Page 27 - kayseri_mihraplari
P. 27

G IRIŞ   |   M IHRABIN  TARIHÇESI




               Timurlar devrinde yarım daire veya dört köşe yassı hücre  süslü yazı şeritleri olan bir mihraptır. XIII. yüzyıla tarihlenen
               yerine daha büyük boyutta, daha geniş ve derin çok köşeli  Silvan Ulu Cami’nin mihraplarında ilki yarım daire planlı
               bir mihrap tipi ortaya çıkmıştır. Hargird Medresesi, Meşhed  bir nişe sahip olup mukarnas kavsaralıdır. Diğer mihrabın
               Ulu Camii ve Herat’daki Ebu velit Ziyaretgah’ındaki mih-  kavsara ve nişin alt kısmı birbirinden ayrılmamış ve nişin içi
               raplar bu dönemin zengin süslemeli örnekleridir. Safeviler  tamamen dikey beş oluk silme tarafından yivlendirilmiştir. 66
               zamanında mukarnaslı ve mozaik mihraplar yanında tuğla
               kırmızısı zemin üzerine beyaz renkte çatallı, kıvrık dallarla  Mengüceklilerin en önemli yapısı Divriği Ulu Camii (XIII.
               süslü boyalı örneklere de rastlanmaktadır. Hindistan’da  yüzyıl) muhteşem kesme taş mihrabı Anadolu’daki gelişimin
               XIII. ve XIV. mihrapların köşelerinde hint usulü süsleme ile  boyutlarını ortaya koymaktadır.
               kaplı sütunlar vardır. Hindistan’a ait bir özellik olarak ana
               yapının her biri kubbe teşkil eden mimari unsurları esas alı-  Niğde Alaeddin Camii’nin mihrabı, Anadolu Selçukluları’nın
               narak kıble duvarına üç – beş hatta bazen yedi mihrap konur.  zengin tezyinatlı ve büyük boyutlu taç mihrapların en eski
               Ayrıca içlerinde mihrap odaları bulunan camiler de bulunur.  örneğidir. Mihrap hücresi iç içe iki nişten meydana gelmekte
               Hindistan’daki en önemli mihrap Bicapur’daki Ali Şehit Pir  olup her iki niş de mukarnas kavsaralıdır. Dikdörtgen planlı
               Camii’nin mihrabıdır. 64                            dıştaki nişin yan duvarları küçük mihrabiyelerle bir taç kapı
                                                                   görünümü kazanmıştır. 67
               Balkanlardaki camilerin mihrapları genellikle Osmanlı geleneği
               içinde mukarnas kavsaralı nişlerden oluşan sade örneklerdir.  XIII. yüzyılın ikinci yarısında Anadolu’da çini mozaik mih-
               Bazılarında kalem işi süslemeler görülmektedir. 65  raplarda artış görülmektedir. Çini mihraplar için Konya
                                                                   Alaeddin Camii mihrabı (XIII. yüzyılın ilk çeyreği) erken bir
               XII. yüzyılın ikinci yarısından XIV. yüzyılın sonuna kadar  örnektir. Sadreddin Konevi Camii ve Kölük Camii mihrapları
               Anadolu’da dikdörtgen çerçeveli, kemersiz veya basık sivri  çini mihrapların başarılı örnekleridir. 68      27
               kemerli, mukarnas kavsaralı, köşeleri sütunceli, dikdörtgen,
               çokgen veya çift nişli bir mihrap şeması uygulanmıştır.  XIV. yüzyıldan itibaren kalıp tekniği ile yapılmış alçı mihrap-
               Çoğunluğu kesme taş ve çini mozaik, çok azı da alçı malzeme  larda işçiliğin de etkisi ile dikdörtgen planlı nişler ve mukarnas
               ile yapılmıştır. Anadolu Selçuklu mihraplarının boyutları  yuvaları için kalıpla daha kolay yapılabilecek yüzeysel şekiller
               genellikle içinde bulundukları yapı ile orantılıdır. Ayrıca XIII.  tercih edilmiştir. Örnek olarak Konya Sakahane Camii ve
               yüzyılın başına kadar oymalar yüzeysel ve geometrik iken geç  Ankara Arslanhane Camii mihrapları verilebilir. 69
               tarihli mihraplarda bitkisel süslemelerin de katılımıyla mihrap
               süslemeleri zenginleşmiş ve yüksek kabartma yapılmıştır.  Erken Osmanlı dönemindekilerle çağdaş olan Anadolu Bey-
               XIII. yüzyıl sonu kesme taş mihraplarda ise geometrik ve  likler Devri mihrapları, özde Anadolu Selçuklu örneklerinin
               bitkisel süsleme ile yazı bir arada kullanılmıştır. Diyarbakır  devamı olmakla birlikte alçı ve mermer kullanımıyla farklılık
               Kale Camii’nin taşıyıcı ayaklarından ikisi üzerine oyulan  gösterir. Orta ve Batı Anadolu Beylikleri’nde ise malzemenin
               mihraplar bunlara Anadolu’da erken bir örnektir. XII. yüz-  yanı sıra üslup açısından da bir farklılık vardır. Bu dönemde
               yılın ikincin yarısına tarihlenen bu Artuklu yapısında girişin  çini mozaik mihrap örneği olarak Beyşehir Eşrefoğlu Camii
               sağında yer alan mihrap yarım daire planlı bir niş ve kavsaraya  mihrabı sayılabilir. Sungur Ağa Camii’nin kesme taş mihrabında
               sahiptir. Artuklulara ait Harput Ulu Camii’nin esas mihrabı  ise değişik profilli silmeler dizisinden oluşan bordür mihrap
               da benzer plandadır ve son cemaat yerinde ikinci bir mihrap  çerçevesinin üst kısmında bir tepelik meydana getirmiştir.
               vardır. Artuklulardan günümüze ulaşan en önemli kesme taş  Menteşeoğulları’na ait Balat İlyas Bey Camii mihrabı (XV.
               mihrap Kızıltepe Ulu Camii olup yedi iri dilimin bölümlendiği  yüzyıl) bütünüyle mermerdendir. Aydınoğulları devrinde
               abidevi bir kemer ve istiridye kabuğu formunda yivlendirilen
               kavsarayla biçimlendirilmiş geometrik ve bitkisel motiflerle

                                                                   66   T. Erzincan, a.g.m., s. 34.
                                                                   67   T. Erzincan, a.g.m., s. 34.
               64   T. Erzincan, a.g.m., s. 33.                    68   T. Erzincan, a.g.m., s. 34.
               65   T. Erzincan, a.g.m., s. 33.                    69   T. Erzincan, a.g.m., s. 34.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32