mihrab”, İslam Ansiklopedisi, C. VIII, İstanbul,  kasaba ve köyleri gezilerek tarihi cami ve mescidlerdeki
               1
                  1960, s. 294.
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26