Page 295 - kayseri_mihraplari
P. 295

D E ĞERLENDIRMELER   |   M IHRAP  E LEMANLARI



               taşla yapılan mihraplarda mihrap güney duvarının ayrılmaz  tedir.  Erken dönem Osmanlı mihraplarından Bursa Şahadet
                                                                        14
               bir parçasıdır, ikisi arasında bir bütünlük mevcuttur.  Camii, Bursa Yiğit Köhne Camii, Merzifon II. Murat Camii,
                                                                   Edirne İmareti Mezit Bey Camii, Bursa veledi Yaniç Camii,
               Kayseri’de Kurşunlu (Fotoğraf 45) ve Hatıroğlu (Fotoğraf 23)   Bursa Bedreddin (Hafsa Sultan) Camii, Bursa Huma Hatun
               Camii mihraplarında mermer malzeme kullanılmıştır.
                                                                   (Hatuniye) Türbesi, Bursa Selçuk Hatun Camii, Bursa Azeb
               Taş mihraplarda kenar bordürleri, köşelikler ve alınlık yüzey-  Bey Camii, Bursa Sitti Hatun Camii, İnegöl İshak Paşa Camii,
               lerinde süsleme olarak işlenen geometrik ve bitkisel kompo-  ve Bursa Tuz Pazarı Camii mihraplarında tepelik, dikdörtgen
               zisyonlarla yazı şeritleri alçak ve yüksek kabartma oyulmuştur.  pano şeklinde uzanmaktadır. 15
               Kesme taş mihraplarda yapının portali ile aynı paralelde bir
               gelişmeden ve portalle mihrap arasında malzeme, işçilik ve   Tek Tek Parçalardan Meydana Gelen Tepelik
               süsleme yönlerinde bir birliktelikten söz etmek mümkündür.
               Hunat (Fotoğraf 9) ve Hacı Kılıç (Fotoğraf 16) camilerinde   Bu tip tepelikler, “dendan” olarak da adlandırılmaktadır. Kölük
               bu ilişki görülmektedir. 11                         Camii’nin (Fotoğraf 27) çini mihrabında beş adet dendan
                                                                   çerçeve üzerinde yer alır. Ortada bulunan uçları sivri üç adet
                                                                   dendan altıgen şeklinde düzenlenmiştir. Köşelerde bulunan
               MIHRAP ELEMANLARI                                   iki adet dendan da aynı şeklin yarısı olarak tasarlanmıştır.
                                                                   Harput Arap Baba Mescidi’nin çini mihrabında da aynı şekilde
               TEPELİK                                             yapılmış dendanlar görülmektedir.  Develi Seyyid Şerif
                                                                                                  16
               Tepelik, mihrap çerçevesinin üst kısmında ve kenar bor-  Türbesi mihrabında kare ve dikdörtgen elemanlar tepeliği
               dürlerinden ayrı olarak yükselen bir elemandır.  Kayseri  oluşturmaktadır. 17
                                                         12
               mihraplarında üç şekilde karşımıza çıkmaktadır.
                                                                   Gesi Hacı Haydar Camii (Fotoğraf 1 58) mihrabında çerçevenin
                                                                   üzerinde madalyon şeklinde bir dendan mevcuttur. Ermenek   295
               Yatay Dikdörtgen Pano Şeklinde Tepelik              Sipas Camii’nde de çerçevenin sol üst köşesinde lale şekilli
                                                                   bir dendan görülmektedir. 18
               Kayseri mihraplarında oldukça fazla kullanılan bu tepeliği
               araştırmacılar “Yekpare bir bant olarak uzanan tepelik” diye
               de tanımlamaktadırlar. Fatih Camii (Fotoğraf 35), Kurşunlu   Üçgen Pano Şeklinde Tepelik
               Camii -Harim (Fotoğraf 45), Yanıkoğlu Camii (Fotoğraf 62),  Üçgen pano şeklinde tepelik, Mütevelli Camii (Fotoğraf 60),
               Keşlik Köyü Camii (Fotoğraf 110), Germir Aşağı Mahalle  Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Camii (Fotoğraf 67), Molu
               Camii (Fotoğraf 1 30), Yeni Camii (Fotoğraf 137), Methiye  köyü Camii (Fotoğraf 73), Gürpınar Camii (Fotoğraf 104)
               Köyü Camii (Fotoğraf 1 38) ve Seyidgazi Camii (Fotoğraf  ve Melikgazi Mescidi (Fotoğraf 129) mihraplarında görülür.
               143) mihraplarında bulunan tepelik yatay dikdörtgen pano   Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Camii mihrabı tepeliğinin
               şeklindedir.
                                                                   üzerinde on üç adet lale motifi sıralanır.
               Tepeliğin bu şekilde en erken örnekleri Harput Ulu Camii her
               iki mihrabında bulunmaktadır.  Ayrıca Selçuklu döneminde   Mütevelli Camii mihrap tepeliği bir palmetle ve Molu Köyü
                                         13
                                                                   Camii mihrap tepeliği ise bir madalyonla taçlandırılmıştır.
               alçıdan yapılan Ankara Aslanhane Camii, Konya İç Karaaslan   Kütahya Ulu Camii mihrap tepeliği de bir adet palmetle
               Camii, Kemah Halil Bey Camii, Ayaş Ulu Camii, Akçaşehir Ulu   taşlandırılmıştır.
               Camii ve Yollarbaşı Ulu Camii’nin her iki mihrabında da
               yatay dikdörtgen pano şeklinde yapılmış tepelikler görülmek-



                                                                   14   Ö. Bakırer a.g.e., s. 36.
                                                                   15   M. Top, a.g.t., s. 286.
               11   Ö. Bakırer, a.g.e., s. 30.                     16   Ö. Bakırer a. g e., s. 37.
               12   B. Eskici, a.g.e., s. 227.                     17   Ö. Bakırer a.g.e., s. 37.
               13   Ö. Bakırer, a.g.e., s. 36.                     18   Ö. Bakırer a.g.e., s. 37.
   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300