Page 305 - kayseri_mihraplari
P. 305

D E ĞERLENDIRMELER   |   S ÜSLEME



               bir çiçek oluşu, vahdet-i vucudun simgesi olarak mihraplarda  ömürlülük, dayanıklılık, güzel şekil ve boyluluk gibi nitelikler
               işlenmiş olabileceğini düşündürmektedir. 60         serviyi bir hayat ve güzellik sembolü haline getirmiştir.  Servi
                                                                                                                61
                                                                   yaşam ve ölüm sembolüdür. Servi  ağacının dallarının ışığa
               Kalemkırdı Camii (Fotoğraf 86) mihrabının köşeliği çapraz   doğru yükselişi bir ideal noktaya ulaşma isteğini gösterir.
               olarak yerleştirilmiştir elips biçimli bir çiçeği oval şekilde   Işık, bilgi demektir. Bilgiye yönelme ve birlik sağlamayı işaret
               çerçeveleyin dilimli yapraklar ve bu yaprakların ucuna yatay   eder.  Servinin uzun, dik şekli doğruluğun ve dürüstlüğün
                                                                       62
               ve dikey eksende eklenmiş çiçekle süslenmiştir.
                                                                   simgesidir. Servi uzun dik şeklinin “elif” harfine benzemesiyle
               Molu Köyü Cami (Fotoğraf 70) mihrabının kenar bordüründe  Allah sözcüğünün ilk harfi oluşuyla, İslam inancı ile kurulan
               tek hat boyunca alternatif olarak sıralanan çiçek ve yaprak  sembolik anlamı sonucunda mihraplarda işlenmiştir.
               motifleri ve bunları bağlayan saplardan oluşan bitkisel bezeme,   İsa Kümbet Camii (Fotoğraf 41) mihrabı ve Gubaroğlu Camii
               köşeliğinde ise kırmızı renkli stilize çiçekler, alınlıktaki kar-  (Fotoğraf 42) mihrabının köşeliğinde birbirinin aynı olan
               tuşta da lale motifi yer almaktadır.
                                                                   bezeme dikkati çeker. Her iki mihrabın köşeliğinde de on iki
               Germir Aşağı Mahalle Camii (Fotoğraf 131) mihrabı kenar  yapraklı çiçekle bezeli iki kabara ve kabaraların iki yanında
               bordüründe birbiriyle alt üst geçme yapan antrolak biçimindeki  çapraz olarak yerleştirilmiş yaprak motifi mevcuttur.
               dairelerle, sapların çerçevelediği taç yaprakları işlenmemiş beş
               dilimli palmetlerden gelen bitkisel kompozisyonda bezemiştir.  YAZI
               Mehmet Ali Bey Camii mihrap tepeliğinde (Fotoğraf 108),  Kayseri mihraplarında yazı, kartuşlarda, kenar bordürlerinde
               Aziziye Camii mihrap tepeliğinde (Fotoğraf 142), Methiye  ve kavsara ile nişin alt kısmının birleştiği yerde bulunmakta-
               Köyü Camii mihrabının köşeliğinde (Fotoğraf 138) ve Hilmiye  dır. İncelenen mihraplarda yazının kitabe olarak kullanıldığı
               Köyü Camii mihrabının köşeliğinde (Fotoğraf 139) akantüs  örnekler azdır. Hilmiye Köyü Camii Mihrabı (Fotoğraf 139),
               yapraklarından oluşan bezeme yer alır. Ayrıca Hunat Hatun  Melik Arslan Camii Mihrabı (Fotoğraf 33) ve Molu Köyü   305
               Camii mihrabının (Fotoğraf 10) ve Sivasi Hatun Camii mih-  Camii (Fotoğraf 73) mihrabında tarih mevcuttur. Hocalar
               rabının sutünce başlıkları (Fotoğraf 24) akantüs yapraklarıyla  Camii mihrabının üzerinde kitabe ve tarih, Efendi Ağa Camii
               bezenmiştir.                                        (Fotoğraf 90) ve Gürpınar Camii (Fotoğraf 104) mihrabının
                                                                   üzerinde kitabe vardır.
               Han Caminin (Fotoğraf 126) kavsara zemininde hançeri yap-
               raklar, nişin alt kısmında kıvrık dal, kenger yaprağı motifi ve  Bunların dışında mihrapların kenar bordürlerinde de kartuş-
               Efendi Ağa Camiinde (Fotoğraf 91) kavsaranın tepe noktasında  ların içinde Kuran-ı Kerim’den alınmış bir ayet ya da mihrapla
               stilize bir çiçek bulunmaktadır.                    ilgili bir hadis yer almaktadır. Mihraplarda en çok Al–i İmran
                                                                   suresinin 37. ayeti, Bakara Suresi’nin 255. ayeti, Tevbe Sure-
               Danış Ali Camii (Fotoğraf 54) mihrabının (kışlık) köşeliğini   si’nin 18. ayeti ve Hac suresinin 77. ayetine rastlamaktayız.
               rûmîli saplar, laleler ve palmetlerden oluşan bitkisel bezeme
               süslemektedir.                                      Sivasi Hatun Camii (Hacc 77) (Fotoğraf 24), Everek Camii
                                                                   Kebir (Allah’ın Güzel İsimleri) (Fotoğraf 101), Hilmiye Köyü
               Hasinli Camii (Fotoğraf 80) mihrabında bordürlerin altında,   Camii (Kelime–i Tevhid) (Fotoğraf 139) ve Yazır Köyü Camii
               Ali Hoca Camii (Fotoğraf 145) mihrabının ve Molu Köyü Camii   (Fotoğraf 20) mihrabında kavsara ile nişin alt kısmının birleş-
               (Fotoğraf 76) mihrabının nişin alt kısmında servi motifi yer   tiği yerde bant içinde düz zemin üzerinde nesih yazı görülür.
               alır. Servi; dikey durumda yükselen dalların birbiri üzerine
               kapanması suretiyle aşağıya doğru genişçe tepede sivri olmak  Sivasi Hatun Camii (Bakara 255) (Fotoğraf 24) mihrabının
               üzere konik bir şekilde göstermekte olup, şekli sayesinde bütün  ikinci bordüründe yer alan nesih yazının uçlarına rûmî ve
               gövdesiyle ışıktan bolca faydalanır. Devamlı yeşil renk, uzun  palmetler eklenmiştir. Aynı mihrapta kavsara altında nesih
                                                                   yazı bordürü hücrenin içini dolaşır.


               60   A. Ersoy, “Eyüp’teki Mezar Taşlarında Mezar Kültü”, Tarihi, Kültürü
                  ve Sanatıyla V. Eyüp Sultan Sempozyumu Tebliğler (11-13 Mayıs 2001),   61   C. Çulpan, Serviler, C. II, İstanbul, 1961, s. 16.
                  İstanbul, 2002, s. 94, 95.                       62   A. Ersoy, a.g.m., s. 95.
   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310