Page 301 - kayseri_mihraplari
P. 301

D E ĞERLENDIRMELER   |   M IHRAP  E LEMANLARI



               (Şekil 1), Sivasi Hatun (Şekil 8), Kölük (Şekil 9) ve Battal Gazi  (Harim ve Son Cemaat Yeri) (Şekil 26), Kurşunlu (Son Cemaat
               (Şekil 38) camileri mihraplarının birinci nişleridir.  Yeri) (Şekil 18), Merzifonlu Kara Mustafa (Harim ve Son
                                                                   Cemaat Yeri) (Şekil 26-27) ve Molu Köyü (Şekil 29) camii
                                                                   mihraplarında beş kenarlı niş tercih edilmiştir.
               Üç Kenarlı Niş
                                                                                                                    45
               Üç kenarlı niş Kayseri’de Hunat Hatun (Şekil 2), Karatay   Hunat Hatun Türbesi, Karaman Celebi, Niğde Sungurbey,
               Hanı Mescidi (Şekil 3), Alaüddevle (Şekil 13) ve Yazır (Şekil   Ankara Resul Efendi, Ankara Gecik Mescidi, Ankara Cenabı
               6) Köyü mihraplarının yanında, Sultan Hanı Köşk Mescidi,   Ahmet Paşa Camii, Ankara Hacı Bayram Camii, Bergama Ulu
               Sivasi Hatun, Kölük Camii mihraplarının ikinci nişleri de üç   Camii, Milas Firuz Bey Camii, Edirne İkinci Beyazıt ve İstanbul
               kenarlı olarak düzenlenmiştir.                      Cemberlitaş, Atik Ali Paşa Camii, Süleymaniye ve Kadırga
                                                                   Sokullu Camilerinde de beş kenarlı niş şekli kullanılmıştır. 46
               Üç kenarlı nişlere en erken örnek XII. yüzyılın son çeyreğinde
               Erzurum Ulu Camii esas mihrabında, kıble duvarının doğu
               kanadındaki ikinci mihrapta ve Erzurum Kale Mescidi’nde ayak   Yedi Kenarlı Niş
                                        41
               üzerindeki mihrapda rastlanır.  İshaklı Han Mescidi, Kayseri   Yedi kenarlı niş Kayseri’de dört örnekte görülür. Fatih (Şekil
               Çifte Kümbet, Develi Hızır İlyas Türbesi, Develi Seyit Şerif   12), Kurşunlu Camii (Harim) (Şekil 17) Hasinli Camii (Harim)
               Türbesi, Kayseri Döner Kümbet, Harput Arap Baba Mescidi,   (Şekil 31) ve Şeyh Tennûrî Camii (Harim) (Şekil 20) mihra-


                                                       43
               Ermenek Akçe Mescidi, Ankara Kurşunlu Camii, İznik Yeşil   bında niş yedi kenarlı olarak şekillenmiştir. Konya Hasbey
                                  42
               Camii Gelibolu Azebler Namazgahi ve Edirne Muradiye Camii
               mihrapları da üç kenarlı niş şeklinin görüldüğü örneklerdir.  Dar-ül Hüffazı da yedi kenarlı nişe sahiptir.
                                                                   SÜTUN VE SÜTUNCELER
               Dört Kenarlı Niş
                                                                   İncelenen mihraplar içerisinde bir adet mihrapta sütun, on   301
               Dört kenarlı niş Kayseri’de sadece iki örnekte görülmektedir.   dokuz adet mihrapta sütunce bulunur.
               Germir Aşağı Mahalle Camii (Şekil 50) ve Tepecik Mescidi
               (Şekil 66) mihraplarında niş dört kenarlı olarak şekillendiril-
               miştir. Anadolu’da Antalya Karatay Medresesi ile Kasabaköy   Sütun
               Mahmut Bey ve Ayaş Ulu Camii’nin alçı mihrapları dört  Yalnızca Hunat Hatun Camii (Şekil 2) mihrabında sütun
               kenarlıdır. Ankara’da erken dönem alçı mihraplarında en çok  bulunmaktadır.
               kullanılan niş şeklidir. 44
                                                                   Gövdeleri serbest olan sütunun, başlıkları ve kaideleri mihrap
                                                                   cephesine bağlanmıştır.
               Beş Kenarlı Niş
               Beş kenarlı niş Kayseri’de yarım daire planlı niş şeklinden   Sütunceler
               sonra en çok uygulanan niş şeklidir. Bünyan Ulu (Şekil 5),  Sütunceler mihrap nişinin köşelerine bağlanarak, nişle kenar
               Hatıroğlu (Şekil 7), Salihbahçe (Şekil 14), Gubaroğlu (Şekil  bordürleri arasındaki bağlantıyı meydana getirirler.
               15), Emir Sultan (Şekil 67), Mütevelli (Şekil 23), Yanıkoğlu
                                                                   Kayseri mihraplarında bulunan sütunceler gövde şekillerine
                                                                   göre üç gruba ayrılmaktadır.

               41   Ö. Bakırer, a.g.e., s. 76.
               42   Ö. Bakırer, a.g.e., s. 76.
               43   B. Eskici, a.g.e., s. 255.
               44   B. Eskici, a.g.e., s. 256’dan Ahi Elvan Camii, İlyakut Köyü Camii, Geneği
                  Mescidi, Hacettepe Camii, Poyracı Mescidi, Hacı İvaz Mescidi, Direkli
                  Mescidi, Molla Büyük Mescidi, Hacı Doğan Mescidi, Rüştem Halil Mescidi,   45   Ö. Bakırer, a.g.e., s. 77.
                  Hacı Seyid Mescidi, Eyüp Mescidi, Başayaş Köyü, Kalecik Saray ve Ayaş   46   E. H. Ayverdi, Çelebi ve II. Sultan Murat Devri, İstanbul, 1989, (2.
                  Kilik Camii mihrapları da niş dört kenarlı olarak şekillendirilmiştir.  Baskı) s. 376.
   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306