Page 43 - İbrahim Tennuri
P. 43
İbrahim Tennûri | hayatı ve eserleri
Kekeleme S Tanık Ütme
Kesin Salıvirme Tanrı
Kez Salma-san Tapu Y
Kığırtma San, Tedirgün Yağma
Kılavuz Sayıklama Tınlama Yalın
Koruk Seğirtme Tutruk Yaman
Kul Sepişme Tutsak Yas
Kuldaş Sığırtmaç Tutu Yavuz
Sırdaş Yayak
O Soğulma U Yayma
Od Saylama Uçmak Yilme
Onma Söyündürme Ud, udlu Yiltme
Uğrı Uğru, Yohsul
Ö Ş Ulama Yoksul
Öküş Şaş Ulu Yoldaş
Şen Umu Yön
Şeşme Us Yöre
P
Pazar Yunma
Pir T Ü Yurt
Talama Üleşme
Talan Ün
Yapmış olduğumuz çalışmalar sonunda diyebiliriz ki; İbrahim Tennûri tasavvufla
ilgili yazmış olduğu şiirlerin üslubunda Yunus Emre’den nây, çeng, def gibi şiirlerin
23
izahında Mevlânâ Celaleddin Rumi’nin Mesnevi’sinden yer yer tercümeler yaptığını
24
ve hatta açıkça tercümesi diyebileceğimiz benzerliklerin olduğunu namaz ve ibadet
konularındaki şiirlerinde Mahmut Şebusteri’nin Gülşen- i Râz’ından Türkçe kelime-
25
ler kullanımı ve dilinin sadeliğinde şiirlerinde kullanmış olduğu üslup ve şiirlerinin
bitiminden üç dört beyit önce “Âşık” mahlasını kullanması ile. Âşık Paşa’nın Garip-nâ-
me’sinden etkilendiğini açıkça görmekteyiz. Hatta, Yunus Emre’ye ait olan bir şiir
26
İbrahim Tennûri’ye atfedilmiş daha sonra araştırmacı Dr. Mustafa Tatçı tarafından
yapılan araştırmada baştan on üç beyitin Yunus Emre’ye ait olduğu kalan kısmın ise
İbrahim Tennûri ‘ye ait olduğu tespit edilmiştir. Gülzâr ve Gülşen’de bulunmayan bu
şiirleri aşağıdadır:
23 Datçı, Dr. Mustafa; a. g.e. C. 1 syf: 98
24 Çelebioğlu, Âmil; a. g.e. C. l syf: 49
25 Mahmut Şebusteri; a. g.e.
26 Âşık Paşa; Garip - nâme Kayseri Raşit Efendi Kütüp. T. Y No : 9344
43