Page 294 - kayseri_mihraplari
P. 294

EYLEM YURD AK UL TUĞUTL U | K A YSERI MIHRAPLARI



               Kara Mustafa Paşa Camileri (Şekil 26) mihraplarında çıkıntı  Batılılaşma döneminde özellikle Batı Anadolu Bölgesinde,
               20– 30 cm çıkmıştır.                                mihrap örneklerinde de görülen iri plastik etkili alçı işçiliği
                                                                   Kayseri’de de uygulanmıştır. Bağımsız plastik unsurlar gibi
               Kendisi ile birlikte yapılmış taş minberin bulunduğu durum-  işlenen “S ve C” kıvrımlı dallar ve motifler üzeri alçı sıvanmış
               larda mihrap doğuya kaydırılarak minbere yer açılmıştır. Bunu   tellerden oluşmaktadır.  Yine Batılılaşma döneminde yapıl-
                                                                                       6
               Sivasi Hatun Camii ve Kölük Camii’nde izlemek mümkündür.
                                                                   mış bazı mihrap örneklerinde ahşap üzerine alçı kaplama
                                                                   ile iri ve bağımsız işlenmiş, plastik görünüşlü uygulamalar
                                                                   görülmektedir. 7
               MALZEME VE TEKNIK
               İncelenen mihraplardan 1 adedi çini, 3 adedi ahşap kaplama, 6   Ayrıca alçı mihraplarda oyma ve kalıplama olmak üzere iki
               adedi alçı ve geri kalan 60 adedi ise taş malzemeden yapılmıştır.  ayrı teknik uygulanır. Oyma tekniğinde; duvar yüzeyinde veya
                                                                   plakalar halinde hazırlanan alçı harcı sertleştikten sonra,
                                                                   süsleme kesici aletlerle oyularak elde edilir. Kalıplama tek-
               ÇİNİ
                                                                   niğinde; yüzeyi oyulmuş olan değişik boyutlardaki kalıplara
               Kayseri de çini mozaik tekniğinde yapılmış tek örnek XIII.   alçı sıvı halde dökülür ve sertleştikten sonra levhalar halinde
               yüzyılın sonlarına tarihlenen Kölük Camii (Fotoğraf 26)   kalıplardan çıkarılarak kullanıma hazır hale getirilir. 8
               mihrabıdır. Çini mozaikten yapılan mihraplarda kullanılan
               küçük çini parçaları, tek renkli olarak sırlanıp, pişirilen büyük   TAŞ
               levhalardan kesilerek elde edilmiştir.  Çini mihraplarda
                                                4
               kompozisyonlar firuze ve patlıcan moru renkli çinilerin   Kayseri’de yukarıdaki örneklerin dışında kalan gerek erken
               biri yüzeyi diğeri deseni meydana getirmek üzere yan yana   dönem, gerekse geç dönem mihraplarının tamamı taştandır.
               konmasıyla şekillenir. 5                            Kayseri taş işçiliğinin yoğun olduğu bir şehirdir. Mihraplarda en
        294                                                        çok kesme taş kaplama olarak kullanılmıştır. Güney duvarı da
                                                                   kesme taşla kaplı yapılılarda, dikdörtgen boyutlarda kesilmiş,
               AHŞAP
                                                                   taş blokları derz sıraları aksamadan mihrap yüzeyinde de devam
               Konukboğan Mescidi mihrabı (Fotoğraf 149) ahşapla kaplana-  eder. Bunlara örnek olarak: Hunat Hatun Camii (Fotoğraf 10),
               rak yapılmıştır. Geç dönemde yapılan bu mihrapta süslemeye   Karatay Kervansarayı Mescidi (Fotoğraf 13), Hacı Kılıç Camii
               yer verilmemiştir.                                  (Fotoğraf 16) ve Bünyan Ulu Camii (Fotoğraf 17) mihrapları

                                                                   verilebilir. Bazen de dikdörtgen boyutlu taşların yalnız kenar
               ALÇI                                                bordürlerine kaplandığı ve mihrap hücresinin üst üste konmuş,
               Mehmet Ali Bey Camii (Fotoğraf 107), Germir Aşağı Mahalle   iki veya üç büyük blok taşa oyulduğu görülür. Bu uygulama
               Camii (Fotoğraf 130), Yeni Camii (Fotoğraf 135), Methiye   Sultan Hanı Köşk Mescidi mihrabında (Fotoğraf 1-Fotoğraf 2)
                                                                                9
               Köyü Camii (Fotoğraf 138), Hilmiye Köyü Camii (Fotoğraf   görülmektedir.  Mihrapların üst bölümlerinin yekpare taşla
               139) ve Aziziye Camii (Fotoğraf 142) mihrapları alçıdandır.  yapılmış oluşu bu mihrapların boyutlarının küçük olmasıyla
                                                                   açıklanabilir.
               XIX. yy. sonu XX. yy. başında taşradaki bu camilerde alçı
               mihrap yapma modası oluşmuştur.                     Kesme taşın mihraplarda en başta gelen malzeme olarak
                                                                   kullanılışı Anadolu’ya özgü bir gelişmedir.  Kayseri’de kesme
                                                                                                     10




                  Camii Mihrabı 2 cm, Mutevelli Camii Mihrabı 9 cm, Molu Köyü Camii   6   B. Eskici, Ankara Mihrapları, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2001,
                  Mihrabı 12 cm,Everek Camii Kebir mihrabı 5cm., Keşlik Köyü Camii   s. 226’dan, L. Bulut, “İzmir Camilerinde Alçı Süsleme” Sanat Tarihi
                  mihrabı 10 cm, Tirem Camii mihrabı 13 cm, Dedeman Camii mihrabı   Dergisi, C. VIII, İzmir, 1996, s. 1-9.
                  5. 5cm., Seyidgazi Cami mihrabı 10 cm ve Derviş Ağa Camii mihrabı 4.   7   R. Arık, Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı, Ankara, 1988, s. 46.
                  5 cm çıkıntı yapmaktadır.                        8   B. Eskici, a. g, e., s. 226.
               4   O. Aslanapa, Anadolu’da Türk Çini ve Keramik Sanatı, İstanbul, 1965, s. 12.  9   Ö. Bakırer, a.g.e., s. 30.
               5   Ö. Bakırer, a.g.e., s. 35.                      10   Ö. Bakırer, a.g.e., s. 31.
   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299