Page 299 - kayseri_mihraplari
P. 299

D E ĞERLENDIRMELER   |   M IHRAP  E LEMANLARI



               (Fotoğraf 143), Ali Hoca (Kuzey Dış Cephe) (Fotoğraf 147),   Mukarnaslı Kavsara
               Konukboğan (Fotoğraf 149), Hacı Saki (Fotoğraf 150), Hasbek
               Kümbet (Fotoğraf 152), Tepecik (Fotoğraf 154) ve Yeşilyurt   Anadolu Türk sanatında, mukarnaslı kavsara mihrap ve portal
                                                                                                             33
               Aşağı Mahalle (Fotoğraf 157) camilerinin mihrabında kavrasa   kuruluşlarında en sık rastlanan kavsara şeklidir.  Kavsara
               yarım kubbe şeklindedir.                            aslında yarım koni prizma şeklindedir. Bu tip kavsaralar,
                                                                   genellikle nişin iki kenarındaki köşe sütuncelerinden baş-
               Anadolu’da Harput Ulu Camii esas mihrabında, Diyarbakır   layıp, tepe noktasına doğru daralarak cephede bir üçgen
               Mesudiye Medresesi Mescit mihrabında, Divriği Ulu Camii   görünümü almaktadır. Kavsara ağzı denilen bu üçgenin iki
               mihrabında, Mardin Sultan İsa Medresesi hem mescit hem   kenarı, genellikle mukarnas yuvalarına bağlı olarak içbükey
               türbe mihrabı, Diyarbakır Kale Camii ayak üzerindeki mih-  kavisli hatlarla yükselmektedir. 34

               rapda, Çemişkezek Yelmaniye Camii mihrabında, Ahi Tura
                                             29

                                                    30
               mescidi ve Karacabey İmareti mihrabı da yarım kubbe   Kavsaranın dar veya geniş oluşu niş genişliğine, yüksekliği
               şeklinde kavsara örnekleri görülmektedir.           de mukarnas sıralarının sayısına bağlıdır. Kayseri mihrapla-
                                                                   rında, kavsara içini dolduran mukarnas sıraları en az üç, en
                                                                   fazla sekiz olmak üzere mihraptan mihraba değişmektedir.
               Dilimli Kavsara                                     Üç sıra mukarnas dizisinden oluşan kavsara Kayseri’de Ala-
               Dilimli kavrasa yarım kubbe kavsaraların oluk ve kaval silme-  üddevle Camii (Fotoğraf 39) mihrabında, Sultan Hanı Köşk
               lerle dilimlendirilmesiyle meydana gelir. Kayseri’de Bünyan  Mescidi (Fotoğraf 3) mihrabındaki içteki nişte ve
               Ulu (Fotoğraf 18), Kurşunlu Son Cemaat Yeri (Fotoğraf 51),   Şeyh Tennûrî Camii Son Cemaat Yeri (Fotoğraf 58) mihra-
               Yanıkoğlu - Harim ve Son Cemaat Yeri (Fotoğraf 63 - Fotoğraf   bında üç sıra mukarnas dizisi görülür. Kavsara ağzında yuvalar
               64), Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Son Cemaat Yeri (Fotoğraf   dışbükey kavisli hatlarla yükselmektedir.
               66 - Fotoğraf 68), Molu Köyü (Fotoğraf 71), Erkilet Sadrazam
               Mehmet Paşa (Fotoğraf 77), Hasinli - Harim ve Son Cemaat  Kayseri’de incelenen mevcut örnekler içinde Everek Camii   299
               Yeri (Fotoğraf 79 - Fotoğraf 83), Efendi Ağa (Fotoğraf 91),  Kebir (Fotoğraf 101) ve Karatay Hanı Mescidi (Fotoğraf 15)
               Mehmet Ali Bey - Harim (Fotoğraf 107), Keşlik Köyü - Harim  mihrabında dört sıra mukarnas dizisi görülmektedir. İki
               ve Son Cemaat Yeri (Fotoğraf 111 - Fotoğraf 114), Melik Gazi  mihrapda oldukça yüzeysel işlenen mukarnasların üstten
               Mescidi (Fotoğraf 129), Germir Aşağı Mahalle (Fotoğraf 131),  birinci sıraları düz dilimlidir. Everek Camii Kebir mihrabında
               Methiye Köyü (Fotoğraf 138), Hilmiye Köyü (Fotoğraf 139),  ikinci sıradaki mukarnaslar yelpaze, üç ve dördüncü sıradaki
               Asmalı Mescit (Fotoğraf 148), Hacı Haydar (Fotoğraf 158) ve  mukarnasların yüzeyi basit saplar ve palmetlerden oluşan
               Derviş Ağa (Fotoğraf 160) camilerinin mihraplarında kavsara  süslemeyle bezenmiştir. Karatay Hanı Mescidi mihrabında
               dilimlendirilmiştir.                                iki ve üçüncü sıradaki mukarnaslar düz dilimli, dördüncü
                                                                   sıradaki mukarnaslar ise sivri kemerli sağır nişlerden oluşur.
               Anadolu’da dilimli kavsara Harput Ulu Camii avlu mihrabı,
               Kızılören Hanı Mescidi mihrabı, Dunaysır Ulu Camii mihrabı,  Beş sıra mukarnas dizisinden oluşan kavsara Kayseri mihrapla-

                                                    31
               Diyarbakır Mesudiye Medresesi Avlu mihrabı ve Boğazkesen  rından yaygın olarak kullanılan kavsara şeklidir. Hunat Hatun
                     32
               Türbesi mihrabının ikinci nişinde görülür.          (Fotoğraf 11), Kölük (Fotoğraf 28), Sultan Hanı Köşk Mescidi
                                                                   (Fotoğraf 1) mihrabında dıştaki nişde, Yazır Köyü (Fotoğraf
                                                                   20), Emir Sultan (Fotoğraf 155) mihrabında, Danış Ali - Yazlık
                                                                   (Fotoğraf 44) ve Kalaycıoğlu (Fotoğraf 88) mihrabında beş
                                                                   sıra mukarnas dizisinden oluşan kavsara görülmektedir.




               29   Ö. Bakırer, a.g.e.,s. 64.
               30   B. Eskici, a.g.e., s. 246.
               31   Ö. Bakırer, a.g.e., s. 64.                     33   B. Eskici, a.g.e., s. 247.
               32   B. Eskici, a.g.e., s. 246.                     34   B. Eskici, a.g.e., s. 247.
   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304