Page 152 - kappadokia_kralligi
P. 152

HALİT ERKİLETLİOĞLU / KAPPADOKİA KRALLIĞI VE ROMA-BİZANS DÖNEMİ

            “Yenilmez Güneş Tanrısı Mithras” sıfatını alarak Güneş ile birleşmişti . Bu
                                                                           157
            kült daha sonra MS II. ve III. yüzyıllarda özellikle Roma askerleri arasında
            çok yaygınlaşacaktır.

              Anahita Tapınakları’nın ilk kadınları Ermenistan’da bulunan Anaitis
            Tapınağı ile Korent’te bulunan Aphrodite Tapınaklarında bulunan kölelerdi.
            Babilli kadınlar yılda bir kez Anahita’nın Militta Tapınağında hizmet ediyor-
            lardı. Hatta Küçük Asya’nın öteki halkları, kendi kızlarını evlilik öncesinde
            aynı hizmete Anahitis Tapınağına gönderiyorlardı. Bir dini eylem olarak
            kabul edilen bu hizmet, Aşk Tanrıçasının Tapınağında gerçekleştiriyordu
            ve elde edilen para, önceleri tapınak hazinesine aktarılıyordu. Önceleri
            kadınların tamamı için zorunlu olan bu hizmet, süreç içerisinde sadece
            rahibeler tarafından uygulanır olmaya başlandı. Strabon, tanrıça MA’nın
            Pontus’da ve Kappadokia Tapınak merkezlerindeki hizmet kültürü devam
            ettiğini anlatmaktadır . Bu şekilde tanrıça Ma’nın, aşkın ve cinselliğin
                                 158
            tanrıçası da olduğu vurgulanmış oluyor.

              Bulunan bazı kitâbelere göre, tapınağa borçlanan bir kişi, borçları karşılı-
            ğında öz kızını tapınağa getirerek tanrıça adına hizmet yapması için bırak-
            makta hatta bu kurala uymayan kişiler ceza olarak tanrıça Ma’ya dokuz adet
            bakire genç kız ve dokuz adet de güzel genç erkek vermek zorundaydılar.
            Bu türlü hizmet gelirleri ile çevre arazilerin işlenerek işletilmesinden elde
            edilen gelirler, Tapınak devletinin başlıca kaynakları olup, bu devleti cazip
            bir zenginliğe ulaştırıyordu.
              Anahita; bol sulu ve berrak olan yeryüzündeki bütün ırmakların ve üret-
            kenliklerin tamamının kaynağı, annelerin memelerinde bulunan sütlerin
            temizleyicisi, güç, parlaklık, duruluk ve arılığın simgesi, selvi boylu, olağa-
            nüstü güzelliği bulunan, özgür ve başında yıldızlarla donatılmış altın taç,
            bedeninde altın elbiseler ve altından çok değerli gerdanlıklarla bezenmiş
            bir tanrıça şeklinde nitelenir.

              Anahita; ateş, su, hava ve toprak olmak üzere dört temel anasır içindeki
            suyu koruyan ve ondan sorumlu olan meleğin adıdır. “Suyu bol ve temiz
            nehir”, “gür ve duru su” anlamlarını taşımaktadır. Zerdüştçülüğün kutsal
            kitabı Avestâ’da belirtildiği üzere bu su; cennet suları arasında yer almakta,

            157   Stephenson Paul, Büyük Konstantin, çev. Gürkan Ergin, T. İş Bank. Yay. İst. 2016 s.
               33-34
            158   Strabon, Geographika, Antik Anadolu Coğrafyası, Arkeoloji ve Sanat Yay. İstanbul 2000, XII.
               Kitap, böl; 3, s. 47


            152
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157