Page 136 - kayseride_ticaret_ve_sanayi
P. 136

Kadir Dayıoğlu
            Beğendik’in mağazaları için kurmayı planladığı Kalite Sistemleri Projesi çalışmaları ise
            devam etmektedir.”
               Bununla yetinmediler; “Beğendik Eylül/2015 tarihinde; Ankara, Mersin ve Deniz-
            li’de ki toplam 10 Tesco Kipa mağazasını 40 milyon TL bedelle devralmak için el sıkıştı”
            (Basından). Sonraları, “Komşu” konsepti ile yeni bir “mahalle bakkalı” oluşturma
            sürecini başlattılar.

               2014’te, kardeşlerden Hamdi Beğendik ortaklıktan ayrıldı, grup merhum Mehmet
            Beğendik’e kaldı. İşletmelerin başında, oğul Hacı Duran Beğendik ve damatları İbrahim
            Bahçecioğlu geçti. İbrahim Bey, Kayseri eski belediye başkanlarından Niyazi Bahçeci-
            oğlu’nun oğlu olur. Geçmişte, Beğendik’in İstanbul piyasasına girme ve İstanbul’da
            bulunana büyük perakendecilerin karşı koyma hikayesi de çok ilginç. Nitekim, firma,
            bu nedenle, sıkıntılı durumlara da düştü. Kayseri dışındaki bazı mağazalarını elden
            çıkartmak zorunda kaldı. Yine o yılarda, ülke dışında, “yol yapım” işlerine girmeleri de
            hüsranla sonuçlandı. Bunu da bir not olarak verdim. İş hayatının yanında, sosyo-kül-
            türel çalışmalara yer veren Beğendik, bu güne kadar Kayseri tarihi ve kültürüyle ilgili
            14 kitabın yayınını gerçekleştirdiler.
               Beğendik’in inişli-çıkışlı bir serüveni var. Bugün Ankara, Kayseri ve Nevşehir illeri
            olmak üzere toplam 3 ilde 24 mağazası bulunmaktadır. Türkiye’de ilk defa departman
            mağazacılığı yapan, barkod sistemini sektörle tanıştıran, ilk defa öz markalı ürünleri
            raflarına taşıyan, ilk sadakat kartını çıkaran ve bu karta Türkiye’de peşin fiyatına taksit
            uygulamasını ilk getiren mağaza ünvanını günümüzde de korumaktadır. (www.begen-
            dik.com.tr/#kurumsal
                  Alışveriş Merkezleri (AVM)
               Aslında; Kayseri Kapalı Çarşısı, Yeraltı Çarşısı, İşhanı, Havuzlu Han birere AVM’dir.
            Ama bugün farklı bir yaklaşım sergilenmektedir. Uluslararası Alışveriş Merkezleri
            Konseyi (ICSC) Avrupa Organizasyonu’nun Alışveriş Merkezi (AVM) tiplerine getirdiği
            tanım ve standartlar, Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) tarafından
            Türkiye’deki AVM’lere uygulandı. Standartlar, alışveriş merkezlerini “geleneksel” ve
            “özellikli” biçiminde iki genel kategoride gruplandırıyor.
               Geleneksel alışveriş merkezleri “çok büyük”, “büyük”, “orta” ve “küçük” olarak
            sınıflandırılırken, küçük alışveriş merkezleri de kendi içinde “ihtiyaç odaklı” ve “karşı-
            laştırmalı” malzemeler satanlar olarak ayrılıyor. Bunlar genellikle mahalle, semt ya da
            bölge ölçeğindedir. En küçük biçimi, mahalle merkezinin odağında kurulan süpermar-
            kettir. Bunun çevresinde günlük gereksinimleri karşılamaya yönelik eczane, ayakkabı
            tamircisi, çamaşırhane ve kuru temizleyici gibi dükkânlar yer alır. (www.ampd.org/)




            136
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141