Page 41 - İbrahim Tennuri
P. 41

İbrahim Tennûri | hayatı ve eserleri
            (öl. 990h - 1582m), Nev’i-Zâde Atayî (öl. 1044 / 1634) v. b. birer hamse yazdıkları gibi
            Rıdvan Celîlî v. b Nizâmî’nin hamsesini tercüme etmiştir. 22

                                   Gülzâr-ı Ma’nevî’nin Edebi Özelliği
               Bütün mesnevilerde olduğu gibi İbrahim Tennûri’nin Gülzâr-ı Ma’nevî’si de;
            a. Giriş, b. Konunun işlendiği bölüm c. Bitiş bölümleri olmak üzere üç bölümden
            meydana gelmektedir.

               Giriş bölümü: “Besmele” ile başlamaktadır. Baştan itibaren Allah’ın varlığı, bir-
            liği ve bazı sıfatları anlatılmaktadır ki bu anlatım baştan itibaren yirmi beşinci beyte
            kadar devam etmektedir. Yirmi altıncı beyitten itibaren Peygamberimizin yaratılış
            hikmeti ve Allah katındaki değerinden bahsedilmektedir. Otuzuncu beyitten itibaren
            Allah ve Resulune itaat edenin kurtulacağı, asilerin ise cehennemde perişan olacağı
            anlatılmaktadır. Kırk üçüncü beyitte ilk İslam halifesi Hz. Ebubekir devamında ise
            Hz. Ömer, Hz. Osman ve Hz. Ali anlatılmaktadır. Elli dördüncü beyitte zamanın hak
            adalet güneşi olarak şeyhi Akşemseddin’i belirtir. Devamındaki beyitlerde ona tabi
            olanların kurtulacağını müjdeler. Altmış bir ve altmış ikinci beyitlerde kitabı te’lif
            sebebini, yetmiş dokuzuncu beyitte eserinin isminin “Gülzâr” olduğunu doksan üç ve
            doksan beşinci beyitler arasında eserini Fatih Sultân Mehmed Han’a hediye ettiğini
            belirttikten sonra yüz birinci beyite kadar Allah’tan af ve mağfiret dileyerek mesne-
            vinin mukaddimesinde giriş bölümünü tamamlamıştır.

               Konunun İşlendiği Bölüm: Bu bölümde birkaç takdim ve te’hir yapılmakla birlikte
            fıkıh kitaplarındaki metod uygulanarak önce ibadet ve daha sonra da muamelatla
            ilgili konular izah edilmiştir. Bunlar izah edilirken konuyla ilgili ayetler ve hadisler de
            serpiştirilmiştir. Üç yüz elli beş yerde konularla ilgili ayet ve hadis vardır. Bu konular
            fıkhi yönden anlatıldıktan sonra ilmine göre iş’ari bir izah getirilmiştir ki bu izahlarda
            Kur’an ve hadise aykırı açıklama yoktur.
               Kısaca Gülzâr’daki konular şunlardır: Namaz, Zekât, Hac, Nikâh, Talak, İtak, Eyman,
            Hadd, Cihad, Lakıyd, Lukata, Âbık, Mefkut, Zinâ, İçki, İftira, Şirket, Vakf, Büyü Kefa-
            let, Havale, Kâzı, Şehadat, Vekalet, Da’va, İkrâr, Sulh, Mudârebe, Vedî’a, Ârîye, Hibe,
            İcare, Kitâbet, İkrâh, Hacr, Me’zun, Gasb Şuf’a, Kısmet, Müzare’a, Müsakaat, Zebayih,
            Uzhiye, Kerâhet, İhya-i Mevat, Sayd, Rehn, Cinâyât, Vasâyâ, Hunsa gibi fıkhı konuların
            tamamını aldığı gibi nây, def, deffaf, çenk, zünnar gibi kamuları da tasavvufi yönden
            açıklamıştır.





            22   Ateş, Ahmet; İslam Ansiklopedisi Mesnevi Maddesi

                                                                                    41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46