Page 302 - kayseri_mihraplari
P. 302

EYLEM YURD AK UL TUĞUTL U | K A YSERI MIHRAPLARI




               Silindirik Gövdeli Sütunceler                       Kenar Bordürlerinden Ayrı Düz Yatay Bir Silme Olarak Yer Alan
               Hacı Kılıç (Şekil 4), Keşlik Köyü (Harim) (Şekil 44), Bünyan   Oturtmalık
               Ulu (Şekil 5), Salihbahçe (Şekil 14), Gubaroğlu (Şekil 15),  İncelenen mihraplar içerisinde sadece Hunat Hatun (Şekil
               Şeyh Tennûrî (Harim) (Şekil 20), Everek Camii Kebir (Şekil  2) Camiinde düz yatay bir bant olarak uzanan oturtmalık
               39), Sivasi Hatun (Şekil 8), Danış Ali (Kışlık) (Şekil 19), Talas  mevcuttur. Kenar bordürleri de bu oturtmalığın üzerinden
               Kilisesi (Yeni Camii) (Şekil 41) ve Yanıkoğlu (Harim) (Şekil  başlamaktadır.
               24) camilerinin mihrapları silindirik gövdeli sütuncelere
               sahip örneklerdir.
                                                                   Kenar Bordürlerinin Dıştan Içe Sırayla Mihrap Nişine Doğru
               Bünyan Ulu ve Gubaroğlu Camii mihraplarında silindirik göv-  90°’lik Bir Dönüş Yaparak Devam Etmesi ve Sütunceler Hizasında
               deli sütuncelerin başlıkları ve kaideleri tepe üzerine konmuş zar   Nihayetlenmesi veya Sütunceler Altında da Devam Etmesi ile
               şeklindedir. Kum saati biçiminde başlık ve kaidelere ise Danış   Meydana Gelen Oturtmalık
               Ali (Kışlık), Yanıkoğlu (Harim), Şeyh Tennûrî ve Salihbahçe
               camileri mihraplarında rastlamaktayız. Talas Kilisesi (Yeni   Bu şekilde oturtmalık Gubaroğlu (Şekil 15), Fatih (Şekil 12),
                                                                   Kalemkırdı (Şekil 34), Salihbahçe (Şekil 14), Yanıkoğlu (Harim)
               Camii) sütunce başlıkları ise volütle bezenmiştir.
                                                                   (Şekil 24), Molu Köyü (Şekil 29), Hasinli (Harim) (Şekil 31)
                                                                   Şeyh Tennûrî (Harim) (Şekil 20) ve Kurşunlu (Harim) (Şekil
               Gövdeleri Burmalı Silindirik Sütunceler             17) camilerinin mihraplarında görülmektedir. Yaygın olarak

               Hasinli (Harim ve Son Cemaat Yeri) (Şekil 31-33) mihrapları  kullanılan bu tip oturtmalık Kayseri mihraplarının genel
               ile Yazır Köyü (Şekil 6) ve Ali Hoca Camii (Harim) (Şekil 59)  özelliğidir.
               mihraplarında sütunce gövdeleri burmalıdır. Hasinli Camii
               (Harim ve Son Cemaat Yeri) mihrabındaki sütuncelerin
        302                                                        SÜSLEME
               kaideleri ve başlıkları kum saati, Ali Hoca Camii (Harim) ve
               Yazır Köyü Camii mihrabında sütunce başlıkları tepe üzeri  Kayseri mihraplarındaki süslemeyi geometrik süsleme, bit-
               konmuş zar şeklindedir.                             kisel süsleme, yazı ve diğer motifler olmak üzere dört grupta
                                                                   değerlendirilebilir. Ayrıca Kayseri’de mihrap tepeliklerinde ve
                                                                   sütunce başlıklarında mukarnaslar da kullanılmıştır.
               Gövdeleri Çokgen Sütunceler
               Hatıroğlu (Şekil 7), Kurşunlu (Harim) (Şekil 17) ve Tepecik   GEOMETRİK SÜSLEME
               (Şekil 66) Cami mihraplarında sütunceler çokgen gövdelidir.   Geometrik süslemeler genellikle kenar bordürlerinde, köşe-
               Bu gövdelerin başlıkları ve kaideleri kum saati biçimindedir.
                                                                   liklerde ve nişin alt kısmında en çok kullanılan süslemedir.
                                                                   Geometrik süslemeler iki şeritli basit geçmeler, yıldız örnekleri
               OTURTMALIK                                          ve düzenli veya düzensiz çokgenleri meydana getirdiği çeşitli
               Mihraplarda kenar bordürlerinin başlangıç hizası ile yapının  kompozisyonlardan oluşmaktadır. 49
               zemini arasında kalan kısımdır.  Kayseri mihraplarında iki   Yan yana iki şeridin aralarında boşluk kalmadan düz bir hat
                                         47
               değişik tipte oturtmalık kullanılmaktadır. 48
                                                                   üzerine uzanıp, birbirlerine örülmesinden meydana gelen iki
                                                                   şeritli geçmeler Develi Hızır İlyas Türbesi mihrabının kopyası
                                                                   olan Everek Camii Kebir’in (Fotoğraf 101) mihrabında kemeri
                                                                   meydana getiren silmelerden ortadaki silmede yer alır.

                                                                   Kölük Camii (Fotoğraf 27) mihrabının kenar bordüründe de
               47   Ö. Bakırer, a.g.e., s. 85.                     iki şeritli geçmeye rastlamaktadır. Anadolu mihraplarından
               48   Zamanla cami ve mescitlerde harim zemininin ihtiyaçdan dolayı yük-
                  seltilmesiyle oturtmalık kısmı zeminin altında kalabilmektedir. Tezde
                  mihraplar mevcut halleri göz önüne alınarak değerlendirildiğinden
                  oturtmalık kısımları olmayanlar “Oturtmalık: Yok” şeklinde belirtilmiştir.  49   B. Eskici, a.g.e., s. 275.
   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307