Page 18 - ibrahim_tennuri_gulseni_niyaz
P. 18
Prof. Dr. Muhittin Bağçeci | Dr. Rasim Deniz | Şeyh İbrahim Tennûrî ve Gülşen-i Niyâz
Hazreti Fatih muafiyetle mümtaz eyleyüp
İhtiramiyle mümtaz ü müvella eylemiş
diyerek bu iltifatı dile getirmiştir. 2
Tennûrî Lakabı Almasının Nedeni
Bu lakap ile anılmasında iki görüş vardır:
1. Babası Sarraf Hüseyin Efendi’nin “Tennûr” isimli kasabadan olduğu için;
Kendisinde hararet fazlalaştıkça, aksine olarak sıcak Tennûr’a (tandıra) girer, iyice
terler, böylece sıkıntılarını giderdikleri için bu lakab verilmiştir.
Bu usûlü uygulamasının sebebini; Lâmî Çelebi “Nefahattü’l üns min hâzârâti’l- kuds
tercümesi”nde İbrahim Tennûrî’nin oğlu Şeyh Lutfullah babasından naklen şöyle anlatır:
Şeyh Lütfullah, babası’ndan, kendisine Tennûrî denilmesinin ve tennûr uygulama-
sının sebebi sordum. Dedi ki:
2. “Babam Şeyh İbrahim, Akşemseddin daha hayatta iken, izinleriyle Kayseri’de
irşâdla meşgul oldukları esnada büyük bir kabz hastalığına tutulmuş, her ne kadar
2 Ahmed Remzi Dede, “Bergüzâr”, s. 35, Kastamonu Vilayet matbaası 1329 H. Muafiyet Fermanları ile
ilgili Vesikalar:
1. Şeyh İbrahim Tennûri ahfadından Abdurrahman Nisâri elindeki vesikalar:
“923/1517 tarihli, Kayseriyye Sancağı Bey’ine hitaben: İbrahim Tennûri evladları ellerinde bulunan
bağ, bağçe, tarla, arı kovanı, koyun, gibi emlak ve akarın avarız-ı divaniyyeden, resim ve öşürden muaf
tutulduklarına dair eski fermanların yenilendiği hakkındadır.”
2. 1116/1704 tarihli ikinci ferman:
“Şeyh İbrahim Tennûri evladlarından, Seccâde-nişin Şeyh Seyyld Kazım Oğullan. Şeyh Davud, Seyyld
Mehmed. Feyzullah. Mehmed Sun’ullah, südde-i sâdatlarına gelüp müracaatla: “Ulu atalarımdan Sultan
Mehmed Han (Fatih) ve Beyazıd Han; Şeyh İbrahim Tennûri ve evladlarını divan avârızından (öşürden)
affetmiş olduklarına dair ellerindeki fermanları göstermiş olduklarından sonra bu hükm-i şerif Sultan
Süleyman ve Sultan Selim Han ve bâdehu Sultan Murad Han ve Sultan Ahmed, Han, Sultan Osman
Han, ve Sultan Murad Han Gaziler zamanlarında da kararlı tutup, babaları Seyyid Kasım eline “Mu’af-
Nâme” verilip, Onun ölümünden sonra ve kardeşim Sultan Mustafa Han zamanında da yenilenmiş
olmağla ben dahi ol “Mu’afiyet Nâme”yi kabul ve tahrir eyledim. Safer 1116 H. İstanbul”.
3. Molla Oğullarından Emin Sûdi’nin elindeki vesika:
“1109/1697 tarihli ferman. I. Abdühamid’in bu fermanında yukarıdaki muafiyet fermanları yenileniyor
ve ayrıca Seyyid Ömer isimli şahsın Şeyh İbrahim Tennûri Oğullarının hâsılatından emir hilafına öşür
aldığı cihetle müdahelenin men’i yazılıyor.(Naci Kum, Kayseri Kitabeleri S. VIII 1946 Yazma Türk Tarih
Kurumu Nu: 546)
18