Page 150 - kappadokia_kralligi
P. 150
HALİT ERKİLETLİOĞLU / KAPPADOKİA KRALLIĞI VE ROMA-BİZANS DÖNEMİ
bulunan Ariarathes V (MÖ 159-131) döneminde artık iyice benimsenmiş
ve son kral Archelaos’a kadar devam etmiştir. Sikkelerde, yüzük taşlarında,
küçük ve büyük objelerde, mimaride, heykeltraşlıkta, eğlence ve sosyal
hayatta Hellen adet ve tarzları hâkim olmuştur.
Bu dönem, düşünce hayatında da önemli gelişmelere sahne oldu. Temel
olarak iki yeni felsefe ortaya çıktı: 1- Epikuros’un felsefe okulu olan Epi-
kurosçu okul, 2- Zenon’un Stoik Okulu. Polis yıkılınca ortada kalan bireye
davranışlarında rehberlik etmek üzere Epikurosçu okul, polisten daha dar bir
sosyal birim olan dostluk çevresini ve dostlar arasında eşitlikçi ilişkileri ve
değerleri örgütlerken, Stoik okul; polisten daha geniş bir sosyal çevreyi, eve-
rensel insanlık toplumunu, insanların evrensel eşitliği fikrini ileri sürmüştür.
Stoacılara göre kaderci ve uyumlu bir hayat en iyi hayattı ve evren birbirine
katı kurallar ile bağlıydı. Epikürcülere göre ise; mutluluk arzuları bastırmak
ve kaderci bir anlayış sahip olmak değildi. Her şeyi yapmak insanın kendi
elindeydi. Bunun için insan özgürleşmeliydi ve bunun engelleyen her şeyden
insan kurtulmalı anlayışını benimsemişlerdi. Hellenistik dönemde felsefe
mekteplerinin hepsinde ortak olan şey insanların acılarına ve ihtiyaçlarına
göre düşünüş ortaya koymak ve ahlak üzerinde önemle durmaktı.
Ancak, bu temel ilkelere rağmen Hellen kültürü ile birlikte Greklerin
birçok ahlaksızlıkları da Kappadokia’ya girmiş oldu.
Dinî İnanışları
Anatole; Güneşin Doğduğu Yer
Kappadokia halkı önceleri Hint-Avrupa ırkına mensupPelasgian denilen
ve Yunanistan veya Ege Denizi’nde yaşayan antik kabilelerinden oluşurken
daha sonra özellikle Syria’dan ve İran’dan gelerek ülkeyi işgal eden kavimler
ile karışarak kozmopolit bir halk haline gelmişlerdir. Bu durum dinî inanış-
larına da yansımıştır. Zira inanışlarının eski ve Friglerinkine yakın yerli bir
din olan ve dünyanın en eski dinlerinden sayılan ana tanrıça Ma’ya kültüne
150