Page 26 - kayseri_mihraplari
P. 26

EYLEM YURD AK UL TUĞUTL U | K A YSERI MIHRAPLARI




               Dulef Camii (860-861) mihrabı, plan özellikleri bakımından  Kahire El–Ezher Camii (972) esas mihrabı, at nalı planlı niş iki
               dikdörtgen planlı ve çift nişli gruba girmektedir. Köşelerde  yandan sütuncelerle sınırlandırılmıştır. Yarım küre kavsarayı
               çifte sütuncelerle sınırlandırılmış dikdörtgen planlı hücre,  kuşatan iki kademeli at nalı kemer hafif sivriltilmiştir. Dıştaki
               kademelenme ve profillenme yapan bordür ve silmelerle  kemer sütunceler üzerinden başlamakta, diğeri zemine kadar
               dışa doğru genişleyen bir açıklık şekline dönüşmektedir.  devam etmektedir. Aynı şekilde Kahire El – Hakim Camii
               Bu özellikleri taşıyan diğer iki mihrap Nayin Mescidi Cuma  (1003) mihrabının at nalı planlı nişi dar ve yüksek tutul-
               (960) ve Nayrız Mescidi Cuma (973)’ında bulunmaktadır. 55  muştur. Diğer grubu teşkil eden mihraplar Tolunoğlu Camii
                                                                   mihrabının etkilerini taşımaktadır. El-Cuyuşi Camii, Seyide
               Kahire Tolunoğlu Camii (879) esas mihrabı dikdörtgen görü-  Atika Türbesi, İkvat Yusuf Türbesi, Seyyide Mefise Türbesi
               nüşlü çerçeve, yarım daire planlı hücre yarım küre kavsara,  mihraplarında bu özellikler görülmektedir. 61
               köşelerde çift sütunce, yekpare köşelik ve taç gibi unsurlar-
                             56
               dan oluşmuştur.  Çerçeveyi düz ve kaval silmeli bordürler  Alçı ve ahşap malzemeden yapılan Fatimi mihraplarında
               meydana getirmektedir. Hücreyi köşelerden silindirik gövdeli  yoğun süsleme karşımıza çıkmaktadır. Mihrapları meydana
               çift sütunceler sınırlandırmıştır. Cepheden sivri kemerle  getiren niş, kavsara, sütunce, kemer, çerçeve ve köşeliklerden
               kuşatılmış yarım küre kavsara oldukça sivri tutulmuştur.  başka kitabelik ve taç da bu dönem mihraplarında görülmeye
                                                                   başlanmıştır. Ayrıca camilerin yanı sıra türbelerde mihraba
               Köşelikler iki üçgen yüzeyden ibaret olup üzerindeki dairesel  yer verilmesi, bu dönem için dikkat çeken bir özelliktir. Bu
               madalyonlarla dikkat çekmektedir. Ayrıca mihrabın üzerinde  mihrap formu Mısır’da Eyyubi, Memlük ve Osmanlı dönem-
               yekpare olarak düzenlenmiş boydan boya uzanan bir taç  lerinde de devam ederek geleneksel bir yapıya dönüşmüştür.
               bulunmaktadır.  Bunlardan başka Magrib’de Sus Fatata Camii
                           57
               (838-841) mihrabı at nalı planlı hücre yarım küre kavsara  Karahanlılar devrinden Buhara’da Namazgah Camii’ne (1119-
        26     ve at nalı kemerlerle silindirik gövdeli sütunceler üzerine  1120) ait mihrap dikdörtgen planlı niş mukarnas kavsaralıdır.
               oturmaktadır.  Kayrevan Seydi Ukba Camii (862) at nalı  Bunu üç yönden çerçeveleyen bordürler dışta ve içte zenci-
                           58
               planlıdır. Sus Ulu Camii (850-851), Tunus Ulu Camii (862-863)  rek motifi ile bunların arasındaki yazılardan oluşmaktadır.
               ve Kayrevan Muhammed İbni Harun Camii (866) mihrapları  Selçuklular zamanında Kazvin Mescid-i Haydariye (1113),
               da at nalı kemerli, köşelerden sütuncelerle sınırlandırılmış at  Zevvare Cuma Camii (1156), Buzan İmamzade Karrar Türbesi
               nalı hücre ve yarım küre kavsara olarak gerçekleştirilmiştir.  (1134), Hemedan’daki Künbet-i Aleviyan (XII. yy) ve Erdistan
               Bu şekilde benzer özelliklere sahip at nalı planlı kemerli  Cuma Camii (1158-1160) mihrapları zengin süslemeleriyle,
               mihraplar Magrib ülkelerinde daha sonraki dönemlerde de  Bersiyan Cuma Camii ise (1134) tuğla işçiliği ve mukarnas
               devam etmiş ve geleneksel bir mihrap tipi oluşturulmuştur. 59  kavsarasıyla dikkatleri çekmektedir. İran’da çok köşeli niş
                                                                   ve mukarnaslı kavsaraya sahip mihrap düzenini en erken IX.
               Fatimi mihraplarında iki etki görülmektedir. Bunlardan biri  yüzyıldan Demavend Cuma Cami mihrabıdır.  Bütünüyle
                                                                                                          62
               at nalı planlı niş, yarım kubbe kavsara ve cepheden at nalı  perdahlı çiniden mihraplar XIII. yüzyılda özellikle İran’da
               kemerli şekilde gerçekleştirilmiş mihraplardaki Magrib etki-  inşa edilmiştir. Meşhed’deki İmam Rıza Türbesi mihrabı
               sidir. Diğeri Fatimi mihraplarında dikdörtgen çerçeve, yarım  bunların günümüze ulaşan en erken örneğidir. XIV. yüzyılda
               daire planlı niş, yarım kubbe kavsara sivri kemer ve köşelerde  İsfahan’da görülen çini mozaik mihrapların bir örneği Baba
               sütunceler ile Tolunoğlu Camii esas mihrabının etkisidir. 60  Kasım Türbesi mihrabıdır. İlhanlı devri mihraplarında alçı
                                                                   süslemeli Selçuklu geleneği devam etmiştir. Veremin Cuma
                                                                   Camii (1322-1326) ve Lincan Pir-i Bekran Türbesi’ndeki (1304)
                                                                   alçı mihraplar bu geleneği göstermektedir. 63


               55   M. Top, a.g.t., s. 11.
               56   M. Top, a.g.t., s. 11.
               57   M. Top, a.g.t., s. 12.
               58   Ö. Bakırer, a.g.e, s. 10.                      61   Ö. Bakırer, a.g.e., s. 10.
               59   M. Top, a.g.t., s. 12.                         62   T. Erzincan, a.g.m., s. 33.
               60   M. Top, a.g.t., s. 12.                         63   T. Erzincan, a.g.m., s. 33.
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31