Page 154 - Kültepe Kaniş
P. 154

Prof. Dr. Cahit Günbattı  | Kültepe - Kaniş
            kastedilen tanrı Anna ise, Asurluların da saygı gösterdikleri bu tanrının Kaniş’in baş
            tanrısı olduğunu söyleyebiliriz.
               Tapınağına ve rahibine işaret edilen diğer bir tanrı da Nipas’dır. İki Asurlu ile yerli
            bir karı koca arasında düzenlenmiş bir borç senedinde, 45 şeqel gümüşten ibaret borcun
            kralın Tanrı Nipas’ın tapınağından çıktığı zaman ödeneceği vurgulanmaktadır.  123
               Krallar aynı zamanda ülkenin en yüksek ruhani liderleri idi. Bu sıfatlarının gereği
            olarak bazı özel günlerde tapınaklarda yapılan ayinlere katılıp, birtakım ritüelleri yerine
            getirmiş olmalıdırlar. Hitit kaynaklarında kral ve kraliçelerin, daha çok mevsimle
            bağlantılı olarak düzenlenen bayramlarda Hittit ülkesinin önemli kült merkezlerini
            ziyaretleri ve yerine getirdikleri ayinlerle ilgili ritüeller ayrıntılı bir şekilde anlatılmıştır. 124

               Harihari, Tuhtuhānum ve Parka, adlarına bayram düzenlenen diğer yerli tanrılardır.
            Parka Hattuşa’da Tahıl Tanrıçası Halki’nin tapınağında bir kültü olan tanrı olarak Hitit
            metinlerinde de geçmektedir.
               Higişa, kutlanan bir bayramının olup olmadığını bilmediğimiz tanrılardandır.
            Anadolulu kimseler arasında düzenlenmiş bazı senetlerde bu tanrının rahiplerinin
            adları şahit olarak geçmektedir. Metinlerde Higişa onuruna düzenlenmiş bayramdan
            söz edilmemesini

               K.R. Veenhof, borcun ödeneceği zamanın onun bayramına denk gelmemiş olacağı
            ihitmaline bağlamaktadır. 125

               ana / ina ša + tanrı adı tabirinde Mezopotamya menşeli dört tanrının adıyla da karşı-
            laşıyoruz. Bunlar, Bēlum “Bey”; bir metinde rahibinden de söz edilen Bēl qablim “Savaşın
            beyi”; silindir mühür baskılarında veziri olduğu Sular Tanrısı Ea ile çok sık görülen
            Usumũ ve Güneş Tanrısı UTU’dur.  Borcun yerli takvimde yer alan bir tarihte ödenecek
                                         126
            olması nedeniyle, bu tanrılar onuruna da bayramlar düzenlendiği düşünülmektedir. 127
               Bayramların kutlandığı günlerin yerli takvim içerisindeki yerleri tam olarak bilin-
            memektedir. Anadolu’da ve çevre ülkelerde periyodik olarak yapılan dinî bayramların
            çoğu bolluk ve berektin habercisi ilkbaharda ve sonbaharda, hasat mevsiminden sonra
            kutlandığı açıktır. Babilonya’da akītu denilen büyük bayram, Babil takviminde birinci ay
            olan Nisan’da (Nisannu) büyük bir coşkuyla kutlanırdı. Bugün Asya’da geniş bir coğraf-
            yada “nevruz” (yeni gün) adıyla kutlanan bahar bayramının kaynağı da budur. İnsanlar


            123  Kt. n/k 1716 b:   i-nu-mì ru-ba-um i-na   É Ni-pá-as   ù-ṣí-a-ni….. (S. Çeçen 1998b, s. 120).
                         9
                                          10
                                                   11
            124 O.R. Gurney 2001, s. 124 v. d.
            125  K.R. Veenhof 2008, s. 235
            126 Bu tanrıların geçtikleri metin yerleri için bkz. K.R. Veenhof 2008, s. 236-237.
            127  Bkz. S. Bayram 1990, s. 460, n. 43.
            154
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159