Page 38 - İbrahim Tennuri
P. 38

Dr. Mustafa Fidan
                                       G ülzâr-ı M a ’ ne vî
               Gülzâr-ı Ma’nevî’yi incelemeden önce mesneviler hakkında genel bilgi vermemiz
            yerinde olacaktır.
               Arapça “s-n-y” üçlü kökünden türemiş olan “mesnevi” sözü bu dilde kendi arasında
            kafiyeli mısralardan oluşmuş nazım şekli anlamında kullanılmış olmakla beraber
            bu nazım şeklinin ilk örnekleri Arap Edebiyatında görülmektedir. Araplar, kendi
            aralarında kafiyeli beyitlerden oluşan bu nazım şekline “müzdevice” aruzun “recez
            “bahri ile yazıldığı için “recez” ya da çoğul olarak “urcuze” demişlerdir.  Mesnevi
                                                                             2
            terimi ve nazım şekli Türk Edebiyatına İran Edebiyatından geçmiş, XI-XIX. yüzyıllar
            arasında bu türde sayısız eserler kaleme alınmıştır. Önceleri destani konuların işlendiği
            mesneviler, daha sonra tasavvufi, ahlaki konularla aşk ve macera hikâyeleri anlatan
            türlerinin yazılmasıyla edebiyatımızda daha da geniş bir yer tutmuştur. Mesneviler
            şekil bakımından birbirlerine benzemekle birlikte ihtiva ettikleri konular itibariyle
            farklıdır. Şekil itibariyle her mesnevinin
               A- Giriş bölümü
               B- Konunun işlendiği bölüm

               C- Bitiş bölümü vardır.
               İlk dönemin mesnevilerinde (XIII-XIV.yy.) bu bölümlerin kesin çizgilerle ayrıl-
            madığı görülür. Örneğin Şeyyad Hamza’0nın Yusuf u Zeliha’sı,  Yunus Emre’nin
                                                                      3
            Risâletü’n-nushiyyes i , Gülşehri’nin Mantık’ut -Tayr’ı. 5
                                4
               A -Giriş Bölümü: Bu bölüme besmele ile başlanır. Besmele başlıkta yazıldığı gibi
            ilk beyitte de söylenebilir. Çünkü İslam’a göre her şeye besmele ile başlamak esastır.
            Daha sonra tevhid, münacaat, na’t, mirac, mu’cizat, medh-i çehar-yâr-ı güzin, Padişâh
            için övgü sebeb-i te’lif konuları işlenir.

               B- Konunun İşlendiği Bölüm: Mesneviler yazılış amaçlarına göre dört kısımda
            mütala’a edilmektedir.

               1- Okuyucuya bilgi vermek, onu eğitmek amacını güden mesneviler. Bu grupta
            dini, tasavvufi, ahlaki ve ansiklopedik bilgiler veren mesneviler yer almaktadır.






            2   Ateş Ahmet; İslam Ansiklopedisi c. 22 syf : 133
            3   Dikin, Dehri; Şeyyad Hamza, Yusuf ve Zeliha T.D.K. İstanbul 1946
            4   Tatçı, Dr. Mustafa; Yunus Emre Dîvânı, Kültül: Bak. Ankara 1990
            5   Levend, Agâh Sırrı; Gülşehri Mantıku’t-Tayr T.D.K. Ankara 1957

            38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43